قایق پناهجویان روهینگیا پس از سه ماه سرگردانی به اندونزی رسید

توریست مالزی – یک قایق حامل ده‌ها پناهجوی روهینگیا که ماه فوریه حرکت خود را از سواحل بنگلادش آغاز کرده و سپس در پی نقص فنی از مسیر منحرف...
توریست مالزی – یک قایق حامل ده‌ها پناهجوی روهینگیا که ماه فوریه حرکت خود را از سواحل بنگلادش آغاز کرده و سپس در پی نقص فنی از مسیر منحرف شده بود پس از ۱۱۳ روز سرگردانی در نهایت به اندونزی رسید.

به گزارش یورونیوز، مسئول یک گروه حقوق بشری که خبرهای مربوط به اقلیت مسلمان روهینگیا را دنبال می‌کند با اعلام این مطلب یادآور شد که این قایق قرار بود از بنگلادش به سوی مالزی حرکت کند که مشکل فنی در موتور سبب شد تا در میانه راه از مسیر منحرف و سرگردان شود. وی همچنین تصریح کرد که قایق یاد شده از آب‌های ساحلی منطقه «بازار کاکس» در بنگلادش حرکت کرده و حامل ۹۰ پناهجوی روهینگیایی بود که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

منطقه تفریحی بازار کاکس در بنگلادش، محلی است که اردوگاه‌های پناهندگی صد‌ها هزار مسلمان روهینگیایی در آن واقع شده است. اقلیت مسلمان روهینگیا سال‌ها است که تحت فشار و سرکوب مقامات میانمار قرار دارد و برای نجات جان خود مجبور است این کشور را ترک و به بنگلادش و دیگر کشورهای منطقه پناه ببرد. کریس لِوا،‌ مدیر پروژه «آراکان»، گروهی حقوق بشری که تحولات مربوط به اقلیت روهینگیا را رصد می‌کند به رویترز گفت: ما مطلع شدیم که حال ۸۱ پناهجوی حاضر در این قایق خوب است و آنها در جزیره ایدامان واقع در استان آچه اندونزی پیاده شدند. وی تاکید کرد که پناهجویان صد در صد در آنجا احساس امنیت نخواهند کرد و امیدواریم که مسئولان محلی آنها را پس نزنند.

هند و بنگلادش از پذیرش پناهجویان سر باز زده بودند
در گزارش رویترز آمده است از ۹۰ پناهجویی که سفر خود را با این قایق از سواحل بنگلادش آغاز کرده بودند هشت نفر پیش‌تر جان خود را از دست داده بودند. گارد ساحلی هند پیش‌تر در ماه فوریه هنگام رهگیری این قایق و اقدام به تعمیر آن متوجه مرگ هشت تن از پناهجویان شده بود. مقامات هندی برای بازماندگان این قایق حادثه دیده غذا و مایحتاج اولیه و ضروری تهیه کرده اما از پذیرش آنها خودداری کرده بودند.

ماموران گارد ساحلی هند حتی به پناهجویان اجازه نداده بودند که پا به قایق آنها بگذارند و تنها به امدادرسانی و رفع مشکل فنی قایق حامل آنها بسنده کرده بودند. از سوی دیگر بنگلادش نیز پس از آنکه متوجه شد این قایق دچار نقص فنی شده و جان پناهجویان درون آن در خطر است با بازگشت ۸۱ پناهجوی باقی مانده در قایق مخالفت کرده بود.

سازمان‌های بین‌المللی امداد رسان به مهاجران و خانواده‌های افرادی که بیش از سه ماه در این قایق حادثه دیده روی آب سرگردان بودند بارها طی ماه‌های گذشته از مقامات کشوهای هند، بنگلادش، میانمار و مالزی خواسته بودند که اطلاعاتی در خصوص سرنوشت افراد یاد شده در اختیار آنها قرار دهند. رویترز در گزارش خود آورده است که هنوز هیچ مسئولی در اندونزی حاضر به مصاحبه در خصوص سرنوشت این افراد نشده و سازمان‌های حامی پناهجویان نگرانند که این افراد از جزیره‌ای که وارد آن شده‌اند رانده شوند.

بنگلادش پناهجویان روهینگیایی که از میانمار یه این کشور پناه آورده‌اند را مهاجران غیرقانونی می‌داند و شرایط سختی برای ادامه حضور این افراد رقم زده است. بیش از یک میلیون پناهجوی روهینگیایی سال‌ها است که از میانمار گریخته و در اردوگاه‌های پرجمعیت در بنگلادش زندگی می کنند. ده‌ها هزار تن از این افراد را پناهجویایی تشکیل می‌دهند که پس از سرکوب مرگبار ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ مجبور به فرار از این کشور شدند.

این قشر از پناهجویان که بسیار آسیب پذیر توصیف شده‌اند اغلب طعمه قاچاقچیانی می‌شوند که آنها را با وعده دروغین کار در کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر مالزی ترغیب به سفر دریایی با قایق‌های فرسوده و پرخطر می‌کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده + 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!