آیا تغییر اسم می‌تواند سرنوشت را عوض کند؟

توریست مالزی – خیلی از تایلندی‌ها معتقدند یک نام یا نام خانوادگی جدید می‌تواند دوای دردها و مشکلات‌ زندگی‌شان باشد. آنها به توصیه طالع‌بین‌ها نامی جدید برای خود انتخاب...
توریست مالزی – خیلی از تایلندی‌ها معتقدند یک نام یا نام خانوادگی جدید می‌تواند دوای دردها و مشکلات‌ زندگی‌شان باشد. آنها به توصیه طالع‌بین‌ها نامی جدید برای خود انتخاب می‌کنند. یک تایلندی ممکن است چندین بار در زندگی نامش را عوض کند.

به گزارش دویجه وله، نام و نام خانوادگی تا چه اندازه در خوشبختی یک انسان نقش بازی می‌کند؟ آیا کسی با یک نام معمولی می‌تواند سهمی از شادی و نیک‌بختی در زندگی داشته باشد یا برای به‌دست آوردن خوشبختی باید نامی ویژه داشت؟

بسیاری از تایلندی‌ها معتقدند که یک نام جدید می‌تواند پایانی برای دردها و ناکامی‌هایشان باشد و درهای جدیدی را به سوی بخت خوب، ثروت یا سرنوشت روشن به روی‌شان بگشاید.

زندگی مدتی بود که روی خوشی به ساروشای جوان نشان نداده بود. او حس می‌کرد که با زنجیره‌ای از بدبیاری‌ها روبرو شده که تمامی ندارند، به خصوص در زمینه روابط عاطفی‌اش با مردان. او برای پایان دادن به این وضعیت تصمیم گرفت تا نامش را عوض کند و این بار اسمی “خوش آتیه و فرخنده” برای خودش برگزیند. ساروشا تعریف می‌کند، وقتی پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند و موج بدبیاری‌ها شروع شد، به یک طالع‌بین مراجعه کرد. همانجا بود که به واسطه طالع‌بین متوجه شد دلیل اصلی بدبیاری‌هایش به خاطر اسمی‌است که والدینش روی او گذاشته‌اند.

اما در تایلند فقط اسم کوچک نیست که می‌تواند در ساخت سرنوشتی روشن، یا کسب ثروت یا درمان یک بیماری مشکل‌ساز شود. برخی تایلندی‌ها حتی تا آنجا پیش می‌روند که نه تنها نام، بلکه نام خانوادگی‌شان را هم همزمان عوض می‌کنند. اما یافتن و گزینش یک اسم جدید از روی سلیقه، هوس یا حتی به دلیل آوای زیبای آن صورت نمی‌گیرد. بیشتر تایلندی‌ها برای این منظور باز هم به طالع‌بین‌ها، راهبه‌ها یا فالگیران متوسل می‌شوند.

سامچارت ۶۳ ساله هم مثل سایر دوستانش نام خود را عوض کرده است. او بعد از اینکه به طالع‌بینی علاقمند شد، تصمیم گرفت نه تنها اسم خودش بلکه اسم اعضای خانواده‌اش را هم عوض کند. البته وقتی کار از کار گذشت، متوجه شد به هنگام عوض کردن اسم همسر و فرزندانش دچار یک اشتباه محاسباتی شده است. او می‌گوید وقتی اسم‌شان را عوض می‌کردم، حواسم نبود که طبق طالع‌بینی تایلندی در ساعت شش صبح یک روز جدید شروع می‌شود. البته برای حل چنین اشتباهاتی یک راه‌حل مؤثر وجود دارد: اینکه دوباره اسم‌تان را عوض کنید!

سامچارت می‌گوید تعویض دوباره یا سه باره اسم اصلا چیز عجیبی نیست: «من دوستانی دارم که اسم‌شان را پنج یا حتی شش بار عوض کرده‌اند.» شاید در خیلی از کشورها تعویض چند باره اسم مشکل‌ساز باشد، اما در تایلند ظاهرا کسی مشکلی با این امر ندارد؛ نه به این خاطر که همه مردم چنان حافظه قوی‌ای دارند که هر بار بتوانند به محض دیدن‌تان، جدیدترین اسمی را که روی خودتان گذاشته‌اید، به یاد آورده و با شما خوش و بش کنند.

بلکه تایلندی‌ها اصولا اسم‌اصلی را به رسمیت نمی‌شناسند و یکدیگر را بیشتر با لقب‌ها یا نام‌های مستعاری خطاب می‌کنند که در بدو تولد روی‌شان گذاشته شده است. نام‌های مستعار همیشه ثابت می‌مانند و ارتباطی با نام کوچک رسمی ندارند. اسم‌های به اصطلاح شناسنامه‌ای فقط در فرم‌ها، مدارک یا موقعیت‌های اداری رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سامچات هم مثل بیشتر تایلندی‌ها برای انتخاب اسمی خوش‌یمن از کتاب مقدس “تامرا تاکسا” استفاده کرد. این کتاب قدیمی تایلندی در اصل یک راهنمای نامگذاری است که نشان می‌دهد کدام حرف الفبای تایلندی، بر اساس روز تولد هفته، بدشانسی یا خوش شانسی می‌آورد. به عنوان مثال یک اسم بدون واکه (مصوّت) به کسانی توصیه می‌شود که روز دوشنبه متولد شده‌اند.

