موضوع فیلم خانه پدری چیست و چرا پس از قتل رومینا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد؟ + فیلم

توریست مالزی – خبر قتل رومینا اشرفی، دختر ۱۴ ساله تالشی به دست پدرش روزهای گذشته رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران را تکان داد. به گزارش یورونیوز، جنبه‌های مختلف...
توریست مالزی – خبر قتل رومینا اشرفی، دختر ۱۴ ساله تالشی به دست پدرش روزهای گذشته رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران را تکان داد.

به گزارش یورونیوز، جنبه‌های مختلف این قتل نه تنها وجود یک آسیب جدی و کهنه اجتماعی در ایران را دوباره نمایان کرد بلکه شکاف اجتماعی میان گروه‌‌‌های مختلف فکری را نیز بیش از پیش نشان داد. همزمان داستان یک فیلم توقیف شده سینمای ایران توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی از طیف‌های مختلف را به خود جلب کرد.

فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری موضوع توئیت‌های دو طیف منتقد و حامی حکومت ایران بود. اما چرا این فیلم پس از یک سال از زمان توقیف مجدد و عدم اکران عمومی با قتل رومینا اشرفی به دست پدرش دوباره بر سر زبان‌ها افتاد؟

داستان فیلم خانه پدری چیست؟
خانه پدری به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی کیانوش عیاری در سال ۱۳۸۹ ساخته شد. داستان این فیلم از سال ۱۳۰۷ و با صحنه تکان‌دهنده تعقیب و گریز یک دختر توسط پدر و برادر کوچکش و نهایتا قتل او آغاز می‌شود.

این فیلم چند اپیزودی که به مسائلی نظیر قتل ناموسی و مشکلات زنان ایران طی هفتاد سال می‌پردازد برای اولین بار در سی و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و مورد ستایش منتقدان و استقبال مخاطبان قرار گرفت.

خانه پدری چرا توقیف شد؟
اولین اکران عمومی این فیلم در گروه هنر و تجربه در دی ماه سال ۹۳ پس از یک روز به اولین توقیف آن منجر شد. خانه پدری پنج سال به شرط قرار دادن محدودیت سنی برای مخاطب و انجام اصلاحات بعد در آبان ۱۳۹۸ مجددا به روی پرده سینما رفت اما پس از پنج روز اکران آن متوقف و به دستور مستقیم دادستانی ایران توقیف شد. رسانه‌های ایران در همان زمان دلیل توقیف فیلم کیانوش عیاری را عدم حذف صحنه‌های خشن گزارش کردند.

این فیلم سینمایی بارها از سوی طیف خاصی در ایران متهم به سیاه‌نمایی شده بود. کارگردان خانه پدری در پاسخ به این اتهام گفته بود: «هیچ‌گاه قصد سیاه‌نمایی نداشتم و فقط آسیبی اجتماعی را مطرح کردم اما از آن‌جایی که فیلم‌هایی که می‌سازم قرار است ماحصل نوع نگاهم باشد در نتیجه آثارم مفرح و برای تفریح مردم نیست.»

آقای عیاری در سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا درباره انتقادات به فیلم خود گفت: «این دلواپسان به هر بهانه‌ای به فیلم تاختند و پا پس نکشیدند و نظراتشان را بیان می‌کردند. خب حالا وقتی بحث درباره نمایش عمومی مطرح شود، طبیعی بود که هجمه‌ها نسبت به این فیلم افزایش پیدا کند و فشارها شدیدتر شود اما سوال من از این دوستان این است که مگر فیلم چه حرفی می‌زند که شما برآشفته و نگران و دلواپس شدید؟»

ماجرای قتل دختر تالشی و به میان کشیده شدن پای فیلم «خانه پدری»
از قتل شیدا زن ۱۶ ساله مریوانی، تا دلبر خسروی دختر ۱۷ ساله اهل مریوان تا رومینا اشرفی ۱۴ ساله، نمونه‌هایی از قتل‌های ناموسی هستند که رسانه‌ای شده و بیشتر مورد توجه قرار گرفتند اما داستان خشونت خانگی و قتل‌های ناموسی در ایران، موضوعی با سابقه طولانی و تکرار شونده است.

هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران در سال ۹۳ اعلام کرده بود که ۱۸.۸ درصد قتل‌های اتفاق افتاده در ایران با انگیزه ناموسی است. وی با اشاره به اینکه ۲۴ درصد مقتولان کشور را زنان تشکیل می دهد افزوده بود که در مجموع ۶۱ درصد مقتولان زن توسط بستگانشان به قتل می‌رسند. اما خشونت به کار رفته در قتل رومینا اشرفی و کشته شدن او توسط پدرش با داس و در خواب باعث شده است تا داستان فیلم خانه پدری مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی از طیف‌های مختلف فکری قرار بگیرد.

عده‌ای از منتقدان می‌گویند که قتل دختر تالشی نشان می‌دهد که داستان قتل صورت گرفته در ابتدای فیلم خانه پدری از واقعیت‌های جامعه ایران است و وظیفه اصلی حاکمیت برطرف کردن ضعف قوانین است.

کیانوش عیاری، کارگردان این فیلم نیز در واکنش به قتل رومینا اشرفی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا تنها به گفتن دو جمله اکتفا کرده به کنایه گفته است: «این اتفاق‌ها در ایران رخ نمی‌دهد. من این شایعات را باور نمی‌کنم.»

بر اساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی «هرگاه مرد همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مکره (مجبور) باشد فقط می‌تواند مرد را به قتل برساند.»

از سوی دیگر بر اساس ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی «پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی‌شود و به پرداخت دیه به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد»

 


پاسخی ارسال کنید

*

*

هفده − 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!