ماه رمضان در مالزی

توریست مالزی – مردم این کشور متناسب با بافت فرهنگی و سنتی آداب و رسوم خاص خود را در این ماه دارند.  در زیر به برخی از این رسوم...
توریست مالزی – مردم این کشور متناسب با بافت فرهنگی و سنتی آداب و رسوم خاص خود را در این ماه دارند.  در زیر به برخی از این رسوم اشاره می شود:

۱- زنان این کشور قبل از ماه رمضان چیزی شبیه به رسم خانه تکانی ایرانیان دارند.

۲- در مراسمی سنتی خانواده‌ها به مساجد می آیند و آن را غبارروبی و نظافت می کنند. این مراسم با پخش شیرینی هایی سنتی همراه است.

۳- در شب ۲۹ ماه شعبان به خصوص در روستاها، برخی از افراد به منظور رؤیت هلال ماه رمضان از خانه خارج می شوند و پس از اینکه ماه رمضان از طریق رسانه های گروهی اعلام شد، مسلمانان به یکدیگر تبریک می گویند.

۴- با آغاز ماه رمضان خیابانهای اصلی شهر با ریسه ها و چراغهای رنگی برقی مزین می شوند و در محله های تجاری پرچم هایی برافراشته می شود که در آن آغاز رمضان را تبریک می گویند. تمام مساجد این کشور در طول شب چراغانی است و طنین آغاز ماه رمضان از مساجد این کشور شنیده می شود. در روستاها نیز مسلمانان در مساجد جمع می شوند و به یکدیگر تبریک می‌گویند و بر طبل‌های بزرگ می‌نوازند.

۵- مساجد مالزی در طول شب‌ها و روزهای ماه رمضان باز هستند و بر خلاف دیگر ایام سال که ممکن است درب آنها بسته شود، اصلا بسته نمی شوند.

۶- با نزدیک شدن به اذان مغرب همه مردم از کوچک و بزرگ در مساجد نزدیک خانه های خود جمع می شوند و زنان نیز برای افطار غذاهایی را مهیا و یا خریداری می کنند. پس از اینکه مردان در مساجد نوشیدنی و خرما خوردند و نماز مغرب را ادا کردند، به خانه های خود باز می گردند تا به همراه خانواده خود افطار کنند. سپس برای ادای نماز عشا و تراویح مجددا به مساجد می آیند. پس از ادای نماز به خواندن قرآن به صورت گروهی یا انفرادی اقدام می کنند و هنگام استراحت میوه و شیرینی می خورند. پس از اینکه نماز تراویح به پایان رسید، مجالس ختم قرآن و دروس شرعی برگزار می شود که تا نیمه های شب ادامه دارد.

۷- در ماه رمضان مساجد مالزی مملو از نمازگزاران است که پس از نماز صبح دروس دینی و موعظه های اسلامی را گوش می دهند و این دروس تا چند ساعت ادامه دارد، سپس بر سر کارهای خود می روند. در واقع آنها پس از سحری نمی خوابند و فعالیت های خود را ادامه می دهند.

۸- غذای مسلمانان مالزی در ماه رمضان برنج به همراه گوشت یا مرغ است. آنها با غذای سحری نوشیدنی خاصی به نام “کولاک” را می نوشند که عطش را برطرف می کند و به آنها توانایی و قوت خاصی می دهد.

۹- “سحرگو” عنوان کسی است که مردم را برای خوردن سحری از خواب بیدار می کند. این افراد هنوز هم در روستاها و شهرهای مالزی همزمان با ماه  رمضان پیدا می شود.

۱۰- ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺭﺯ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺳﻨﺖ ﺩﯾﺮﯾﻨﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﻠﯽ “ﭘﺎﺳﺎﺭ ﻣﺎﻟﺎﻡ” ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺎﯼ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻏﺬﺍ، ﻣﯿﻮﻩ ﻭ ﺷﯿﺮﯾنی های ﺳﻨﺘﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺎ ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ.

۱۱- با نزدیک شدن به عید فطر برخی از فارغ التحصیلان مدارس و آموزشگاه های دینی به منظور جمع آوری زکات به مساجد می آیند و بعد از جمع آوری زکات آنها را میان نیازمندان و فقرا تقسیم می کنند. برخی از خیرین لباس های جدیدی تهیه کرده و همراه با شیرینی های عید به فقرا و نیازمندان هدیه می دهند.

۱۲- در مالزی، عید فطر بیشتر به نام‌های “هری رایا” و یا “عیدالفطری ” خوانده می‌شود. هری رایا در لغت به معنی « روز جشن» است؛ و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به کار می‌رود.

۱۳- معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند. از مهم‌ترین این غذاها، رندانگ است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، کتوفات است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود.

