هرآنچه باید درباره اولین قرص کرونا بدانید؛ مولنوپیراویر، پایانی بر کووید ۱۹؟

توریست مالزی – شرکت داروسازی مرک آمریکا موفق به ساخت اولین قرص کرونا به نام مولنوپیراویر شده که می‌تواند میزان مرگ و میر کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش...
توریست مالزی – شرکت داروسازی مرک آمریکا موفق به ساخت اولین قرص کرونا به نام مولنوپیراویر شده که می‌تواند میزان مرگ و میر کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد، اما این قرص چیست، چه عوارضی دارد و میزان اثربخشی آن چقدر است؟

به گزارش گجت نیوز، شرکت داروسازی مرک (Merck) آمریکا به تازگی اعلام کرد فرایند توسعه قرص خوراکی ضد کرونا این شرکت به پایان رسیده و نتایج آزمایش‌های اولیه آن نشان می‌دهد این قرص کرونا می‌تواند میزان موارد بستری افراد مبتلا به کرونا را تا به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. این شرکت آمریکایی مدعی است توزیع این واکسن به بازار می‌تواند در مبارزه با کرونا تحول بزرگی را به وجود آورد و مردم همانند پیش از دوران شیوع کرونا می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند. از این رو قصد داریم در این مقاله شما را عوارض و میزان اثربخشی اولین قرص کرونا آشنا کنیم.

مولنوپیراویر چیست؟
مولنوپیراویر (Molnupiravir) در واقع یک دارو آزمایشی ضد ویروس است که برای مقابله با کرونا توسعه پیدا کرده است. این قرص به شکل کپسول بوده و به صورت خوراکی مصرف می‌شود. مولنوپیراویر می‌تواند روی سامانه تولید مثل ویروس کرونا تاثیر بگذارد و با ایجاد نقص ژنتیکی از تکثیر ویروس در فرد جلوگیری کند. این دارو نخستین بار در دانشگاه اموری در آتلانتای آمریکا کشف شد و مدتی بعد شرکت دارویی مرک در نیوجرسی و شرکت ریجبک بیوتراپی در میامی آن را توسعه داده‌اند.

میزان اثرگذاری قرص ضد کرونا چقدر است؟
نتایج آزمایش‌های اولیه حاکی از آن است که اولین قرص کرونا می‌تواند احتمال بستری شدن افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. هرچند آزمایش بالینی این قرص در مقیاس کوچک به انجام رسیده، اما نتایج فعلی نیز به میزان کافی موفقیت‌آمیز بوده‌اند و به همین دلیل شرکت مرک برای دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اقدام کرده است.

تفاوت مولنوپیراویر با سایر قرص های ضد کرونا
در حال حاضر داروی رمدیسور به عنوان موثرترین داروی ضد کرونا برای درمان مبتلایان به این ویروس شناخته می‌شود. البته این دارو باید به شکل وریدی و در بیمارستان به افراد مبتلا تزریق شود، اما قرص مولنوپیراویر به شکل خوراکی بوده و بیماران مبتلا می‌توانند آن را در خانه نیز مصرف کنند. همچنین از لحاظ هزینه نیز قرص مولنوپیراویر از رمدیسور ارزان‌تر خواهد بود؛ زیرا یک دوره ۵ روزه مولنوپیراویر حدود ۷۰۰ دلار هزینه به همراه دارد که حدود یک سوم داروی رمدیسیور است.

چه کسانی می‌توانند مولنوپیراویر را مصرف کنند؟
طبق آزمایش‌های انجام شده، قرص مولنوپیراویر روی بیمارانی که با ابتلای شدید در بیمارستانی بستری شده باشند تاثیر اندکی خواهد داشت، اما بزرگسالان مبتلا به کرونای خفیف تا متوسط هر ۱۲ ساعت یک‌بار به مدت ۵ روز اجازه مصرف این دارو دارند تا بهبود پیدا کنند. همچنین آزمایش‌ها برای پیدا کردن زمان بهینه مصرف این قرص همچنان ادامه خواهد داشت.

اولین قرص کرونا چه عوارضی دارد؟
نتایج اولیه آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد تا به امروز روی مصرف‌کنندگان این قرص هیچ نوع افزایشی در عوارض جانبی مشاهده نشده است. البته محققان تاکید دارند این قرص باید به شکل گسترده‌تری روی بیماران آزمایش شود تا ایمنی آن با صحت و اطمینان بیشتری به تایید برسد.

زمان عرضه مولنوپیراویر به بازار
شرکت داروسازی مرک آمریکا اعلام کرد حدود ۱۰ میلیون بسته از این قرص کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به تولید خواهد رسید. این شرکت در ماه ژوئن با دولت آمریکا قراردادی به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار به امضا رساند که طبق آن متعهد شده بعد از دریافت مجوز استفاده اضطراری یا تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا حدود ۱.۷ میلیون بسته از این دارو را آماده کند.

شرکت مرک برای فروش محصول خود در سایر کشورها نیز مذاکراتی را آغاز کرده است؛ مثلا تاکنون کشور استرالیا حدود ۳۰۰ هزار دوز از این دارو را سفارش داده است. سنگاپور نیز خواستار خرید این دارو شده و قراردادی را امضا کرده است. سایر کشورها نظیر تایلند، کره جنوبی، تایوان و مالزی نیز برای خرید این دارو مذاکراتی را شروع کرده‌اند.

این شرکت آمریکایی قصد دارد رویکرد قیمت‌گذاری طبقاتی را طبق معیارهای درآمد بانک جهانی اجرا کند تا سایر کشورها با هر سطح از توانایی مالی قادر باشند این دارو را برای شهروندان خود سفارش دهند. همچنین این شرکت با تولیدکنندگان دارو در هند موافقت‌نامه‌ای را به امضا رسانده تا بر اساس آن بیش از ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط بتوانند از این قرص بهره‌مند شوند.

قرص کرونا جایگزین واکسن خواهد شد؟
بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که آیا قرص کرونا جایگزین واکسن خواهد شد که پاسخ کارشناسان به این پرسش منفی است؛ چرا که کارشناسان همچنان واکسیناسیون را مهم‌ترین و موثرترین راه برای ایمن ماندن در برابر کرونا می‌دانند، اما با این وجود افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند یا این که واکسن کرونا نتوانسته ایمنی زیادی در آنها ایجاد کند می‌توانند از این دارو به عنوان مکمل استفاده کنند. شرکت سازنده این دارو معتقد است که این قرص می‌تواند از ابتلای ویروس کرونا از فرد مبتلا به سایر اعضای خانواده وی جلوگیری کند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دوازده − 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!