خبر خوب نیویورک تایمز برای ایران

توریست مالزی – روزنامه نیویورک تایمز بدون توجه به مرزبندی‌های سیاسی که اخیرا وزارت خارجه آمریکا درباره سفر شهروندان این کشور انجام داده، فهرستی شامل ۵۲ مقصد که آمریکایی‌ها...
توریست مالزی – روزنامه نیویورک تایمز بدون توجه به مرزبندی‌های سیاسی که اخیرا وزارت خارجه آمریکا درباره سفر شهروندان این کشور انجام داده، فهرستی شامل ۵۲ مقصد که آمریکایی‌ها می‌توانند در سال ۲۰۱۹ سفر به آن‌ها را تجربه کنند، منتشر کرده است که نام ایران با عنوان «جواهر خاورمیانه» در بین آن‌ها دیده می‌شود.
به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا همزمان با آغاز سال ۲۰۱۹ با به‌روز رسانی بخش «توصیه‌های سفر»، کشورها را از نظر ایمنی به چهار سطح، تقسیم‌بندی کرده که ایران را در آخرین رده‌بندی قرار داده و به شهروندان خود توصیه کرده به این کشور سفر نکنند و در توجیه علت آن تصریح کرده که «دولت ایالات متحده آمریکا ممکن است توانایی بسیار محدودی در ارائه کمک به اتباع خود هنگام سفر به این کشور را داشته باشد. »
با این حال روزنامه نیویورک تایمز که به نوعی «منبع ملی» معتبری در آن کشور به شمار می‌آید، از مرزهای سیاسی و امنیتی تعیین شده از سوی دولت دونالد ترامپ گذر کرده و با رفتاری خارج از این مواضع، به معرفی ۵۲ شهر و کشور پرداخته که مهم‌ترین انگیزه‌ی انتخاب آن‌ها، ظهور پدیده‌های گردشگری در یک مقصد روتین، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و دسترسی آسان به عجایب تمدنی و برگزاری رویدادهای مهم هنری و فرهنگی بوده است. «پورتوریکو»، «هامپی» در هندوستان، «پاناما»، «سانتاباربارا» در ایالت کالیفرنیا و «مونیخ» در آلمان، پنج مقصد نخست این فهرست است.
در واقع این روزنامه با معرفی گزینه‌های متنوع و پراکنده در سراسر جهان، به شهروندان آمریکایی پیشنهاد کرده طوفان‌های سهمگین، مخاطرات طبیعی و نزاع‌ها و بداخلاقی‌هایی سیاسی میان دولتمردان را نادیده بگیرند و لذت سفر به این ۵۲ مقصد را تجربه کنند، مقاصدی که برای هر سلیقه‌ای جوابی دارد.
ایران چهل و پنجمین مقصدی است که این روزنامه آمریکایی برای سفر در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد داده و با نمایش تصویری از یزد که در سال ۲۰۱۷ با عنوان شهر تاریخی در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شد، به معرفی کشورمان پرداخته و اعلام کرده است: «با وجود تنش‌هایی که میان ایران و ایالات متحده از زمان حضور رییس جمهور ترامپ در کاخ سفید افزایش یافته، تمایل گردشگران ماجراجو برای دیدن ایران همچنان مشهوده است؛ از آثار ایران باستان گرفته تا مساجد باشکوه چند صد ساله شیراز و اصفهان و بازار بزرگ و کاخ گلستان در دل تهران.
اما آنچه سفر به ایران را در سال ۲۰۱۹ از نظر روزنامه نیویورک‌تایمز توجیه‌پذیر کرده، نمایش ۵۰۰ اثر هنری برجسته با عنوان «پرتره، طبیعت بی‌جان و منظره» از ۲۱ فوریه تا ۲۰ آوریل (۲ اسفند ۹۷ تا ۳۱ فروردین‌ماه ۹۸) در موزه هنرهای معاصر است که پاتوق مورد علاقه جوانان ایرانی هم به شمار می‌آید.
«در این نمایشگاه قرار است آثاری از اندی وارهول، مارک روتکو و مارسل دوشان در کنار حدود ۴۰ اثر از پیکاسو که به تازگی از انبار این موزه بیرون آورده شده (البته بیشتر آثار از انقلاب ۱۹۷۹ چند دهه است که همچنان بسته‌بندی شده در انبار موزه باقی مانده است)، به نمایش گذاشته شود.»
نیویورک‌تایمز یادآور شده که وزرات خارجه آمریکا سفر اتباع خود را به ایران ممنوع نکرده فقط توصیه نمی‌کند به این کشور بروند. بنابراین آمریکایی‌هامی‌توانند با تورهای مدیریت شده سفر به ایران را انجام دهند. این روزنامه در ادامه دو آژانس خیلی معروف در امریکا و انگلیس که تورهای ویژه‌ی بانوان و یا با راهنماهای حرفه‌ای در ایران برگزار می‌کنند را برای اطمینان خاطر شهروندان آمریکایی معرفی کرده است.
طبق گزارش وزارت خارجه ایران، در ۸ ماهه نخست امسال یک هزار و ۸۷۹ گردشگر آمریکایی به ایران سفر کرده‌اند. جمعیت آمریکایی‌هایی که به ایران آمدند در سال ۹۶ دوهزار و ۳۲۵ نفر بود. در سال ۹۵ که گردشگری ایران همزمان با برجام به اوج رسید، شش هزار و ۳۷۲ آمریکایی به ایران سفر کرده بودند.
آژانس‌های گردشگری ایران از کاهش سفر اتباع آمریکایی در دو سال اخیر خبر داده‌اند که متاثر از تشدید تنش‌های سیاسی میان دو کشور بوده است. وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۹ نیز با تاکید بر مواضع قبلی خود رنگ ایران را در نقشه امنیتی، قرمز و خطر سفر به این کشور را بالا اعلام کرده‌، این درحالی است مؤسسه انگلیسی «Control Risks» با انتشار نقشه خطر سفر در سال ۲۰۱۹، ریسک سفر به ایران را «پایین» و هم‌ردیف با کشورهای آمریکا، انگلیس، سوئد، اسپانیا، فرانسه، کانادا و ژاپن توصیف کرده است.
علی‌اصغر مونسان ـ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ نیز به اقدام وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داده و در توئیتی به زبان انگلیسی نوشته: «از نظر ایالت متحده امریکا، هیچ کجای دنیا امن نیست غیر از آمریکا؟ این حجم از توهم از جانب ترامپ که از تمام معاهدات بین‌المللی خارج شده شوکه‌کننده نیست، ایران طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری امن‌ترین مقصد برای سفر است. »


پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!