مواد خوراکی با خاصیت‌های فوق‌العاده

آچای آچای یکی از انواع میوه‌های تیره‌‌ای به نام سته است. این میوه به تدریج جای خود را در سراسر جهان باز کرده، زیرا آن گونه که می‌گویند مصرف...
آچای
آچای یکی از انواع میوه‌های تیره‌‌ای به نام سته است. این میوه به تدریج جای خود را در سراسر جهان باز کرده، زیرا آن گونه که می‌گویند مصرف این میوه سبب لاغری می‌شود. همچنین گفته می‌شود که آچای به خاطر داشتن منابع غنی آنتی اکسیدان از بروز چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. بی‌سبب نیست که بسیاری از ورزشکاران با خوردن آچای در پی قدرت بیشترند.



آوکادو
آوکادو یکی از چرب‌ترین میوه‌ها در جهان است. با این حال آوکادو جزو غذاهای چاق‌کننده محسوب نمی‌شود، زیرا چربی این میوه غیراشباع و با ارزش است و به همین دلیل نیز مصرف آن اثری مثبت بر سطح کلسترول و سیستم قلبی-عروقی بدن می‌گذارد. آوکادو دارای ویتامین‌های فراوانی است که سبب تقویت پوست، موی بدن، سیستم ایمنی و اعصاب می‌شود.



تخم چیا
چیا گیاهی است یک‌ساله از خانواده نعناعیان. گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد، تخم‌های کوچک چیا به خاطر ذخیره بالای پروتئین و اسیدهای چربِ امگا -۳ و امگا -۶ مشهور هستند. گفته می‌شود که اقوام مایا و آزتک در آمریکای جنوبی از ۵ هزار سال پیش تاکنون خواص تخم چیا را می‌شناخته‌اند. تخم چیا مزه خاصی ندارد.



دیوخار
دیوخار که آن‌را سفیدخار یا خفچه نیز می‌نامند، گیاهی است پرخار از خانواده بادمجانیان. دیوخار انواع وحشی و تزئینی گوناگونی دارد با خاصیت‌های متعدد دارویی. میوه‌های این درختچه را سالم‌ترین میوه‌های جهان می‌نامند. گفته می‌شود که از جمله خواص این میوه تقویت سیستم ایمنی، قلب و کمک به کاهش فشار خون در بدن است. دیوخار در ایران از جمله در مناطقی چون ارومیه، جاده سنتو و جیران سفلی رشد می‌کند.



کلم کالی
کلم کالی نوعی سبزیِ برگی است که در آمریکا بسیار مشهور شده و به آرامی جای خود را در اروپا نیز باز کرده است. کلم کالی سرشار از ویتامین‌های مختلف است. مصرف ۱۰۰ گرم از این سبزی نیاز روزانه ویتامین C در بدن را تامین می‌کند. این سبزی همچنین دارای منابع سرشار ویتامین A و مواد معدنی چون آهن و کلسیم است.



واکسینیوم
ماه ژوئیه زمان استفاده از واکسینیوم در آلمان است. این میوه سرشار از ویتامین‌های گوناگون است و مانع بروز التهاب و عفونت در بدن می‌شود. گفته می‌شود یونانیان و رومی‌ها در گذشته‌های دور از این میوه برای جلوگیری از دردهای روده استفاده می‌کردند. واکسینیوم به رغم شباهت‌هایش با میوه “آچای” کالری زیادی ندارد و چرب نیست. از واکسینیوم برای جوان نگاه داشتن پوست هم استفاده می‌شود.



زنجبیل
زنجبیل یا زنجفیل یا شنگویر گیاهی دارویی برای شفای بیماری‌های دستگاه گوارش است. با مصرف زنجبیل جریان خون در روده راحت‌تر انجام می‌شود و التهاب‌های روده التیام می‌یابند. زنجبیل از زمان‌های دور در طب سنتی چین نقش مهمی ایفا کرده و در ایران باستان نیز با نام “ژنگویر” کاربرد داشته است.



زردچوبه
زَردچوبه یا زَرچوبه هزاران سال است به عنوان گیاه و ادویه‌ای بسیار مهم در هند شناخته شده و هندیان این گیاه مقدس را تقریبا در هرغذایی می‌ریزند، زیرا زردچوبه هم غذا را خوشمزه می‌کند و هم فرایند هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. رویشگاه اصلی این گیاه هند است و زردچوبه بخش اصلی ادویه معروف به “کاری” را تشکیل می‌دهد. زردچوبه سبب کاهش کلسترول خون می‌شود و از التهاب‌ها و عفونت‌های بدن جلوگیری می‌کند.



بادام
صرف چند بادام در روز سبب تندرستی بیشتر بدن می‌شود. خوردن بادام از گرسنگی شدید جلوگیری می‌کند، تاثیر مثبتی بر قلب می‌گذارد و از بروز بیماری دیابت نوع دوم و آلزایمر جلوگیری می‌کند. چربی موجود در بادام چون چربی آوکادو از نوع خوب چربی است و بالارفتن سطح آن در خون نگران‌کننده نیست.



کوینو-آ
کوینو-آ گیاهی است که در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن شبیه برنج است. بومیان آمریکای جنوبی به آن “دانه اینکا” یا برنج پرو می‌گویند. کوینو-آ به عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین در سراسر جهان شناخته شده است. دانه‌های کوچک کوینو-آ حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری و آنتی اکسیدان‌های ضدبیماری‌ها هستند. آن‌ها همچنین فاقد گلوتن هستند و غنی از مواد معدنی.



منبع: دویجه وله

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 + 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!