پادشاه مالزی خواستار وحدت شد

توریست مالزی – «محمد پنجم»، پادشاه مالزی روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار مجلس نمایندگان و بعد از گذشت دو ماه از به قدرت رسیدن ماهاتیر محمد،...
توریست مالزی – «محمد پنجم»، پادشاه مالزی روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار مجلس نمایندگان و بعد از گذشت دو ماه از به قدرت رسیدن ماهاتیر محمد، خواستار وحدت در این کشور چند نژادی میان مردم، دولت و مجلس شد.
به گزارش ایرنا، طبق قوانین مالزی مجلس جدید این کشور با سخنان پادشاه فعالیت خود را آغاز می کند. سلطان محمد پنجم با حضور در ‘دیوان رایت’ یا مجلس نمایندگان مالزی در سخنانی در جمع ۲۲۲ نماینده این مجلس گفت که هر نوع اقدامات یا عناصر منفی که تهدید کننده یکپارچگی و هماهنگی آحاد مردم مالزی باشد، باید ریشه کن شود. وی در این سخنرانی سنتی در دیوان رایت که ماهاتیر محمد و سایر اعضای دولت به همراه تمام نمایندگان مجلس حضور داشتند، خواستار نظم و وحدت در کشور ، مردم و میان قانونگذاران مالزی شد. روز گذشته تعدادی از مخالفان دولت ماهاتیر محمد برای مدتی صحن مجلس را ترک کردند.
پادشاه مالزی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مردم انتخاب خود را کرده اند، بنابراین همه گروههای سیاسی باید این انتخاب را با دلهایی روشن و نه با لجاجت و احساسات کور بپذیرند. وی از همه سیاستمداران این کشور خواست تا با یکدیگر متحد باشند و ابراز امیدواری کرد تا تمام گروههای سیاسی با یکدیگر اتحاد واقعی را تشکیل دهند. وی از نمایندگان مجلس خواست تا برای یافتن اهداف مشترک و نه دامن زدن به تفاوت ها درجهت رفاه حال مردم و بقای کشور با یکدیگر همکاری کنند و با اتخاذ سیاست ها و قوانین صحیح اقتصادی نیازمندان را در هر نژادی در این کشور مورد حمایت قرار دهند و بی عدالتی اجتماعی را رفع کنند.
پادشاه مالزی تلاش های دولت جدید را برای ایجاد شفافیت در امور اقتصادی این کشور و هزینه های دولت مورد تقدیر قرار داد. وی همچنین از اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس خواست تا قوانین و اقدامات لازم را برای عبور بسلامت از نوسانات اقتصاد جهانی، انقلاب چهارم صنعتی و بررسی مجدد برنامه یازدهم توسعه اقتصادی مالزی ۲۰-۲۰۱۶ به کار گیرند.
امروز هشت سناتور جدید در مجلس نمایندگان نیز با حضور پادشاه این کشور سوگند یاد کردند. چهاردهمین مجلس نمایندگان مالزی روز دوشنبه با شرکت ۲۲۲ نماینده محمد عارف محمد یوسف را که ماهاتیر محمد معرفی کرده بود، به عنوان رئیس مجلس انتخاب کردند.
محمد عارف دانش آموخته حقوق از انگلیس ، استاد رشته حقوق دانشگاه مالایا،سابقه فعالیت های قضایی مستمری در نهادهای قضایی و همچنین نظارتی بر بخش های مالی- پولی این کشور را داشته است و به عنوان یکی از نخبگان حقوقی این کشور در حوزه قانون اساسی، قوانین بازرگانی و بانکی، اوراق بهادار شناخته می شود.  اگر چه عارف با رای اکثریت نمایندگان به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد، اما برخی از نمایندگان مخالف دولت در احزاب آمنو و پاس با زمان بندی معرفی وی به مجلس مخالفت کردند و در اعتراض به این موضوع برای مدتی از صحن مجلس خارج شدند.
مخالفان می گفتند ماهاتیر محمد باید ۱۴ روز پیش رئیس مجلس را معرفی می کرد اما وی روز گذشته معرفی شده در حالیکه برخی دیگر از نمایندگان اعلام کردند که وی در مدت قانونی مورد نظر معرفی شده است. برخی از اعضای حزب آمنو مانند ‘ خیری جمال الدین وزیر سابق ورزش و جوانان ‘ و ‘عنیفه امان وزیر امورخارجه سابق مالزی’ نیز در این اعتراض شرکت نکردند.
حدود ۱۰۰ نفر از اعضای حزب آمنو به رهبری’ لقمان آدام’ که از مخالفان دولت ماهاتیر محمد محسوب می شوند روبه روی ساختمان پارلمان مالزی دست به راهپیمایی محدود اعتراض آمیز به علت انتصاب افراد غیر مالایی در میان اعضای کابینه توسط ماهاتیر محمد زدند. مجلس نمایندگان مالزی انعکاسی از وضعیت سیاسی و احزاب فعال دراین کشور است و تمام نمایندگان احزاب این کشور در این نهاد قانونگذاری حضور دارند.  اعضای کابینه دولت مالزی نیز باید همگی از نمایندگان مجلس نمایندگان این کشور باشند.
دراین انتخابات، ائتلاف امید به رهبری ماهاتیر محمد توانست ۱۱۳ کرسی از ۲۲۲ صندلی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص دهد. ائتلاف جبهه باریسان نشنال به رهبری نجیب تون رزاق ۷۹ صندلی، حزب مستقل پاس به رهبری عبدالهادی آونگ ۱۸ صندلی و سایر احزاب نیز ۱۲ کرسی را به خود اختصاص دادند.
درچهاردهمین دیوان رایت مالزی، اکثریت مجلس دراین دوره در دست نمایندگان ائتلاف پاکاتان هاراپان( امید) به هدایت ماهاتیر محمد است. ماهاتیر پس از ۱۵ سال دوری از عرصه های سیاسی نه تنها قدرت سیاسی در دراین کشور به دست گرفته، بلکه دوباره پس از سالها دوری از مجلس به عنوان نماینده پارلمان وارد دیوان رایت شده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

13 − 11 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!