هفت دهه از تصویب قطعنامه «لغو برده داری» گذشت اما میلیون‌ها نفر استثمار می‌شوند

توریست مالزی – دومین روز ماه دسامبر، ۱۲ آذر، مصادف است با روز جهانی لغو برده داری. گزارش سازمان های مدافع حقوق کارگران و حقوق کودکان می گویند همچنان...
توریست مالزی – دومین روز ماه دسامبر، ۱۲ آذر، مصادف است با روز جهانی لغو برده داری. گزارش سازمان های مدافع حقوق کارگران و حقوق کودکان می گویند همچنان میلیون ها نفر در جهان قربانی انواع برده داری هستند.

به گزارش یورونیوز، براساس آخرین گزارش سازمان بین المللی کار، بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان قربانی «برده داری مدرن» هستند. اگرچه برده داری مدرن هنوز بصورت قانونی تعریف مشخصی ندارد اما به گفته سازمان بین المللی کار مواردی چون «کار اجباری، ازدواج اجباری، قاچاق و سوء استفاده از انسان» را شامل می شود.

اساساً به گفته سازمان بین المللی کار، موقعیت‌هایی که در آنها از استثمار انسان حرف می زنیم، همچنان بصورت گسترده ای در جهان وجود دارند. مواردی که فرد قربانی، به دلیل تهدید، خشونت، اجبار، فریب و یا سوء استفاده نمی تواند از آن رهایی یابد. به جز این ۴۰ میلیون نفر، موضوع کار و استثمار کودکان هم یکی از نمادهای برده داری مدرن است. در جهان بیش از ۱۵۰ میلیون کودک کار وجود دارد، یعنی از هر ده کودک یکی قربانی استثمار است.

در همین راستا سازمان بین المللی کار پروتکلی را تهیه کرده است برای مبارزه با «استثمار و کار اجباری». این سازمان از همه شهروندان زمین می خواهد تا دولتهایشان را مجبور کنند، این پروتکل را امضا کرده و در دستور کار قرار دهند.

روز جهانی لغو برده داری در تاریخ ۲ دسامبر سال ۱۹۴۹ با ارائه یک قطعنامه مشهور به ۳۱۷ به امضای مجمع عمومی کنوانسیون سازمان ملل متحد رسید. دلیل اصلی امضای این قطعنامه و انتخاب دوم دسامبر به عنوان روز لغو برده داری، تمرکز بر روی ریشه کن کردن اشکال معاصر برده داری مانند قاچاق انسان، استثمار و سوء استفاده جنسی و بدترین اشکال کار کودکان و همچنین ازدواج اجباری و استفاده از «سرباز کودکان» در جنگ ها بود.

گزارش های سازمان ملل متحد پس از گذشته نزدیک به ۷ دهه از تصویب قطعنامه ۳۱۷ نشان می دهد که همچنان تمامی اشکال این نوع از برده داری در بسیاری از مناطق جهان رایج است.

بی تردید بزرگترین قربانیان این نوع از برده داری، کودکان و زنان هستند. آمارها نشان می دهند بیش از ۴ میلیون زن جوان و نوجوان همه ساله قربانی قاچاق انسان و تن فروشی اجباری می شوند. ۹۹ درصد قربانیانِ موارد منجر به قاچاق انسان برای اهداف تجاری را زنان تشکیل می دهند. همچنین نزدیک به ۱۶ میلیون زن در جهان قربانی «ازدواج های اجباری» می شوند.

در مجموع تمام قربانیان برده داری مدرن، کودکان بزرگترین گروه را تشکیل می دهند. از هر ۴ قربانی برده داری مدرن، یکی از آنها کودک است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست − چهارده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!