اعضای خانواده سامچارت هر کدام صاحب یک اسم ویژه و نسبتا پیچیده شده‌اند، به این دلیل که هر حرف به دقت بر اساس ویژگی‌های فرخنده مربوط به روز تولدشان انتخاب شده است. او می‌گوید: «انتخاب حروف روش دارد و من همینطور الکی آنها را انتخاب نکرده‌ام.»

“سعادت” هزینه‌بر
ناسیپاس، کارشناس املاک و مستغلات است و ۳۱ سال دارد. اسم او تا به حال دو بار توسط مادرش عوض شده است. یک بار بعد از طلاق مادر و پدرش از یکدیگر و یک بار دیگر هم وقتی که یک طالع‌بین به او گفت در آن سال تا قبل از سالروز تولدش می‌میرد. طالع‌بین به او هشدار داد که نام خانوادگی‌اش بد یُمن است و توصیه می‌شود که سریعا آن را تغییر دهد.

ناسیپاس می‌گوید: «عوض کردن نام خانوادگی‌ام آسان نبود، اما طالع‌بین با این جمله متقاعدم کرد که نام خانوادگی مثل خاک است و اسم کوچک مثل گیاه. اگر خاک از اول خوب نباشد، گیاه شانسی برای رشد ندارد.»

تغییر اسم البته کم هزینه هم نیست. کل مراحل استخدام یک گورو (مرشد یا راهنمای دینی) و طی مراحل اداری کاری هزینه‌بر است. ناسیپاس حدود ۸۰ دلار برای خدمات و پنج دلار برای ثبت نام و نام خانوادگی جدید خود در سوابق رسمی پرداخت کرد. در کشوری که حداقل دستمزد روزانه ۱۱ دلار است، تغییر نام برای افرادی که به سختی از پس تأمین مخارج زندگی برمی‌آیند، در اولویت نیست.

“به زحمتش می‌ارزد”
بر خلاف خیلی از کشورها که تغییر نام و نام خانوادگی کاری زمان‌بر و همراه با کاغذبازی‌است، در تایلند این روند بسیار آسان‌تر انجام می‌شود. تنها یک کپی از مدرک رسمی ثبت اقامت و کارت ملی لازم است. اگر چه گزینه‌های زیادی برای انتخاب یک اسم جدید موجود است، اما طبق قانون نامگذاری این کشور، انتخاب اسامی که پیش‌تر وجود داشته‌اند یا دارای شباهت‌هایی با نام پادشاه و ملکه کشور هستند، ممنوع‌اند.

متقاضی بعد از آن باید نام جدید خود را در تمامی مدارک رسمی مثل گذرنامه، گواهینامه و حساب بانکی و غیره وارد کند. اگر چه شمار این مدارک کم نیستند، اما امید به خوش‌یمنی اسم جدید و آینده‌ای روشن همراه با سلامتی و عشق و ثروت موجب می‌شود تا متقاضیان تمام این مراحل را با صبوری پشت سر بگذارند چرا که از نظرشان به زحمتش می‌ارزد.

ناسیپاس می‌گوید نام جدیدش برای او بسیار خوش یمن بوده است: «حتی در گیرودار همه‌گیری کرونا که کارشناس‌های املاک‌به سختی می‌توانند معامله‌ای جور کنند، من از نظر مالی مشکلی ندارم و اصلا این احساس را نداشته‌ام که بدون مشتری مانده‌ام.» او می‌گوید وقتی نام خانوادگی‌اش را عوض کرد، همزمان یک شماره تلفن همراه “خوش‌یمن” و یک پلاک خودروی جدید هم خرید که برایش خوش‌شانسی بیاورد. این دختر جوان تایلندی اضافه می‌کند: «دقیقا نمی‌دانم کدامشان بود که زندگی‌ام را بهتر کرده است.»

تفکر مثبت و گشایش درهای سعادت؟
البته همه از نتیجه تغییر نام‌شان راضی نیستند. ساروشا معتقد بود اسم جدیدش آنچنان که او امید داشته، سرنوشت‌اش را عوض نکرده است. با این همه امیدش را از دست نداد و سه سال پیش تصمیم گرفت یکبار دیگر شانس خود را امتحان کند.این دختر جوان می‌گوید: «یکی از دوستانم که همین شغل من را داشت، بعد از اینکه اسمش را عوض کرد، پول زیادی به دست آورد. او یک طالع‌بین به من معرفی کرد که به گفته او کارش خیلی خوب بود. من هم با خودم گفتم، چرا که نه؟!»

ساروشا تعریف می‌کند بعد از این برای دومین بار اسمش را عوض کرد زندگی‌اش انگار “شکوفا شد”. او البته اضافه می‌کند که تغییر اسم تنها دلیل اصلی نبود: «من به قانون جذب اعتقاد پیدا کردم، اینکه افکار شما زندگی شما را شکل می‌دهند. آنچه که شما از نظر ذهنی می‌کارید، موجب می‌شود تا ذهن ناخودآگاه‌تان این هدف را به واقعیت تبدیل کند.»

البته پرسش اینجاست که آیا تفکر مثبت می‌تواند یک تنه درهای سعادت را به روی کسی بگشاید؟

پاسخی ارسال کنید

*

*

یازده + شانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!