پاسخ به چند پرسش درباره همزمانی واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا

توریست مالزی – با توجه به تمرکز بر واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ متخصصان حوزه بهداشت در ایالات متحده آمریکا درخواست دیگری دارند: تزریق واکسن آنفلوآنزا را کنار نگذارید. به...
توریست مالزی – با توجه به تمرکز بر واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ متخصصان حوزه بهداشت در ایالات متحده آمریکا درخواست دیگری دارند: تزریق واکسن آنفلوآنزا را کنار نگذارید.

به گزارش یورونیوزف موارد ابتلا به آنفلوآنزا در طول همه‌گیری کرونا به پایین سطح کاهش یافته است. ایالات متحده و اروپا زمستان گذشته موارد اندک ابتلا به این بیماری را گزارش کرده‌اند و در نیمکره جنوبی که فصل شیوع آنفلوآنزا را به تازگی پشت سر گذاشته‌اند به مانند نیمکره جنوبی موارد اندک ابتلا ثبت شده است. اما با بازگشایی مدارس و مشاغل و از سرگیری سفرهای بین‌المللی، آنفلوآنزا می‌تواند بازگردد.

در این مطلب به برخی از سوالات درباره واکسن‌ آنفلوآنزا همزمان با واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ پاسخ داده شده است. این مطلب برگرفته از مطلب آسوشیتدپرس است و منبع بخش مربوط به ایران رسانه‌های داخل کشور است.

سوال: چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند؟
پاسخ: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده می‌گوید تقریبا همه نیاز به واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزا دارند یعنی واکسیناسیون آنفلوآنزا از نوزادان شش ماهه آغاز می‌شود. بیماری آنفلوآنزا برای بزرگسالان بالای ۶۵ سال، کودکان خردسال، زنان باردار و افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌های قلبی و ریوی هستند خطرناک است و نیاز به واکسیناسیون در این گروه‌ها بیشتر احساس می‌شود.

سوال: چرا من امسال نیاز به واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا دارم در حالیکه این بیماری در طول همه‌گیری تهدید کننده نبوده است؟
پاسخ: محدودیت‌های کووید-۱۹ مانند ماسک زدن و ماندن در خانه به ویژه برای کودکان که بزرگترین عامل انتشار آنفلوآنزا هستند به وضوح باعث کاهش شیوع این بیماری شد. اما به محض اینکه ماسک‌ها برداشته شد، ایالات متحده با موجی غیرمعمول از کودکان مبتلا به ویروس دیگری با نام سین‌سیشیال تنفسی در تابستان روبرو شد که در بیمارستان بستری شدند. این بیماری معمولا در زمستان بیشتر دیده می شود. بنابراین این شرایط ممکن است برای آنفلوانزا نیز پیش آید.

سوال: پیش‌بینی آنفلوآنزای زمستانی چیست؟
پاسخ: پیش‌بینی آنفلوآنزا بسیار دشوار است. وبی، مدیر مرکز آنفلوآنزای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «آنفلوآنزا در پاییز امسال کمی بیشتر از گذشته در گردش است، از جمله در چین این بیماری افزایش داشته است.» وی تاکید کرد که «ممکن است مردم کمی آسیب‌پذیرتر باشند چراکه قبل از همه‌گیری ۱۵ تا ۳۰ درصد از مردم هر ساله در معرض آنفلوآنزا قرار می‌گرفتند.» «اگر آنفلوآنزا شیوع پیدا کند، فرصت بیشتری برای گسترش در این فصل خواهد داشت.»

سوال: چه زمانی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنم؟
پاسخ: مقام‌های بهداشتی کشورها معمولا مردم را تشویق می‌کنند که واکسن خود را تا پایان اکتبر (تا یک ماه آینده)‌ دریافت کنند.

سوال: من واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌ام آیا واقعا نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز وجود دارد؟
پاسخ: واکسن‌های کووید-۱۹ از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند و واکسن‌های آنفلوآنزا از آنفلوآنزا جلوگیری می‌کنند. این دو همپوشانی ندارند اما می‌توانید در یک زمان هم مبتلا به کووید شوید و هم آنفلوآنزا یا پس از ابتلا به یکی از این بیماری ها به بیماری دیگر مبتلا شوید. کالج پزشکان اورژانس آمریکا توصیه می‌کند که از بیماری مضاعف دوری کنید و هر دو واکسن را بزنید. در حال حاضر واکسن کووید-۱۹ برای افراد بالای ۱۲ سال در دسترس است. واکسن‌های آنفلوآنزا به اندازه واکسن‌های دیگر بیماری‌ها قدرتمند نیستند اما اگر افراد به هر حال به آنفلوآنزا مبتلا شوند احتمالا بیماری بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند.

سوال: آیا می‌توانم همزمان با تزریق واکسن کووید در همان روز واکسن آنفلوانزا را نیز بزنم؟
پاسخ: بله. مقام‌های بهداشتی آمریکا می‌گویند که خوب است که واکسن آنفلوانزا را همزمان با تزریق اولین دُز واکسن کووید-۱۹ یا دُز تقویتی آن دریافت کنید.

سوال: بهترین واکسن آنفلوانزا برای دریافت چیست؟
پاسخ: آنفلوانزا به طور مرتب در حال تکامل است و واکسن سالیانه برای مبارزه با این بیماری تولید می‌شود.

سوال: وضعیت واکسن آنفلوانزا در ایران در سالجاری چگونه است؟
علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «واکسنی که در حال حاضر در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، واکسن سه ظرفیتی است، واکسن سه ظرفیتی توزیع شده ظرف چند روز اخیر در کشور، بیشتر برای گروه سنی بالای ۶۵ سال مناسب است و واکسن چهار ظرفیتی که کارایی به مراتب بیشتری دارد هنوز بین داروخانه ها توزیع نشده است. تاکنون هم تمام واکسن‌های توزیع شده، وارداتی بوده است.»

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز گفت: « امسال یک شرکت بخش خصوصی، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن از کمپانی ابوت خریداری کرده و به کشور وارد کرده است که این روال در سال‌های قبل نیز وجود داشت. از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار دوز در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که برای افراد و بیماران پر ریسک استفاده شود و مابقی نیز مانند گذشته به فروش خواهد رسید.»

وی اضافه کرد: «یک شرکت دیگر نیز حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن از فرانسه خریداری کرده که این واکسن‌ها نیز طبق برنامه و بر اساس نیاز و تقاضا در کشور مصرف خواهند شد.» به گفته ریاحی، پیش‌بینی می‌شود که این تعداد واکسن، برای تقاضای موجود در کشور کافی باشد اما اگر تقاضای بیشتری وجود داشت این شرکت‌ها امکان آن را دارند که با ثبت سفارش جدید از اواسط پاییز هر یک ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن دیگر نیز به کشور وارد کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!