تلویزیون نامرئی چیست و چگونه کار می‌کند؟

توریست مالزی – تلویزیون نامرئی شاید غیرواقعی به نظر برسد، ولی شیائومی یک سالی است که آن را به فروش می‌رساند. سوال اینجاست که یک تلویزیون شفاف چگونه کار...
توریست مالزی – تلویزیون نامرئی شاید غیرواقعی به نظر برسد، ولی شیائومی یک سالی است که آن را به فروش می‌رساند. سوال اینجاست که یک تلویزیون شفاف چگونه کار می‌کند؟

به گزارش گجت نیوز، ایده‌ای که در پشت تلویزیون‌های شفاف وجود دارد شاید مثل فیلم های علمی تخیلی به نظر برسد، اما واقعاً اینگونه نیست. در دهه گذشته شاهد تبدیل شدن برخی از فناوری‌های فیلم‌ها به واقعیت بودیم که تلویزیون نامرئی یکی از آن‌هاست. هرچند چندین سال است که این تلویزیون‌ها تولید می‌شوند، اما تا سال گذشته میلادی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده بودند.

تلویزیون نامرئی چیست؟
تلویزیون نامرئی، تلویزیونی است که شما می‌توانید درون آن را ببینید. شاید باورپذیر نباشد، اما این حقیقت دارد و در حال رواج پیدا کردن است. شیائومی نخستین تلویزیون شفاف جهان را در سال ۲۰۲۰ به مرحله تولید انبوه رساند. این تلویزیون‌ها جالب‌ترین فناوری نمایشگری هستند که از زمان عرضه تلویزیون‌های پلاسما مشاهده کرده‌ایم. سامسونگ و ال جی هم تیزرهای تبلیغاتی را از تلویزیون‌های نامرئی خود به نمایش عموم گذاشته‌اند، ولی هنوز خبری از عرضه رسمی آن‌ها نیست.

تلویزیون نامرئی چگونه کار می‌کند؟
تلویزیون‌های شفاف با استفاده از دو فناوری نمایشگر رایج LCD و LED امکان‌پذیر می‌شوند. ما در این مقاله به بررسی چگونگی تولید یک تلویزیون شفاف با استفاده از این دو فناوری خواهیم پرداخت.

تلویزیون شفاف از نوع LCD
تمام تلویزیون‌های LCD به صورت پیش‌فرض شفاف هستند. اگر یک تلویزیون ال سی دی را کالبدشکافی کنید و نور پس زمینه آن را جدا کنید، متوجه خواهید شد که هنوز هم می‌تواند کار کند و تصویر را به نمایش بگذارد. نمایشگرهای LCD اما شفاف نیستند، زیرا نمی‌توانند نور خودشان را تأمین کنند و در نتیجه به یک نور پس زمینه برای کار کردن نیاز دارند. اکثر نورهای پس زمینه‌ای که قدرت‌بخش نمایشگرهای LCD هستند، معمولاً از یک پس زمینه استفاده می‌کنند. این پس زمینه همان چیزی است که باعث تاریک شدن نمایشگرهای LCD می‌شود.

اما با پیشرفت تکنولوژی، تولیدکنندگان نمایشگرهای LCD راه جدیدی را برای ساخت سیستم نمایشگر هیبرید پیدا کرده‌اند. در این راه، از ال ای دی‌های شفاف برای قدرت بخشیدن به نمایشگرهای LCD استفاده می‌شود. ترکیب نور پس زمینه OLED شفاف با نمایشگر LCD نیاز به سایر منابع نوری که به طور بالقوه دارای یک پس زمینه هستند را از بین می‌برد. استفاده از نور پس زمینه LED شفاف به جای سیستم‌های نور پس زمینه رایج که دارای بک گراند هم هستند، باعث به وجود آمدن یک تلویزیون LCD شفاف می‌شود.

تلویزیون شفاف از نوع OLED
نمایشگرهای OLED از دو لایه پلاستیکی شفاف استفاده می‌کنند که بین دو لایه شیشه‌ای شامل لایه‌های گسیل‌کننده و رسانا قرار گرفته‌اند. پالس‌های الکتریکی از طریق لایه رسانا عبور می‌کنند و در لایه گسیل‌کننده به تولید نور می‌پردازند. البته نمایشگرهای اولد ذاتاً شفاف نبوده و مثل نمایشگرهای ال سی دی هستند؛ اما یکی از علاقه‌مندی‌های سازندگان به اولد در مقایسه با ال سی دی، نیاز نداشتن آن به نور پس زمینه است. اولدها خودشان نور خودشان را تأمین می‌کنند که همین باعث باریک‌تر شدن صفحه آن‌ها شده است.

فاصله کم بین پیکسل‌های نمایشگر و کاتدها باعث دستیابی به یک نمایشگر شفاف می‌شود. اما ساخت یک تلویزیون نامرئی به مواردی فراتر از یک پنل نیاز دارد. شیائومی در ساخت تلویزیون شفاف خود هرچیزی که مورد نیاز است تا در پشت قاب تلویزیون قرار بگیرد را به پایه زیری آن انتقال داده است. قطعاً بسیاری از اجزاء تلویزیون مثل کابل، تراشه و پنل‌ها که در پایه تعبیه شده‌اند، غیرشفاف هستند و کسی هم انتظارش را ندارد که آن‌ها به صورت شفاف طراحی شوند.

قیمت یک تلویزیون شفاف چقدر است؟
تلویزیون شفاف شیائومی آگوست سال گذشته وارد بازار چین شد و از همان زمان عرضه می‌شود. اما قیمت آن بسیار بالا است. Xiaomi Transparent TV با قیمتی در حدود ۷.۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد. اما قطعاً به زودی این نوع محصول در بازار رواج پیدا خواهد کرد و قیمت آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

تلویزیون‌های شفاف چه مزایایی دارند؟
بی‌شک تلویزیون‌های شفاف جدیدترین و بهترین نوآوری هستند که شاهد حضور آن‌ها در صنعت نمایشگرها هستیم. روی صفحه شفاف تلویزیون نامرئی هیچ بازتابی از نور دیده نمی‌شود و در نتیجه کیفیت تصویر بالاتر می‌رود. اما سوال مهم این است که آیا واقعاً به یکی از آن‌ها در خانه خود نیاز داریم؟

همه چیز به تصمیم شما بستگی دارد. اما اگر نظر ما را می‌کنید، کمی صبر کنید تا این فناوری پیشرفته‌تر شود و به بلوغ کامل برسد و به سایر تولیدکنندگان نیز اجازه دهید آن‌ها نیز تلویزیون شفاف خودشان را وارد بازار کنند، سپس در مورد خرید یکی از آن‌ها تصمیم بگیرید. صبر کردن شما هم می‌تواند باعث شود قیمت این تلویزیون‌ها پایین بیاید و هم بتوانید بین چند محصول مقایسه کنید و ببینید کدام یک نیازهای شما را بیشتر برطرف می‌کند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت + شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!