شمار آوارگان ناشی از خشکسالی در افغانستان از آوارگان جنگ بیشتر است

توریست مالزی – سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که شمار افرادی که به دلیل خشکسالی در غرب افغانستان، به حاشیه شهرهای ولایت‌های هم‌جوار کوچ کرده و آواره شده‌اند...
توریست مالزی – سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که شمار افرادی که به دلیل خشکسالی در غرب افغانستان، به حاشیه شهرهای ولایت‌های هم‌جوار کوچ کرده و آواره شده‌اند در ماه‌های اخیر به ۲۷۵هزار نفر رسیده که ۵۲ هزار نفر بیش از آوارگان ناشی از خشونت‌ها در همین مدت است.
به گزارش بی بی سی، سازمان ملل و خیریه‌های امدادی هشدار داده‌اند که کم‌آبی و خشکسالی در افغانستان بیش از دومیلیون نفر را تهدید می‌کند.
به نوشته رویترز، زندگی حدود بیست میلیون نفر در افغانستان از راه کشاورزی تأمین می‌شود اما وزارت کشاورزی این کشور اعلام کرده که ۴۵ درصد ظرفیت کشاورزی این کشور تحت تأثیر خشکسالی از بین رفته است. دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش گاه‌به‌گاه خود از وضعیت افغانستان نوشته است که فقط شمار آوارگانی که از مناطق اطراف به شهر «قلعه نو» در ولایت بادغیس کوچ کرده‌اند به ۱۲۰هزار نفر رسیده است.
حدود ۴۰ درصد از دام‌ها در ولایت بادغیس تلف شده‌اند و حدود ۹۹ درصد از ساکنان این ولایت نیز گفته‌اند وضعیت غذایی‌شان نسبت به سال گذشته «بدتر یا بسیار بدتر» شده است. بر پایه این گزارش، بیش از یکصدهزار آواره نیز از روستاها و شهرستان‌های اطراف هرات به این شهر کوچ کرده‌اند.
این نهاد وابسته به سازمان ملل گفته است با فراگیر و جدی‌تر شدن خشکسالی در افغانستان بودجه‌ای ۳۴.۶ میلیون دلاری را برای کمک‌رسانی فوری اختصاص داده است اما «این دفتر از نظر بودجه به‌شدت در مضیقه است و از ۵۴۷ میلیون دلاری که برای کمک‌رسانی به چهار میلیون افغان درخواست کرده بود ۶۴ درصد آن هنوز تأمین نشده است».
یک سازمان آمریکایی که وضعیت قحطی در جهان را رصد می‌کند یک ماه پیش هشدار داده بود که شمار شهروندان افغان که وارد «وضعیت بحران» شده‌اند به‌شدت افزایش یافته است. در جدول پنج مرحله‌ای قحطی، وضعیت «بحران» در رده سوم است و پس از آن وضعیت «اضطراری» در مرحله چهارم و «فاجعه» در رده پنجم قرار دارد.
سازمان ملل همچنین نسبت به از راه رسیدن فصل سرما و وضعیت آوارگان ناشی از خشکسالی هشدار داده است. از سال ۲۰۱۴ که مأموریت رزمی نیروهای بین‌المللی در افغانستان پایان یافت، این کشور علاوه بر افزایش خشونت‌ها، شاهد خشکسالی شدید بوده است.
خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشته است در آستانه انتخابات پارلمانی افغانستان، بسیاری از شهروندان افغان می‌گویند سیاست‌مدارانشان از مشکلات واقعی روزانه آنها فاصله گرفته‌اند. دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل پیش از این، در خردادماه، نیز درباره قحطی در بخش‌هایی از افعانستان هشدار داده بود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!