مالزی و اندونزی وابستگی‌شان به دلار را کم می‌کنند

توریست مالزی – بانک‌های مرکزی مالزی و اندونزی سر یک قرارداد سواپ ارزی بر حسب پول‌های ملی توافق کردند. به گزارش ایسنا به نقل از شین‌هوا، بانک‌های مرکزی اندونزی...
توریست مالزی – بانک‌های مرکزی مالزی و اندونزی سر یک قرارداد سواپ ارزی بر حسب پول‌های ملی توافق کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از شین‌هوا، بانک‌های مرکزی اندونزی و مالزی توافق کردند که تا سقف دو میلیارد دلار در قراردادهای سواپ ارزی با یکدیگر به جای دلار از رینگت مالزی و روپیه اندونزی استفاده کنند.
طبق اعلام بانک مرکزی مالزی، این توافق که به دنبال سه سال مذاکره بین دو کشور اجرایی خواهد شد امکان تمدید یا گسترش بیشتر را در صورت موفقیت آمیز بودن دارد.
بانک مرکزی اندونزی نیز در این خصوص طی بیانیه ای اعلام کرد: این توافق بانک‌های مرکزی دو طرف را قادر می‌سازد که به جریان نقدی یکدیگر در زمان مورد نیاز دسترسی داشته باشند. دو طرف هم‌چنین یک یادداشت تفاهم برای گسترش همکاری ها در زمینه خدمات مالی نوین و پرداخت های دیجیتالی امضا کردند.
یکی از مقامات بانک مرکزی مالزی در همین رابطه گفت: توافقات امروز مسیر را برای استقلال بیشتر دو کشور در زمینه خدمات مالی هموار می‌سازد و زمینه را برای اتصال بیشتر شبکه بانکی دو کشور به یکدیگر مهیا می‌کند. دو طرف هم‌چنین بر ضرورت همکاری مشترک با یکدیگر در زمینه مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی تاکید کردند.
از زمان روی کار آمدن ماهاتیر محمد به عنوان نخست‌وزیر جدید، تلاش‌های مالزی برای کاهش وابستگی خود به دلار تشدید شده است. وی پیش‌تر به کشورهای شرق آسیا پیشنهاد کرده بود که برای تسهیل در مبادلات خود، یک ارز واحد با پشتوانه طلا ایجاد کنند. از سال ۱۹۹۷ مالزی ارزش رینگت را به دلار پیوند زد و کنترل‌های سرمایه‌ای مد نظر آمریکا را اعمال کرد؛ هر چند که این اقدامات در سال ۲۰۰۵ متوقف شد.
استفان اینس، مدیر موسسه ” ونگارد” گفت: چیزی که نخست‌وزیر مالزی را نگران کرده این است که سلطه مالی دلار بر بازارهای مالی این کشور و شرق آسیا این کشورها را در برابر بحران های ارزی آسیب پذیر ساخته است.
مالزی و اندونزی از اعضای اتحادیه آ. سه. آن و موافق تشکیل یک منطقه پولی مشابه یورو برای عرضه ارز واحد آسیایی هستند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یازده + هجده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!