صف سرمایه‌گذاران جهانی برای مشارکت در ساخت پایتخت جدید اندونزی

توریست مالزی – گزارش رسانه های بین المللی حاکی است که آمریکا، چین، انگلیس، امارات و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که پیشنهاد میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای پروژه...
توریست مالزی – گزارش رسانه های بین المللی حاکی است که آمریکا، چین، انگلیس، امارات و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که پیشنهاد میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای پروژه های عمرانی – توسعه ای مرتبط با ساخت پایتخت جدید اندونزی را ارائه کرده اند که این امر نشان می دهد رقابت گسترده میان سرمایه گذاران خارجی از سراسر جهان برای حضور و سرمایه گذاری در این کشور جنوب شرق آسیا شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا، جاکارتا پست دراین زمینه گزارش داد: گروه بانکی- مالی و سرمایه گذاری سافت بانک متعلق به ژاپن اعلام کرد که پیشنهاد سرمایه گذاری تا ۴۰ میلیارد دلار را به مقام های اندونزیایی برای توسعه پایتخت جدید اندونزی ارائه شده است. طبق این گزارش “ماسایوشی سون ” بنیانگذار و رئیس گروه بانکی- مالی سافت بانک هفته گذشته در دیدار با جوکو ویدو دو رئیس جمهوری اندونزی پیشنهاد سرمایه گذاری در پایتخت جدید اندونزی را داده است.

این گروه سرمایه گذاری ژاپنی، به همراه تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی از افرادی هستند که در فهرست سرمایه گذاران و هدایت کنندگان پروژه های خارجی برای ساخت پایتخت جدید اندونزی قرار گرفته اند.

لوهات پانجایتان Luhut Pandjaitan وزیرهماهنگی امور دریایی و سرمایه گذاری اندونزی دراین زمینه به رسانه ها گفت: هنوز مشخص نیست ژاپن به طور خاص در چه پروژه ای سرمایه گذاری خواهد کرد. ما هنوز تصمیم نگرفته ایم که این سرمایه گذاری چگونه باشد، البته می تواند در امور آموزشی، ایجاد یک مرکز تحقیقاتی یا توسعه بیمارستانی باشد. وی اواخر ماه جاری با سون رئیس ژاپنی گروه سافت بانک در داووس و توکیو ملاقات خواهد کرد تا این طرح نهایی شود.

ویدودو رئیس جمهوری اندونزی درسال گذشته میلادی اعلام کرد که به دلیل اینکه جاکارتا پایتخت کنونی درحال غرق شدن است، مرکز سیاسی این کشور به شهری در جزیره بورنئو منتقل خواهد شد.

بلومبرگ نیز پیشتر گزارش داد : امارات اعلام کرده است که در اندونزی نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار از طریق صندوق ثروت مستقل توسط رئیس جمهوری جوکو ویدودو برای ساخت پایتخت جدید این کشورجنوب شرق آسیا سرمایه‌گذاری می‌کند.

هجوم سرمایه گذاران خارجی برای یافتن سهمی در اندونزی درحالی صورت می گیرد که دولت جووکوی پیشتر اعلام کرد که درصدد است تا میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی را در پروژه های زیربنایی و انرژی در پایتخت جدید جذب کند.

امارات قصد دارد برای ساخت پایتخت جدید اندونزی و بخش املاک استان آچه این کشور جنوب شرق آسیا سرمایه گذاری کند. موافقت‌نامه‌های سرمایه گذاری همچنین شامل بخش های زیربنایی مانند انرژی و ارتباطات از راه دور در سفر اخیر جوکو ویدودو به ابوظبی به امضا رسید. این کشور عربی تمایل خود را برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز جاده ها، بنادر و پروژه های پتروشیمی در اندونزی اعلام کرده است. جوکوی در دور دوم ریاست جمهوری خود، متعهد شده است که در یک برنامه بلندپروازانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در ۵ سال آینده برای مدرنیزه کردن این کشور بیش از ۲۶۰ میلیون نفری هزینه کند.

کلان‌شهر جاکارتا با قریب به ۳۰ میلیون نفر جمعیت ساکن و در حال تردد بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر از سال ۱۹۴۹ تاکنون پایتخت اندونزی بوده و تا به حال طرح های مختلفی برای انتقال پایتخت به شهر دیگری نیز مطرح شده است.

ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در ماه اوت ۲۰۱۹ اعلام کرد پایتخت اندونزی ازشهر پر ازدحام، درحال فرورفتن در آب اقیانوس و با هوای بسیار آلوده جاکارتا به شهری در منطقه شرقی وکم جمعیت استان کلیمانتان در جزیره بورنئو منتقل می شود. این منطقه به داشتن جنگل های بارانی و اورانگوتان مشهور است.

طبق گزارش های رسانه ای هزینه انتقال و جابه جایی پایتخت اندونزی به یک شهری با مساحت تقریبا چهار برابری جاکارتا ۴۶۶ تریلیون روپیه (۳۴ میلیارد دلار) تخمین زده شده و قرار است دولت جوکوی در سال ۲۰۲۰ میلادی عملیات ساخت و ساز را آغاز کند.

به گفته وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه گذاری اندونزی تاکنون سرمایه گذاران خارجی از آسیا، خاورمیانه، آمریکا و چین پیشنهادهای صریحی برای مشارکت در پروژه های عمرانی پایتخت جدید اندونزی را ارائه کرده اند.

جاکارتا با ۳۰ میلیون نفر جمعیت از جمله کلانشهرهایی درجهان است که همواره در معرض خطر زمین لرزه و سیل قرار داشته و به دلیل استخراج کنترل نشده آب های زیرزمینی به تدریج در حال غرق شدن در آبهای اقیانوس است.

این شهر عمدتا شاهد حوادث بسیار زیاد طبیعی بوده است. باران های موسمی و افزایش رودخانه ها در اوایل این ماه جاری میلادی صرفا بیش از ۶۰ نفر کشته و نیم میلیون نفر آواره برجای گذاشت.

اندونزی کشوری مجمع الجزایری با بیش از ۱۷ هزار جزیره است. در حال حاضر قریب به ۵۴٪ از جمعیت حدود ۲۷۰ میلیون نفری این کشور جنوب شرق آسیا در جزیره جاوا زندگی می کنند. این منطقه از پرجمعیت ترین جزایر اندونزی محسوب می شود که جاکارتا پایتخت کنونی نیز در آن واقع شده است.

کلیمانتان شرقی پیش از آنکه درختان آن به طور غیرقانونی قطع شود، منطقه ای غنی از مواد معدنی و تقریباً پوشیده از جنگل های انبوه ناشی از باران های استوایی بود. دراین منطقه تنها ۳.۵ میلیون نفر زندگی می کنند و پارک جنگلی کوتای اندونزی در آن واقع شده که به داشتن حیات وحش ویژه ازجمله اورانگوتان ها ودیگر پستانداران نسبتا عظیم الجثه مشهور است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده − یازده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!