۱۴- در فرهنگ مالزی، شب بیست و هفتم ماه رمضان “توجوه لیکور “خوانده می‌شود که به معنی عدد بیست و هفت است. در طی این شب ، مردم مالزی با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌های نفتی(که پلیته نامیده می‌شود) در جلوی خانه‌ها و آذین بندی و چراغانی کردن خیابان‌ها به استقبال عید فطر می‌روند. این سنت از این باور سنتی مالایی‌ها سرچشمه می‌گرفت که درشب قدر، فرشتگان و روح القدس در خانه‌هایی که در آن نور وجود دارد، فرود می‌آیند. البته امروزه چنین باوری وجود ندارد و روشن کردن چراغ‌های نفتی صرفاً جنبه تزیینی دارد.

۱۵- نخست وزیر مالزی هم در روز اول عید فطر معمولاً بارعام می‌گیرد و مردم می‌توانند برای عرض تبریک به خانه او بروند؛ این مراسم در شهر پوتراجایا برگزار می‌شود و بیش از صد هزار نفر در این ضیافت شرکت می کنند.

۱۶- آتشبازی در شب‌های عید فطر مرسوم است؛ این مراسم از محبوبیت برخوردار است. آتشبازی از روزهای آخر ماه رمضان شروع شده و تا یک هفته پس از پایان ماه رمضان نیز ادامه دارد.

۱۷- در کشور مالزی عید فطر علاوه بر پایان ماه رمضان آغاز سال نو نیز محسوب می شود. مسلمانان این کشور عید فطر را به مدت حداقل یک هفته جشن می گیرند و در این مدت به دید و بازدید یکدیگر رفته و با سفره های متنوع و شیرینی های سنتی از یکدیگر پذیرایی می کنند. ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻋﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺍﺳﺖ.

۱۸- با به نبمه رسیدن ماه رمضان، مسلمانان مالزی خود را برای پرداخت زکات تا قبل از فرارسیدن هری رایا (عید فطر) آماده می کنند. مسلمانان مالزی به طور سنتی زکات اموال خود را در ماه رمضان و قبل از عید فطر پرداخت می کنند. دولت مالزی به منظور تسهیل پرداخت زکات از سوی مردم در بیشتر اماکن عمومی از جمله بازارهای رمضان کانترهای دریافت زکات راه اندازی می کند.

۱۹- نمایندگان شورای دولتی رصد ماه در مالزی مسئولیت رصد و روئت هلال ماه را در ۲۹ نقطه مختلف این کشور برعهده دارند. آنها براساس محاسبات دقیق نجومی و مشاهدات تجربی، زمان دقیق شروع ماه مبارک را اعلام می کنند.

۲۰- با توجه به اینکه در این کشور غیر مسلمانانی هم زندگی می کنند، اما آنها حرمت مسلمانان را نگاه می دارند و در این ایام در اماکن عمومی از خوردن پرهیز کرده و حتی در برخی از فعالیتهای دینی و تفریحی آنها شرکت می کنند .

۲۱- پس از نماز عید فطر زیارت اهل قبور مرسوم است. در زمان زیارت قبور، سوره یس از قرآن را می خوانند و برای آرامش روح مردگان دعا می‌کنند

۲۲- ماه رمضان نه تنها برای مسلمانان حامل برکات و عطایای بسیار است، نودینان و تازه مسلمان شده های مالزی نیز از این ماه پر فیض بی بهره نیستند. “فرض عین” کلاس آموزش قرائت قرآن که در لنکاوی مالزی برقرار می شود، وابسته به سازمان خیریه مسلمانان مالزی در شعبه لنکاوی است که همه ساله شاهد نودینان و نومسلمانان از کشورهای مختلف دنیا می باشد.

مسئولین این برنامه با اشاره به تصمیم‌هایی که برای رفاه و انگیزه‌ی بیشتر این افراد در نظر گرفته شده است اعلام می کنند به افراد بالای ۱۸ سال مبلغ ۱۵۰۰رینگت، بین ۷ تا ۱۷ سال مبلغ ۱۰۰۰ رینگت و کودکان زیر ۶ سال مبلغ ۵۰۰رینگت اعطا می کنند.

۲۳- ﯾﮑﯽ ﺍﺯ آﺩﺍﺏ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﻣﻀﺎﻥ، ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻥ “ﺳﻔﺮﻩ ﺑﺎﺯ” ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﻤﮑﻦ ﺑﻪ ﻭﯾژه ﻣﺴﻮﻭﻟﺎﻥ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺳﻔﺮﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﭘﻬﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ آﻧﺠﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻏﺬﺍ ﺗﻨﺎﻭﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﺴﻮﻭﻟﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺴﺎﯾﻠﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺎ آﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ.

۲۴- در عید فطر زنان و مردان و کودکان لباس های متحدالشکل سنتی خود را پوشیده و به دیدار بزرگان و فامیل می روند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده + 19 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!