هشت دلیل برای این که تنها غذا بخوریم

توریست مالزی – خیلی‌ها از تنها غذا‌ خوردن لذت نمی‌برند اما میزان زندگی‌های تک‌نفره در جهان رو به افزایش است و حتی اگر با دیگران زندگی کنید، تخمین زده...
توریست مالزی – خیلی‌ها از تنها غذا‌ خوردن لذت نمی‌برند اما میزان زندگی‌های تک‌نفره در جهان رو به افزایش است و حتی اگر با دیگران زندگی کنید، تخمین زده شده است که حدود نیمی از وعده‌های غذایی بزرگسالان به تنهایی صرف می‌شود پس شاید بهتر است این حقیقت را بپذیریم.
تنها غذا خوردن البته شاید برای همه مناسب نباشد. برای بعضی‌ها ممکن است ملال‌آور باشد اما بعضی‌ها هم شاید خیلی خجالتی یا مضطرب باشند و حتی دعوت به غذا خوردن‌های جمعی را هم رد کنند.
اما در نظر داشته باشید: خانوار‌های تک‌نفره به سرعت در جهان رو به افزایش است: ۳۰۰ میلیون نفر در حال حاضر در جهان تنها زندگی می‌کنند.( بنا بر آمار سازمان ملل، سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی و مرکز آمار اروپا.) پس از آنجا که احتمال بسیار زیادی دارد که وعده‌های غذایی خود را به تنهایی صرف کنیم، بهتر است با این موضوع کنار بیاییم و آن را با روی باز بپذیریم.
هشت دلیل برای آنکه تنها غذا خوردن در‌واقع می‌تواند مفید و خوب هم باشد:

۱. هرچه دل‌تان بخواهد می‌توانید بخورید
تنها غذا خوردن این آزادی را به شما می‌دهد تا هرچه دوست دارید بدون نگرانی از نظرات یا ترجیحات دیگران بخورید. شاید یواشکی عاشق خوردن یک غذای خیلی بو‌گندو باشید، مثل نوعی ماهی سوئدی که بوی شدید و تند آن باعث شده است که این غذا همیشه در فضای باز سرو شود. یا شاید هم عاشق کربو‌هیدرات باشید و خجالت بکشید که جلوی دیگران کفگیر‌تان را پر از سیب‌زمینی یا پاستا کنید و در بشقاب‌تان خالی کنید.
وقتی کسی نباشد در مورد خوراکی‌هایی که می‌خورید، داوری کند، آزاد آزاد هستید که عجیب‌وغریب‌ترین خوراکی‌های روی زمین را بخورید. بهترین قسمت ماجرا این است که می‌توانید ترکیب‌های غذایی نوآورانه را امتحان کنید، بدون اینکه اگر خوب در نیامد، خطر خراب کردن شام فرد دیگری تهدید‌تان کند.
کسی چه می‌داند، شاید شما کاشف یک دستور شگرف آشپزی نوین بشوید.

۲. مجبور نیستید غذای‌تان را با کسی تقسیم کنید
آیا تا به حال سفارش یک غذای خوشمزه داده‌اید، مثلاً غذایی که ماه‌ها آرزوی خوردنش را داشته‌اید و یک دفعه تمام دوستان‌ اطراف‌تان تصمیم می‌گیرند کمی از آن بچشند و جز مقدار کمی برای شما باقی نمی‌گذارند؟ خوب است که آدم غذایش را با دیگران شریک شود، اما هیچ لطفی ندارد که ۲۰ درصد از فیله‌ استیک موجود در بشقاب‌تان را ناچار شوید در برابر یک ذره غذای بی‌مزهٔ دیگری از دست بدهید.
تنها غذا خوردن ممکن است بدون شور و هیجان باشد اما باعث می‌شود که بتوانید همه غذا را دو لپی خودتان بخورید بدون اینکه ناچار شوید حتی ذره‌ای از آن را به دیگری بدهید.

۳. تنها غذا خوردن، سالم غذا خوردن را آسان‌تر می‌کند
اگر بخواهید از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، تنها غذا خوردن به معنی رعایت بهتر و آسان‌تر این رژیم است. تحقیق انجمن قلب امریکا نشان می‌دهد که کسانی که نوعی رژیم غذایی را رعایت می‌کنند در غذا خوردن با دیگران ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد که رژیم خود را زیر پا بگذارند.
تحقیق دیگری که روان‌شناسان دانشگاه ایالتی جورجیا انجام دادند، نشان می‌دهد که غذا خوردن گروهی باعث می‌شود افراد حدود ۴۴ درصد بیشتر غذا بخورند و در نتیجه بیشتر چاق شوند. پس اگر دوستان و فامیل عادت دارند برای شما غذا زیاد بکشند یا از خامه و کیک و شیرینی‌ها تعریف و تمجید کنند، شاید برای‌تان بهتر باشد که بعضی وعده‌های غذا را تنهایی صرف کنید.
تحقیقات نشان می‌دهد که اگر تنهایی در ماشین‌تان غذا بخورید خیلی کمتر احتمال دارد که در خوردن زیاده‌روی کنید، البته خوب این دستور مناسبی برای شادکامی شما نیست.

