صندوق بین‌المللی پول: خاورمیانه با شدیدترین کاهش رشد اقتصادی در نیم قرن اخیر روبروست

توریست مالزی – صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی خاورمیانه را به کمترین میزان طی نیم قرن اخیر کاهش داد. این سازمان بین‌المللی علت کاهش پیش‌بینی خود...
توریست مالزی – صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی خاورمیانه را به کمترین میزان طی نیم قرن اخیر کاهش داد. این سازمان بین‌المللی علت کاهش پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی خاورمیانه را «شوک دوگانه» ناشی از همه‌گیری ویروس جدید کرونا و افت بهای نفت عنوان کرده است.

به گزارش یورونیوز، شیوع بیماری همه‌گیر کووید۱۹ به استثنای ایران در دیگر کشورهای خاورمیانه قربانی زیادی نگرفته است. با این حال پیامدهای اقتصادی آن زندگی شهروندان در کشورهای این منطقه را از هم اکنون تحت تاثیر قرار داده است.

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول آمده است که اقتصاد کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به طور میانگین در سال جاری ۵.۷ درصد کوچک خواهد شد. کارشناسان این سازمان پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم در آن دسته از کشورهای خاورمیانه که درگیر جنگ هستند به ۱۳ درصد خواهد رسید. داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از میزان کاهش رشد اقتصادی در خاورمیانه طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول که مقر آن در شهر واشنگتن در ایالات متحده آمریکا قرار دارد، در گزارش خود هشدار داده است که وضعیت پیش آمده بحران‌های اقتصادی و بشردوستانه در خاورمیانه را وخیم‌تر خواهد کرد. به گفته کارشناسان این نهاد، میزان فقر در کشورهای منطقه که پیش از بحران اقتصادی کنونی نیز بالا بود باز هم افزایش پیدا خواهد کرد؛ امری که می‌تواند با رفع تدریجی محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع نوع جدید ویروس کرونا به ناآرامی‌های اجتماعی در خاورمیانه منجر شود.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است که اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ۷.۱ درصد کوچک خواهد شد. این رقم ۴.۴ درصد از آنچه پیش از این در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) پیش‌بینی شده بود بیشتر است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!