“پنچاک سیلات” چیست؟

توریست مالزی – بیشتر کشورهای آسیایی دارای رشته رزمی مخصوص خود هستند و اندونزی از این قاعده مستثنا نیست. مردم دنیا با رشته‌هایی از قبیل تکواند، کاراته، جودو و...
توریست مالزی – بیشتر کشورهای آسیایی دارای رشته رزمی مخصوص خود هستند و اندونزی از این قاعده مستثنا نیست. مردم دنیا با رشته‌هایی از قبیل تکواند، کاراته، جودو و کونگ فو و ووشو به دلیل دیدن فیلم‌های هالیوودی و هنگ کنگی آشنایی دارند، اما خیلی‌ها رشته رزمی “پنچاک سیلات” را نمی شناسند.

به گزارش ایمنا، پنچاک سیلات یکی از کشف‌های مهم در زمینه ورزش‌های رزمی بین مردم جهان در قرن ۱۹ میلادی بود که به سرعت گسترش یافت. از نظر علاقه‌مندان به پنچاک سیلات، این ورزش یک مظهر تاریخی است که در آن به روش زندگی و آموزه اخلاقی و روحانی احترام زیادی گذاشته می‌شود.

نام پنچاک سیلات در سال ۱۹۴۸ به عنوان یک اصطلاح واحد برای توصیف سبک‌های مختلف رزمی کشور اندونزی ابداع شد که بخش اول پنچاک واژهٔ مرسوم برای هنرهای رزمی و سیلات واژهٔ مرسوم در سوماترا تشکیل شد. افسانه‌ای در مورد این رشته می گوید که توسط بانویی از سوماترا بنام برسیلات پایه گذاری شده و نام این رشته نیز از نام او الهام گرفته شده است.

پنچاک سیلات دارای مسابقات بین المللی معتبر مانند مستر شیب، المپیک ساحلی، بازی‌های آسیایی و بازی‌های جهانی است. این رشته در مسابقات بازی‌های آسیایی هنرهای رزمی ۲۰۰۹ بانکوک در ۱۱ بخش و بازی‌های آسیایی داخل سالن ۲۰۰۹ هانوی در ۱۵ بخش قرار داشت. همچنین این رشته در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ راه پیدا کرد. ایران برای نخستین بار در بازی‌های آسیایی جاکارتا با ۶ ورزشکار مرد و ۳ ورزشکار زن شرکت کرد و به یک مدال برنز دست یافت.

ریشه اصلی پنچاک سیلات بدلیل نبود مدارک مستدل و کافی روشن نیست، اما می‌توان گفت حرکات رزمی این رشته از مشاهده و باز سازی روش‌های مبارزه و حرکت حیوانات مختلف بویژه میمون، ببر و عقاب متأثر شده است. سبک‌های مبارزاتی این رشته به شکل مؤثر از سبک‌های چینی و هندی الهام گرفته شده است.

این رشته ورزشی بر اساس محل پیدایش، دارای سبک‌های مختلفی است که نام سبک‌های مختلف با توجه به حیوان مورد تقلید، نام به وجود آورنده آن سبک، اصول معنوی مورد تاکید در سبک و یا نحوه اجرای حرکات فیزیکی در آن انتخاب شده است. پنچاک سیلات گاهی به نام “پوکولان” (معرف هنرهای مبارزاتی که مخصوص بومیان اندونزی با اندکی تأثیر از هنرهای رزمی چینی هندی) نامیده می‌شود.

در حال حاضر پنچاک سیلات حدود ۲۰۰ سبک رزمی دارد. دو سبک (سنی گایونگ سیلات) و (چکاک سیلات) از دیگر سبک‌های پنچاک سیلات معروف ترند. در حالی که بیشتر حرکات سبک “سنی گایونگ” آکروباتیک هستند، در سبک “چکاک” حرکات به‌طور مستقیم اجرا می‌شوند. دیگر سبک شناخته تر این رشته “لینکاه سیلات” نام دارد.

پنچاک سیلات مانند هر هنر مبارزاتی دیگر، بر تمرین‌های روح و روان بسیار تأکید می‌نماید. تعدادی از “پاندکارها” (استادان این رشته) ادعا دارند که اصول ارزشمند مذهبی را در این رشته به همراه روش مبارزاتی از استادان خود آموخته‌اند.

سیلات تنها یک روش مبارزه نیست بلکه نوعی تمرین روحانی و مذهبی نیز محسوب می‌گردد به طوری که در اندونزی و مالزی با تعلیمات مذهب اسلام در فیلیپین در ترکیب با رشته «کالی» و مکتب کاتولیک و در منطقه «بالی» در ترکیب با تعلیمات هندوئیسم است. در حال حاضر این رشته بدون توجه به وجهه روحانی و دینی مورد ادعا تدریس می‌گردد. تعدادی از پاندکارها ادعا دارند که اصول ارزشمند مذهبی را در این رشته به همراه روش مبارزاتی از استادان خود آموخته‌اند.

روش مبارزه پنچاک سیلات یک سیستم پیچیده از حرکات دفاعی و حمله‌ای است. مبارزات این رشته بر اساس تنوعی از ضربات و حرکات دست، پا، پرتاب سلاح، قفل کردن مفصل و همچنین مبارزه با سلاح را در بر می‌گیرد. تکنیک‌های مبارزه این رشته بر روانی و پیوستگی حرکات استوار است. سلاح‌های به کار رفته در این رشته شامل: چاقو، چوب‌های بلند و کوتاه و شمشیر است.

آموزش‌های پنچاک سیلات تدریجی و متناسب با رده‌های مهارتی مختلف به رزمی کاران آموزش داده می‌شود. اصول اولیه در آموزش این ورزش، تعلیم فرم‌های اجرایی است که بخش (پنچاک) به رقص و بخش (سیلات) به مبارزه شباهت دارد. سامبات که مبارزات آزاد است از اجزا مکمل آموزش‌ها محسوب می‌شود.

“کروجاک” تمرین‌های مراحل پیشرفته‌تر است و به مبارزه با چند حریف و همچنین خلع سلاح حریفان مسلح اختصاص دارد. تمرینات تنفسی در این رشته، “کباتی نان” نامیده می‌شود که مشابه تمرینات تنفسی در دیگر رشته‌های رزمی است.

 


پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست − یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!