۴. می‌توانید با هر سرعتی که دوست دارید غذا بخورید
تحقیقات نشان می‌دهد که ما معمولاً رفتارمان در غذاٰ خوردن انعکاسی از فردی است که با او غذا می‌خوریم. یک بررسی نشان می‌دهد که دو زن جوانی که با هم غذا می‌خورند تمایل به هماهنگی و همانندی خوردن دارند، طوری که هر کدام از آنها لقمه‌ٔ بعدی را بلافاصله بعد از دیگری به دهان می‌برد.
وقتی تنها غذا می‌خورید، بسیار آسان‌تر است که غذا را با سرعت دلخواه خودتان بخورید و به مقداری که دوست دارید به دهان بگذارید. حواس‌تان باشد که اگر جلوی تلویزیون غذا می‌خورید، فیلم‌ها و برنامه‌‌های هیجان‌انگیز ممکن است حواس شما را از خوردن پرت کند و معمولاً باعث می‌شود که افراد بیشتر بخورند.

۵. به شما امکان تمرکز بر مزه‌ و طعم غذا را می‌دهد
تنها غذا خوردن، غذا را در مرکز توجه قرار می‌دهد. به این معنا که وقت کافی دارید تا از طعم و مزه و چگونگی غذا لذت ببرید، بجای اینکه به حرف‌های دوست‌تان دربارهٔ ماشین تازه‌ای که خریده گوش کنید یا الکی به حرف‌های دوست دیگری که دربارهٔ موضوع دیگری صحبت می‌کند، علاقه نشان دهید.

۶. می‌توانید به رستوران بروید و از دنیای اطراف‌تان لذت ببرید
تنهایی رستوران رفتن از آن کارهایی است که باید به آن کمی عادت کنید، اما فقط تماشای آنچه در دنیای واقعی جریان دارد،‌ معمولاً باعث می‌شود ترجیح دهیم در خانه و جلوی تلویزیون یا کامپیوتر بمانیم. رستوران‌های شلوغ موقعیت‌های خیلی مناسبی برای شما دارند و اغلب هم می‌توانید همان جلوی پیشخوان بنشینید نه روی میزی که صندلی جلوی‌تان خالی باشد.
اصلاً هم نباید از این که تنها به نظر برسید، به خودتان نگرانی راه بدهید: در تمام دنیا تنها رستوران رفتن روز‌به‌روز بیشتر رواج پیدا می‌کند، برای مثال، ۸۷ درصد از انگلیسی‌ها می‌گویند که از تنها رستوران رفتن بیشتر خوش‌شان می‌آید. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت مشخص شد رزرو انفرادی رستوران در دو سال گذشته دو برابر شده است، پس احتمال این که شما در آن رستوران تنها کسی نباشید که به تنهایی سر میزی نشسته است، خیلی زیاد است.
یک نکتهٔ دیگر هم این است که هیچ نیازی نیست انرژی‌تان را برای وراجی‌های بیخودی تلف کنید، در نهایت آرامش، دنیای اطراف‌تان را تماشا می‌کنید و غذا‌ی‌تان را می‌خورید

۷. مجبور نیستید صدای جویدن و خوردن دیگران را تحمل کنید
اگر صدای جویدن و ملچ‌و‌ملوچ غذا خوردن دیگران شما را اذیت می‌کند، می‌توانید در تنهایی با آرامش غذا بخورید. تنها غذا خوردن شما را از تمام اصوات عجیب‌وغریب و ملچ‌و‌ملوچ و صدای جویدن و قورت‌دادن غذا که معمولاً از آدم‌هایی که همراه با آنها غذا می‌خورید ناشی می‌شود، در امان می‌دارد.
بعضی افراد در برابر صدای غذا خوردن دیگران خیلی حساس هستند و واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهند. کسانی که دچار میزوفونیا یا صدا‌بیزاری هستند، نسبت به صداهایی مثل صدای جویدن بسیار حساس هستند.

۸. می‌توانید هر زمان و هر جا که دوست دارید غذا بخورید
از غذا خوردن در رختخواب تا نان و چای در حمام صبحگاهی، تنها غذا خوردن امکانات بی‌پایانی برای کی و کجا غذا خوردن در اختیارتان می‌گذارد. فقط اگر غذا‌ها و خوراکی‌هایی انتخاب نکنید که بوی آنها دنیا را بردارد، می‌توانید تمام روز خوراک‌تان را با خودتان هر جا خواستید ببرید… البته حتماً مایل نیستید که با بوی سیر تازه در جلسهٔ صبح اول وقت در میان دیگران شناخته شوید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

8 + 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!