کشف گیاهی که سرطان را درمان می‌کند

توریست مالزی – محققان در بررسی‌های جدید خود گیاهی را برای درمان سرطان کشف کردند. این گیاه بومی استرالیایی مانع رشد سلول‌های سرطانی خواهد شد. به گزارش گجت نیوز،...
توریست مالزی – محققان در بررسی‌های جدید خود گیاهی را برای درمان سرطان کشف کردند. این گیاه بومی استرالیایی مانع رشد سلول‌های سرطانی خواهد شد.

به گزارش گجت نیوز، انواع مختلف درمان‌های سرطان در بسیاری مواقع قادر به توقف رشد سلول‌های سرطانی نیستند و به همین دلیل بیماران با وجود این که چندین مرحله از درمان را پشت سر می‌گذارند، متاسفانه جان خود را از دست می‌دهند. اما اکنون محققان در بررسی‌های جدید خود گیاهی را در استرالیا کشف کردند که می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

دانشمندان در بررسی‌های جدید خود متوجه شدند برگ‌های چسبنده یک درختچه بومی استرالیا که اولین ساکنان این کشور از آن به عنوان دارو استفاده می‌کردند دارای ترکیباتی بوده که قادر است به عنوان درمان بیماری سرطان مورد استفاده قرار بگیرد. طبق بررسی‌های انجام شده، عصاره خام گیاه Eremophila galeata می‌تواند از بیرون راندن دارو از طریق پمپ‌های efflux توسط سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

در حقیقت عصاره این گیاه باعث نابودی حفاظ دفاعی برخی از سلول‌های سرطانی که باعث بیرون راندن درمان‌هایی نظیر شیمی درمانی می‌شوند خواهد شد. گفتنی است مردم بومی استرالیا طی هزاران سال رزین این خانواده از گلدار استرالیایی که با نام دوست صحرا نیز شناخته می‌شود را با هدف تقویت سلامتی و به عنوان پماد برای بیماری‌های پوستی استفاده می‌کردند.

محققان برای نخستین بار به ابزاری برای مطالعه این گیاه در سطح بیوشیمیایی دست پیدا کردند که امکان کشف اسرار آن را فراهم خواهد کرد. در واقع ایجاد مقاومت دارویی در تومورهای سرطانی به عنوان یک مانع بزرگ در مقابل درمان‌هایی نظیر شیمی درمانی محسوب می‌شود. به همین دلیل محققان به ناچار از آنتی بیوتیک‌ها به عنوان راهکار جدیدی برای درمان بیماران استفاده می‌کنند.

این گیاه بومی استرالیایی به دلیل سابقه طولانی در مصارف پزشکی و درمان و همچنین به دلیل برخورداری از فلاوونوئیدها گزینه مناسبی برای درمان محسوب می‌شود. فلاوونوئیدها یک نوع از ترکیبات گیاهی به‌شمار می‌روند که می‌توانند پروتئین‌های ناقلی که باعث خارج شدن دارو از سلول‌ها می‌شوند را مهار کنند. این ترکیبات دارای تنوع شیمایی بالایی بوده و به دلیل برخورداری از زیست فعالی امیدوارکننده می‌توان آن را برای استفاده بالینی نیز مورد استفاده قرار داد.

به طور کلی فلاوونوئیدهایی که در این گیاه بومی استرالیایی قرار دارند قادرند از فعالیت پمپ efflux جلوگیری کنند. برخی از این گیاهان از قابلیت‌های ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد دیابتی و آنتی باکتریال نیز بهره می‌برند. محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند رزین حاصل از این گیاه باعث افزایش اثرات شیمی درمانی روی سلول‌های سرطان روده بزرگ خواهد شد. طبق نتایج آزمایشات نیز فلاوونوئیدهای رزین این گیاه توانستند بسیاری از پمپ‌های efflux که در سلول‌های سرطانی وجود دارد را مسدود کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

17 − سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!