گاه‌شمار بورس مالزی

توریست مالزی – بورس کوالالامپور، بورس اوراق بهادار مالزی است که به نام بورس مالزی شناخته می‌شود. این یکی از بزرگ‌ترین بورس‌ها در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا و...
توریست مالزی – بورس کوالالامپور، بورس اوراق بهادار مالزی است که به نام بورس مالزی شناخته می‌شود. این یکی از بزرگ‌ترین بورس‌ها در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا و کاملا خودکار است.

به گزارش تعادل، سهام، صندوق‌های قابل معامله در بورس، دارایی‌های اسلامی فراساحلی و سایر اوراق بهادار در این بورس فهرست شده‌اند.براساس گزارش سنا، بورس مالزی اولین بورس بازار نوظهور است که شاخص زیست محیطی، اجتماعی و حکومت‌داری ESG را در سطح جهانی معرفی می‌کند. این بورس با ارزش بازار ۵.۰۶ میلیارد رینگیت پیشتاز در بازار اوراق جهان اسلام و ابداع‌کننده ابزارهای مالی اسلامی در بازار مالی دنیا است.

بورس مالزی Bursa Malaysia، این بورس که پیشتر با عنوان بورس اوراق بهادار کوالالامپور شناخته می‌شد، فعالیت خود را از سال ۱۹۳۰ آغاز کرده است. این بورس همزمان با انجمن کارگزاران سهام سنگاپور به عنوان یک سازمان رسمی اوراق بهادار در مالزی تاسیس شد؛ از سال ۱۹۶۰ که معاملات عمومی سهام آغاز شد از دو هیات‌مدیره یکی در مالزی و دیگری در سنگاپور برخوردار بود. در سال ۱۹۶۵ با جدا شدن سنگاپور از مالزی، بازار بورس سهام به مالکیت مالزی کار خود را به‌طور مستقل آغاز کرد.

اقتصاد مالزی در ۲۰۲۱
مالزی با جمعیتی حدود ۳۳ میلیون نفر از قدرت‌های بزرگ و اقتصادهای منطقه جنوب شرق آسیا است و براساس آمارهای جهانی سی و پنجمین اقتصاد جهان شمرده می‌شود. بر اساس داده‌های رسمی بانک جهانی، ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) مالزی در سال ۲۰۲۱ معادل ۰.۳۱ درصد از اقتصاد جهان را نشان می‌دهد. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان ۹۴ هزار میلیارد دلار بوده، ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور، ۳۷۰ میلیارد دلار بوده است.

براساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۲۱، اقتصاد مالزی با عبور از شوک ناشی از کرونا در سال ۲۰۲۰، موفق به ثبت بالاترین مازاد تجاری و عملکردی مطلوب در تجارت خارجی خود شد. براین اساس تجارت خارجی مالزی برای اولین‌بار از مرز ۲ تریلیون رینگیت (حدود ۴۷۵ میلیارد دلار) فراتر رفت و سریع‌ترین رشد را از سال ۱۹۹۴ به ثبت رساند. ارزش صادرات مالزی با ۲۶ درصد افزایش به رکورد ۱.۲ تریلیون رینگیت در سال ۲۰۲۱ رسید. مهم‌ترین بازار صادرات مالزی در سال گذشته، عبارتند از: چین با ۱۹۲.۰۵ میلیارد رینگیت، سنگاپور با ۱۷۳.۳۹ میلیارد رینگیت، و امریکا با ۱۴۲.۲۴ میلیارد رینگیت. همچنین، مهم‌ترین شرکای وارداتی این کشور عبارت بودند از چین با ۲۲۹.۰۲ میلیارد رینگیت، سنگاپور با ۹۳.۷۲ میلیارد رینگیت، و تایوان با ۷۵.۲۰ میلیارد رینگیت.

