کرونا، ویروس آنفولانزا را منقرض کرده است!

توریست مالزی – مطابق با نتایج به دست آمده از تحقیقات جدید، ممکن است یکی از چهار نوع ویروس آنفولانزا به دنبال فراگیری کرونا از بین رفته باشد. به...
توریست مالزی – مطابق با نتایج به دست آمده از تحقیقات جدید، ممکن است یکی از چهار نوع ویروس آنفولانزا به دنبال فراگیری کرونا از بین رفته باشد.

به گزارش گجت نیوز، مؤسسه دوهرتی به تازگی تحقیقاتی را در ملبورن انجام داده است که نشان می‌دهد فراگیری کرونا، ویروس آنفولانزا B/Yamagata را که هر سال تعداد زیادی از افراد را مبتلا می‌کرد از بین برده است. مطابق با نتایج به دست آمده از این تحقیق،‌ از آوریل سال گذشته میلادی هیچ شخصی در جهان به این نوع از ویروس آنفولانزا مبتلا نشده است.

طبق گفته دکتر ماریو کوتساکوس، یکی از محققان این مطالعه، این مسئله که آنفولانزا B/Yamagata طی ۱۸ ماه هیچ شخصی را آلوده نکرده است چندان عادی به نظر نمی‌رسد. البته با این وجود نمی‌توان گفت این نوع از ویروس آنفولانزا قطعا ریشه‌کن شده و احتمال دارد که در مناطقی همچنان وجود داشته باشد.

به دنبال فراگیری کروناویروس تعداد مبتلایان به ویروس آنفولانزا به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است. تا پیش از شیوع کووید-۱۹، معمولا سالانه ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان کشور استرالیا به آنفولانزا مبتلا می‌شدند و تعداد زیادی از این افراد جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست می دادند. در سال ۲۰۱۹ که یکی از بدترین سال‌های کشور استرالیا از نظر ابتلا به آنفولانزا بود، ۳۰۰ هزار نفر به این ویروس آلوده شده و از میان آن‌ها ۹۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. این در صورتی که طی امسال تعداد مبتلایان به ویروس آنفولانزا در کشور استرالیا ۵۵۰ نفر اعلام شده که از این تعداد هیچ فوتی گزارش نشده است.

سالانه تعداد زیادی از افراد ساکن در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا از طرق مختلفی مانند تنفس،‌ عطسه و سرفه به آنفولانزای فصلی مبتلا می‌شوند. ویروس آنفولانزا همواره در حال سفر به مناطق مختلفی است و فصل زمستان نوبت به نیم‌کره شمالی و جنوبی می‌رسد. این در صورتی است که هم‌اکنون آنفولانزا همانند سال‌های قبل به صورت چشم‌گیری گسترش پیدا نکرده است که دلیل اصلی این موضوع اعمال محدودیت‌های کرونایی از جمله منع رفت و آمد می‌باشد.

کوتساکوس عنوان می‌‌کند که ویروس آنفولانزا به دنبال دستورالعمل‌های کرونایی از جمله زدن ماسک، تعطیلی مکان‌های سرپوشیده غیر ضروری و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی نتوانسته چندان به کشورهای مختلف نفوذ پیدا کند. البته مهم‌ترین عامل در جلوگیری از گسترش این ویروس بسته شدن مرزها بوده است.

آیا سویه B/Yamagata آنفولانزا ریشه‌کن شده است؟
آنفولانزاهای B و A که اصلی‌ترین گونه‌های این ویروس محسوب می‌شوند به واسطه زیرمجموعه های خود یعنی A/H3N2 و A/H1N1 که از انسان به حیوانات منتقل می‌شوند سالانه تعداد زیادی از افراد را درگیر خود می‌کردند. این در صورتی است که هم‌اکنون تعداد مبتلایان به تمام گونه‌های ویروس آنفولانزا کمتر شده و حتی شاید گونه B/Yamagata ریشه‌کن شده باشد.

طبق گفته کوتساکوس، سویه B/Yamagata که تنها قدرت نفوذ به بدن انسان‌ها را دارد و حیوانات از آن در امان هستند، طی دهه گذشته به تکامل چندانی نرسیده و بدن انسان‌ها در برابر آن مقاوم‌تر شده است که همین مسئله باعث شده تا از قدرت این سویه کاسته شود. حدود هفت یا هشت سال است که اجزای ترکیبی واکسن برای این گونه از ویروس آنفولانزا ثابت باقی مانده است و احتمال دارد که تعداد زیادی از مردم جهان در برابر این گونه ایمن شده و آن را به مرز نابودی کشانده باشند.

به عقیده محققان، تزریق واکسن به اکثر جمعیت جهان ممکن است که منجر به از بین رفتن این سویه شده و همچنین فراگیری کروناویروس به این مسئله کمک می‌کند. اما به دلیل این که هم‌اکنون مرز کشورها در حال باز شدن هستند و مردم نیز شروع به مسافرت کرده‌اند ممکن است که آنفولانزا تعداد زیادی از افراد را در تمام کشورهای دنیا آلوده کند و از این رو باید اقدامات پیشگیرانه از جمله تهویه کافی در ساختمان‌های عمومی همچنان انجام شوند.

طبق گفته جف هانمر، استادیار معماری در دانشگاه آدلاید، سرماخوردگی و آنفولانزا بخش جداناپذیری از فصل زمستان محسوب نمی‌شوند و می‌توان با قرار دادن افراد در معرض هوای سالم آن‌ها را مدیریت کرد. کوتساکوس در انتها خاطرنشان کرد که برخی از پروتکل‌ها از جمله ماسک زدن در مکان‌های شلوغ و رعایت بهداشت باید همچنان رعایت شوند و از طرفی تزریق واکسن به اکثر جمعیت جهان می‌تواند آنفولانزا B/Yamagata را ریشه‌کن کند، به طوری که در زمستان آینده هیچ فردی به آن مبتلا نشود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!