واتس‌اپ، تلگرام یا سیگنال؛ کدام پیام‌رسان امن‌تر است؟

توریست مالزی – در روزگاری که اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محبوبیتی فراگیر پیدا کرده‌اند، مباحثی چون رمزگذاری داده‌ها و میزان محرمانه ماندن پیغام‌های رد و بدل شده اهمیتی دوچندان یافته‌اند. به...
توریست مالزی – در روزگاری که اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محبوبیتی فراگیر پیدا کرده‌اند، مباحثی چون رمزگذاری داده‌ها و میزان محرمانه ماندن پیغام‌های رد و بدل شده اهمیتی دوچندان یافته‌اند.

به گزارش یورونیوز، درحالی که واتس‌اپ متعلق به شرکت فیسبوک از مرز ۲ میلیارد کاربر عبور کرده است؛ تلگرام، دیگر اپلیکیشن پیام‌رسان، دست‌کم ۲۰۰ میلیون کاربر دارد. اپلیکیشن سیگنال اما با آنکه کاربر کمتری دارد، اخیرا توانسته است رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. به خصوص پس از آنکه کمیسیون اروپا به تیم‌های کاری‌اش توصیه کرد از این اپلیکیشن برای ارتباطات روزانه استفاده کنند.

هر سه این اپلیکیشن‌ها از قابلیت رمزگذاری سرتاسری (end-to-end encryption) استفاده می‌کنند. در این مدل ارتباطی، تنها نویسنده و طرف مقابل می‌تواند به محتوای پیغام دسترسی داشته باشند و نه هیچ‌کس دیگری، ولو تامین‌کننده اینترنت. در واقع این کار از شنود اطلاعات به طور قابل ملاحظه‌ای جلوگیری می‌کند چرا که شخص شنود کننده باید برای خواندن متن به کلید گفتگو دسترسی داشته باشد و آن کلید تنها در دست شخص فرستنده و گیرنده است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر گزارش‌های امنیتی از رخنه‌های اطلاعاتی به واتس‌اپ منتشر شده است و مسئله هک آن توسط نهادهای دولتی و خصوصی در جهان نگرانی‌هایی را برانگیخته است. همین چندی پیش خبری منتشر شد که نشان می‌داد ۵۰۰ هزار پیغام خصوصی رد و بدل شده در واتس‌اپ با شماره‌ تلفن‌های مالکان آن‌ها سر از اینترنت درآورده‌اند.

ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی که پیش‌تر هزاران سند محرمانه از نحوه کار دستگاه‌های امنیتی آمریکا را به رسانه‌ها درز داده بود، در توضیح چرایی امن نبودن واتس اپ می گوید: «فیسبوک مالک واتس‌اپ است و از زمانی که این شرکت را خریده است لایه به لایه سطوح مختلف حفاظتی آن را حذف کرده است. می‌گویند نه، نه، ما مکالمات را شنود نمی‌کنیم… این در حالی است که آن‌ها با توسل به مسائل امنیت ملی خوب تلاش می‌کنند این مکالمات را شنود کنند.»

پیام‌رسان تلگرام نیز با اینکه محبوبیتی فراگیر دست یافته و حتی گزارش شده که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز از آن استفاده می‌کند، به دلیل استفاده جهادی‌ها از آن و همچنین روابط مشکل‌زای مسئولان این پیام‌رسان با دولت روسیه کمتر به لحاظ امنیتی پیشنهاد می‌شود.

در عوض کارشناسان توصیه می‌کنند شهروندان برای برقراری ارتباط امن به سراغ پیام‌رسان سیگنال بروند که از کدنویسی بهتری برخوردار است و متعلق به دولت یا شرکت خصوصی عظیمی همچون فیسبوک نیست. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفته‌اند شاهد بوده‌اند که شمار بسیار زیادی از سیاستمداران و همینطور مراجع انتظامی و قضایی به نصب و استفاده از این اپلیکشن رو آورده‌اند.

این پیام‌رسان اکنون به لحاظ تعداد دفعات دانلود در رتبه ۱۱۰ جهانی قرار دارد و در آمریکا نیز رتبه ۵۹ را به خود اختصاص داده است.

در آخر باید گفت هرچند تحلیلگران امنیتی پیام‌رسان سیگنال را امن‌تر از دیگر پیام‌رسان‌ها می‌دانند، با این حال واتس‌اپ و تلگرام نیز همچنان می‌توانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند. آنچه اما برای رعایت حداقل ایمنی در سطح شبکه‌ ضروری است، پرهیز از استفاده از محیط‌های رمزگذاری نشده همچون اس‌ام‌اس است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

18 − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!