علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز ایرانی تابعیت ایران را ترک کرد

توریست مالزی – فیروزجا شطرنج‌باز ایرانی بدون پرچم ایران در مسابقات جهانی شطرنج در مسکو شرکت می‌کند. این ورزشکار ایرانی تصمیم خود را در واکنش به ممنوعیت مسابقه با...
توریست مالزی – فیروزجا شطرنج‌باز ایرانی بدون پرچم ایران در مسابقات جهانی شطرنج در مسکو شرکت می‌کند. این ورزشکار ایرانی تصمیم خود را در واکنش به ممنوعیت مسابقه با بازیکنان اسرائیلی گرفت. مقامات ایرانی با این تصمیم فیروزجا مخالفت کردند.

به گزارش دویچه وله، علیرضا فیروزجا، تنها “سوپراستاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران” است و مدتی است که در فرانسه به سر می‌برد. او سرانجام از پرچم ایران خارج شد تا با پرچم فیده در مسابقات قهرمانی جهان در مسکو حاضر شود. در سایت مسابقات در پروفایل فیروزجا هم خبری از پرچم ایران نیست و در مقابل فدراسیون او نام فیده (فدراسیون بین‌المللی شطرنج) به چشم می‌خورد.

این شطرنج‌باز ۱۶ ساله ایرانی دومین بازیکن برتر رده بندی نوجوانان جهان است. علیرضا فیروزجا دومین چهره ورزشی ایران در ماه‌های اخیر است که از تابعیت جمهوری اسلامی صرف‌نظر می‌کند تا بتوانند بدون دغدغه با ورزشکارانی از سراسر جهان، از جمله ورزشکاران اسرائیلی مسابقه دهند.

مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران گفته است که فیروزجا می‌خواست در مسابقات جهانی آینده در روسیه شرکت کند حتی اگر ایران تصمیم به حضور در آن نداشته باشد. او در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: «فیروزجا تصمیم خود را گرفته و به ما گفته است که می‌خواهد تابعیت خود را تغییر دهد.»

رئیس فدراسیون شطرنج ایران با ارسال نامه‌ای به فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) به این کار رسما اعتراض کرده و از فیده خواسته است از این اقدام فیروزجا جلوگیری کند. او گفت از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از شرکت نماینده ایران با پرچم فیده استفاده خواهد کرد.

رئیس فدراسیون شطرنج ایران همچنین تاکید کرد: «در گفتگو با این شطرنج‌باز و پدرش این مخالفت بارها عنوان شد. درنهایت فیروزجا اعلام کرد که با پرچم فیده می‌خواهد در این مسابقات حضور داشته باشد و این موضوع نیز برای فدراسیون قابل قبول نیست. ما طی نامه‌ای به فیده رسما اعتراض خود را عنوان کردیم و خواستار این هستیم که فیده با این درخواست ایران موافقت کند.»

فیروزجا درحال حاضر در فرانسه اقامت دارد. به گفته رئیس فدراسیون شظرنج ایران “تا دو سال نیز نمی‌تواند تغییر تابعیت دهد”.

در ماه آوریل سال جاری رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که فیروزجا از بازی مقابل حریف اسرائیلی در یک مسابقه در آلمان امتناع کرده است.

مقامات سیاسی و ورزشی ایران با صراحت از ورزشکاران خواسته‌اند ‌”به عنوان نشانه مخالفت با دشمن ایران و همبستگی با فلسطینی‌ها” با ورزشکاران اسرائیلی رقابت نکنند.

جمهوری اسلامی پس از انقلاب ایران از به رسمیت شناختن اسرائیل امتناع ورزیده و ورزشکاران ایرانی حق ندارند با حریفان اسرائیلی خود به رقابت بپردازند.

بازی‌های قهرمانی شطرنج از بامداد چهارشنبه ۲۵ دسامبر در روسیه آغاز می‌شود و علیرضا فیروزجا زیر پرچم فدراسیون جهانی منقش به مهره اسب در این مسابقه شرکت خواهد کرد. این موضوع احیانا به این معناست که فیروزجا پذیرفته است در این رقابت‌ها با حریف اسراییلی هم روبه رو شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در ماه اکتبر سال جاری ایران از مسابقات جهانی جودو کنار گذاشته شده است. این اقدام فدراسیون جهانی جودو پس از آن صورت گرفت که سعید ملایی جودوکار ایرانی گفت که وی برای جلوگیری از روبرو شدن با یک ورزشکار اسرائیلی تحت فشار قرار گرفته است.

سعید ملایی در ۲۸ اوت ۲۰۱۹ در مسابقات قهرمانی جودوی جهان در توکیو ناگزیر شده بود تا از رویارویی با حریف اسرائیلی خود خودداری کند. ستاره جودوی ایران پس از این “باخت اجباری” از آلمان تقاضای پناهندگی کرد.

بر اساس حکم اخیر فدراسیون جهانی جودو، تا زمانی که مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی تضمین ندهند که رقابت ورزشکاران ایرانی با حریف‌های اسرائیلی را بایکوت نخواهند کرد، محرومیت جودوی ایران پا برجا خواهد ماند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده − نه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!