مالزی شش قایق و ۶۰ تبعه چینی را دستگیر کرد

توریست مالزی – مالزی شش قایق ماهیگیری چینی را به همراه ۶۰ سرنشین آن‌ به اتهام ورود غیرمجاز به آب‌های این کشور دستگیر کرد. به گزارش ایرنا به نقل...
توریست مالزی – مالزی شش قایق ماهیگیری چینی را به همراه ۶۰ سرنشین آن‌ به اتهام ورود غیرمجاز به آب‌های این کشور دستگیر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های مالزی گفتند که ۶۰ تبعه چینی را که با ۶ قایق به آب‌های این کشور ورود غیرمجاز داشتند، در عملیاتی دستگیر و قایق‌های آنان را توقیف کرده‌اند.

آژانس اعمال قانون دریایی مالزی اعلام کرد که این قایق‌ها با ۶ ناخدا و ۵۴ ملوان قرار بوده به سمت موریتانی بروند، اما به دلیل نقص فنی متوقف شده بودند که نیروهای دولت مالزی به دلیل ورود غیرمجازی به آب‌های این کشور، آن‌ها را دستگیر کرده‌اند.

به نوشته رویترز، مالزی ۸۹ مورد ورود غیرمجاز به آب‌های این کشور را از سوی گارد ساحلی و نیروی دریایی چین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ گزارش کرده است؛ این در حالی است که تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر ادعاهای چین درباره مالکیت بخش بزرگی از دریای جنوبی چین در سال جاری بالا گرفته است.

دریای جنوبی چین دریای حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی است. جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آبراهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است. آمریکا در ماه های گذشته چندین رزمناو جنگی به این منطقه اعزام کرده بود که با واکنش تند پکن مواجه شد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هجده − پانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!