گاه‌شمار بورس مالزی
۱۹۳۰: تاسیس نخستین سازمان رسمی تجارت اوراق بهادار در مالزی با عنوان بورس اوراق بهادار کوالالامپور

۱۹۳۷: ثبت انجمن کارگزاران به نام بورس مالایا

۱۹۶۰: تأسیس بورس اوراق بهادار مالایا و آغاز به‌کار معاملات عمومی سهام؛ در این دوره، سیستم هیات‌مدیره دارای اتاق‌های معاملاتی در سنگاپور و کوالالامپور بود که با خطوط تلفن مستقیم به هم متصل می‌شدند

۱۹۶۴: تأسیس بورس اوراق بهادار مالزی

۱۹۶۵: جدا شدن بورس مالزی از سنگاپور

۱۹۷۶: تشکیل بورس کوالالامپور به عنوان یک شرکت با ضمانت محدود و به عهده گرفتن عملیات «بورس کوالالامپور برهاد»

۱۹۸۰: راه‌اندازی قرارداد آتی نفت خام پالم FCPO به منظور ارایه آنچه که به عنوان معیار قیمت جهانی نفت خام درنظر گرفته شده برای معامله گران در صنایع روغن خوراکی فیزیکی، انرژی بیودیزل و بازارهای معاملات آتی کالا

۱۹۸۶: راه‌اندازی شاخص KLSE Composite

۱۹۸۹: جایگزینی سیستم مسیریابی و اجرای سفارش‌های کامپیوتری SCORE برای سیستم اعتراض باز

۱۹۹۰: راه‌اندازی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مالزی Sdn Bhd برای پیاده‌سازی و راه‌اندازی سیستم سپرده‌گذاری مرکزی CDS پس از معرفی سیستم تحویل و تسویه ثابت FDSS برای سیستم تسویه و تسویه کارآمدت

۱۹۹۴: تغییر نام به بورس کوالالامپور

۱۹۹۷: معرفی فهرست اوراق بهادار مطابق با شریعت توسط شورای مشورتی شریعت SAC کمیسیون اوراق بهادار مالزی SC؛ اوراق بهادار منطبق با شرع، اوراق بهاداری هستند که در برابر مجموعه‌ای مشخص و دقیق منطبق با اصول شریعت غربالگری می‌شوند.

۱۹۹۹: راه‌اندازی شاخص شریعت کوالالامپورKLSI برای پاسخگویی به تقاضاهای سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مطابق با شریعت بودند؛ این شاخص به عنوان یک معیار برای ردیابی عملکرد اوراق بهادار مطابق با شریعت عمل می‌کند.

۲۰۰۲: راه‌اندازی بازار MESDAQ در شاخص KLSE

۲۰۰۴: تغییر نام بورس مالزی به «بورسا مالزی برهاد» Bursa Malaysia Berhad در پی یک اقدام غیرمتعارف‌سازی با هدف ارتقای موقعیت رقابتی و پاسخگویی به روندهای جهانی در بخش مبادلات از طریق مشتری‌مداری و بازار محور بودن بورس

۲۰۰۵: قرار گرفتن بورسا مالزی در هیات‌مدیره اصلی بورس اوراق بهادار مالزی برهاد

۲۰۰۹: مشارکت با بورس کالای شیکاگو CME با هدف بهبود دسترسی به عرضه‌های مشتقات در سطح جهانی؛ CME دارای ۲۵ درصد سهام بورسا مالزی مشتقات برهاد است، در حالی که ۷۵ درصد باقی مانده در اختیار بورسا مالزی برهاد است. راه‌اندازی «بورسا سوق السیله»؛ یک پلتفرم تجارت الکترونیکی کالا مبتنی بر شریعت؛ این پلتفرم، اولین پلتفرم تجارت کالایی منطبق با شریعت سرتاسر جهان، برای تسهیل تامین مالی اسلامی و معاملات سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا تحت اصول شریعت مرابحه، تواروق و موسومه طراحی شده است.

