هواپیمای پرواز MH-17 مالزی با استفاده از چه نوع سلاحی منهدم شد؟

توریست مالزی – در سال ۲۰۱۴ یک فروند هواپیمای مسافربری هواپیمایی مالزی در آسمان اوکراین مورد اصابت یک موشک قرار گرفت و این هواپیما به‌همراه همه‌ی ۲۹۵ سرنشین خود...
توریست مالزی – در سال ۲۰۱۴ یک فروند هواپیمای مسافربری هواپیمایی مالزی در آسمان اوکراین مورد اصابت یک موشک قرار گرفت و این هواپیما به‌همراه همه‌ی ۲۹۵ سرنشین خود سقوط کرده و در آتش سوخت. در ساعات اولیه این ماجرا، بسیاری شلیک این موشک را به جدایی طلبان اوکراین نسبت دادند.

به گزارش زومیت، در حادثه سقوط این هواپیما به‌نظر می‌رسد که شورشیان به‌جای استفاده از یک موشک‌انداز دستی، از تسلیحات پیشرفته‌تر و قوی‌تری استفاده کرده‌اند.
هلی کوپترهای منهدم شده نمی‌توانند از ارتفاع بیش از ۴,۵۰۰ متری بالاتر بروند و معمولا در حالت عملیات این هلی کوپترها در نصف ارتفاع مورد نظر پرواز می‌کنند. هواپیمای باربری نیز در نزدیکی فرودگاه و در زمان کاهش ارتفاع برای فرود مورد اصابت قرار گرفته است. هواپیمای جاسوسی اوکراین نیز در زمان پرواز در ارتفاع کمتری در حال پرواز بوده است.

سابقه‌ی انهدام هواپیماها با استفاده از موشک‌های ضدهوایی سابقه‌ای به اندازه‌ی تاریخ استفاده از هواپیما در نبردها و میادین جنگی دارد. اولین نمونه از این موشک‌ها متعلق به ارتش آمریکا است و با نام Red Eye در سال ۱۹۵۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. این موشک‌ اندازها پیشرفت خارق‌العاده‌ای داشته‌اند، اما بهترین نمونه‌ها نیز امروزه نمی‌توانند بردی بیش از ۳,۵۰۰ متر داشته باشند.

براساس برآوردهای انجام شده توسط ارتش آمریکا، در حال حاضر ۵۰۰,۰۰۰ قبضه از این موشک‌اندازها در سراسر جهان وجود دارد. موشک‌اندازهای انفرادی در نزدیکی فرودگاه‌ها می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری را در زمان پرواز در ارتفاع کم هواپیماها به آن ها وارد کنند. اما این موشک‌ها محدودیت‌هایی را نیز دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ارتفاع کم شلیک اشاره کرد. با در نظر گرفتن نکات فوق، می‌توان چنین نتیجه گرفت که هواپیمای MH-17 مالزی با استفاده از یک موشک با برد ۱۰,۰۰۰ مورد اصابت قرار گرفته است، چراکه این هواپیما در ارتفاع ۱۰,۰۰۰ متری مورد اصابت قرار گرفته است.
در ساعات اولیه سقوط این هواپیما، مشاور وزیر کشور اوکراین، آنتون ژراشنکو، علت سقوط این هواپیما را اصابت یک موشک اعلام کرد.

موشک Buk و سکوی پرتاب آن از سال ۱۹۷۹ در ارتش‌های کشورهای بلوک شرق به‌کار گرفته شده است. این موشک انداز دارای ۵ متر ارتفاع است که می‌تواند سوژه‌هایی در ارتفاع ۱۵,۰۰۰ متری را نیز سرنگون سازد. براساس اخبار منتشر شده‌ی پیش از روی دادن چنین حادثه‌ای، گزارش شده بود که شورشیان اوکراین انباری از تسلیحات را به اشغال خود درآورده‌ بودند که در این بین تعداد از موشک‌های Buk نیز را در اختیار گرفته‌اند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

17 + 10 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!