فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالزی

توریست مالزی – کشور مالزی از آغاز تاریخ محل ملاقات فرهنگ های مختلفی از کشورهای سراسر دنیا بوده است به طوری که بیش از ۱۵۰۰ سال پیش یک امپراتوری...
توریست مالزی – کشور مالزی از آغاز تاریخ محل ملاقات فرهنگ های مختلفی از کشورهای سراسر دنیا بوده است به طوری که بیش از ۱۵۰۰ سال پیش یک امپراتوری در دره بوجانگ به اتباع هندی و چینی اجازه ورود داد و البته با ورود ابریشم و طلا به مالزی ، فرهنگ هندی و بودایی نیز وارد این کشور شد و هزاران سال بعد تجار عرب وارد مالاکا شدند و با خود اصول و شیوه دین اسلام را به مالزی منتقل کردند.
به گزارش سفر باتو ، مالایی ها بزرگترین گروه قومی در کشور مالزی هستند که بیش از نصفی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و به زبان ملی مالزی صحبت می کنند، ضمنا به همراه قدیمی ترین مردم بومی گروهی را تشکیل داده اند که با نام ” بومی پوترا ” شناخته می شوند که به معنی پسران یا شاهزادگان زمین می باشند. اگر چه امروزه مالایی ها بیشتر در شهرها هستند ولی فرهنگ سنتی مالایی در اطراف کامپونگ و یا دهکده ها متمرکز و دیده می شود .
چینی ها برای مدت زمان طولانی طرف های بازرگانی مالزیایی ها بوده اند و بعد از شنیدن اخباری در ارتباط با ثروت در قرن ۱۹ به تعداد انبوه در اطراف دریای جنوب یا ” نانیانگ ” جمع شدند، اگرچه بیشتر در قالب یک تصور نمادین، چینی ها بعنوان بازرگانان مالزی شناخته شده اند. اما در اغلب صنایع خیلی بیشتر موفق بودند. زمانی که اولین بازرگانان چینی به کشور مالزی مهاجرت کردند معمولا سخت ترین کارها را از قبیل استخراج قلع در معدن و یا احداث راه آهن را انجام می دادند، بیشتر آنها از بودائی های تائویی هستند که با اجداد خود در سرزمین مادری ارتباطات محکم و زبانزدی دارند و در ضمن آنها حدود ۳۵% جمعیت مالزی را تشکیل می دهند .
قدیمی ترین ساکنین مالزی مردم قبیله ای مالزی می باشند که جمعیت این عده حدودا ۵% کل جمعیت کشور را تشکیل می دهد که اکثر آنها در ایالت ساراواک و صباح سکونت دارند . اگرچه مردم قبیله ای مالزی دوست دارند با مشخصات قبیله ای خود شناخته شوند ، ولی مردم شبه جزیره مالزی آنها را تحت عنوان اورنگ اصلی قرار می دهند که به معنی “مردم اصلی ” می باشد. در ایالت ساراواک اغلب مردم از قبیله دایاک هستند که عموما در خانه های دسته جمعی که به صورت یک کریدور بزرگ است زندگی می کنند و همچنین در ایالات صباح اکثر قبیله ها کادازان هستند، اغلب مردم قبیله ای مالزی وابستگی روانی شدیدی به جنگل های انبوه پر باران دارند.
اولین چینی ها که با مالایی ها ازدواج کردند ابتدا از شهر مالاکا و اطراف آن آغاز گردید. این افراد که به نام های ” باباس ” و ” نوناس ” معروف هستند به تدریج تلفیقی ایجاد کردند که نشان دهنده اعتقادات ، رفتار و هنری بود که ترکیب زیبایی از سنت مالایی و چینی بوجود آمد، به نحوی که فرهنگ جدیدی را تشکیل دادند.
شاید آسان ترین راه برای درک پیچیدگی فرهنگ در کشور مالزی، احترام گذاشتن در سیاست باز دولت مالزی در زمان انجام آداب و رسوم مذهبی می باشد. چنین تکاملی یقینا بیشتر از حذف مرز در مذهب بوده و تفاهم را گسترش میدهد و این یک جشن مثبتی است که در مسیر همزیستی سنتی برای هزاره ای می باشد که باعث پیشرفت مالزی خواهد بود و مردم مالزی افرادی بسیار خونگرم و میهمان نواز هستند، مسلمان ها دارای رستوران ها و فروشگاه‌هایی هستند که با آرم حلال مشخص می‌شوند ، هندوها به برهما و چینی‌ ها به بودا معتقد هستند.
با توجه به طبیعت بخشنده این سرزمین بومی‌ ها دارای اخلاقی خوش و دست و دل باز هستند و دارای نظم و ترتیب در کارها به شکل کاملا اروپایی که با توجه به سرمایه گذاری های شرکت‌ های ژاپنی در این کشور و نظارت و مدیریت ژاپنی‌ ها این نظم در تمام این کشور مشهود است .
مالزی یک جامعه چند نژادی، چند فرهنگی و چند زبانی است که شامل ۶۵% مالایایی و دیگر قبایل بومی ، ۲۵% چینی و ۷% هندی را در خود جای داده است و مالایایی‌ هایی که بزرگترین مجموعه را تشکیل می ‌دهند. مالایایی ‌ها از لحاظ سیاسی نقش غالبی را ایفا می کنند و گروهی را تشکیل می ‌دهند که ” بومیپوترا ” نامیده می ‌شود . زبان بومی آنها مالایایی ” باهاسا مالایو ” می باشد و باهاسای مالزی بسیار شبیه به باهاسا مالایو در کاربردی ‌ترین مواردی است که زبان ملی کشور مالزی شمرده می ‌شود که در نوع خود کاملا متفاوت و خاص است. در گذشته، زبان مالایایی عمدتا به خط جاوی نوشته می شده است که یک الگوی خطی بر اساس زبان عربی می باشد و با گذشت زمان، ترکیب لاتین بر الگوی جاوی به عنوان یک الگوی غالب نگارشی غالب شد.
در کشور مالزی دید و بازدید از اقوام و بزرگ ‌ترهای فامیل و خانواده درجه یک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این کشور مهمانی ‌رفتن و مهمان دعوت ‌کردن خیلی مرسوم نیست و اغلب آنها در خارج از خانه و در مکان های تفریحی و عمومی دور هم جمع می شوند و ساعاتی را در کنار هم می ‌گذرانند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست + 10 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!