۲۰۱۱: راه‌اندازی آسه آن ASEAN؛ همکاری بین بورسا مالزی، بورس هانوی، بورس اوراق بهادار هوچیمین، بورس اندونزی، بورس اوراق بهادار فیلیپین، بورس سنگاپور و بورس تایلند با ماموریت ایجاد یک بازار سرمایه بهم پیوسته ASEAN از طریق متقابل نزدیک‌تر

۲۰۱۲: تشکیل گروه FTSE: راه‌اندازی پیوند تجاری آسه آن؛ پیوند بورس مالزی و سنگاپور و تایلند و راه‌اندازی “شاخص شرعی FTSE Bursa Malaysia Small Cap Shariah “؛ معیاری برای سرمایه‌گذاری‌های مطابق با شریعت در شرکت‌های با سرمایه کوچک در بازار سهام مالزی

۲۰۱۳: نقطه عطف تاریخی برای بازار سرمایه مالزی: راه‌اندازی اوراق قرضه و صکوک قابل معامله در بورسETBS با اولین انتشار توسط DanaInfra Nasional Berhad در بورس؛ این اقدام یک طبقه دارایی جدید در بورس ایجاد کرد تا مالزی را به عنوان صکوک پیشرو در جهان تقویت کند.

۲۰۱۴: راه‌اندازی نخستین بازار مجازی به نام BURSAMKTPLC؛ این بازار با هدف دسترسی منحصر به فرد کاربر به اطلاعات غنی بازار، بینش و ایده‌های تجاری با هدف افزایش سواد مالی آنها، راه‌اندازی شد.

۲۰۱۵: امضای تعهد داوطلبانه بورس‌های اوراق بهادار پایدارSSE برای ارتقای عملکرد پایدار و شفافیت در بازارهای سرمایه؛ این تعهدنامه بر حمایت از ابتکار پایداری SSE بر تعهد بورس ملی برای باقی ماندن یکی از رقابتی‌ترین بازارهای جهان با ادغام بهترین شیوه‌های جهانی در بازار محلی تاکید می‌کند. براین اساس، چارچوب جدید گزارش‌دهی پایداری معرفی شد که شامل اصلاحاتی در الزامات فهرست‌بندی است که صادرکنندگان فهرست‌شده را ملزم می‌کند در گزارش سالانه خود بیانیه پایداری صادر کنند.

۲۰۱۶: ایجاد شاخص FTSE۴Good ASEAN ۵ با همکاری انجمن مبادلات کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN)؛ این معیار جدید شامل شرکت‌هایی است که در پنج بورس ASEAN از بازارهای توسعه‌یافته و نوظهور فهرست شده‌اند: سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند. به صدا در آوردن زنگ برابری جنسیتی توسط بورسا مالزی به همراه ۳۴ بورس دیگر در سراسر جهان؛ این سی و چهار بورس به ابتکار بورس‌های پایدار (SSE)، پیمان جهانی سازمان ملل متحد، IFC، زنان سازمان ملل متحد، زنان در ETFها و فدراسیون جهانی بورس‌ها پیوستند تا «زنگ را برای برابری جنسیتی به صدا درآوریم» را برجسته کنند. هدف از این اقدام، توانمندسازی اقتصادی زنان و همچنین ایجاد فرصت‌هایی برای بخش خصوصی برای پیشبرد برابری جنسیتی و توسعه پایدار است. راه‌اندازی نخستین پلتفرم سرمایه‌گذاری سراسری شریعت در جهان اسلام؛ این پلتفرم به سرمایه‌گذاران امکان سرمایه‌گذاری و تجارت محصولات مطابق با شریعت را از طریق یک پلتفرم منطبق با شریعت می‌دهد.

۲۰۱۷: راه‌اندازی پلتفرم شتاب‌دهنده کارآفرین پیشرو LEAP؛ یک پلتفرم جایگزین برای SMEها برای افزایش سرمایه و اولین در نوع خود در ASEAN. راه‌اندازی چارچوب معاملات توافقی خرید و فروش اوراق بهادار اسلامی ISSBNT؛ نخستین جایگزین مطابق با شریعت در جهان برای استقراض و وام دادن اوراق بهادار؛ ISSBNT برای فعال کردن فعالیت‌های پوشش ریسک و مدیریت ریسک توسط شرکت‌کنندگان نهادی بازار سرمایه که وجوه اسلامی قابل توجهی را مدیریت می‌کنند، توسعه یافته است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست − هجده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!