دهکده شناور کلان جتیس یادگار چین کهن در مالزی

توریست مالزی – کلان جتیس (Clan Jetties) دهکده ای زیبا و شناور در ایالت پنانگ مالزی می باشد که قبایل کهن چینی در آن زندگی می کنند. به هنگام...
توریست مالزی – کلان جتیس (Clan Jetties) دهکده ای زیبا و شناور در ایالت پنانگ مالزی می باشد که قبایل کهن چینی در آن زندگی می کنند.

به هنگام سفر به جورج تاون توصیه می کنیم از دهکده شناور کلان جتیس نیز بازدید کنید. کلان جتیس یک دهکده زیبا و دیدنی بر روی آب است که قبایل چینی در آن زندگی می کنند. بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی پنانگ، اسکله هایی قبیله ای است که یک مجموعه از شش اسکله بوده و دهکده شناور کلان جتیس را تشکیل داده است. این دهکده یکی از آخرین شهرک های چینی در این جزیره بود که هنوز هم قبیله های مختلف چینی در آن زندگی می کنند. هر اسکله به نام یک طایفه کهن چینی نامگذاری شده است.

دیدنی های دهکده کلا جتیس
مردم دوستانه و مهربان دهکده کلان جتیس به خوبی از مسافرین و گردشگران استقبال می کنند. می توانید به خانه های آنان (در صورت تمایل) سری بزنید و از آلبوم های عکس آنان دیدن نموده و داستان های آنان را نیز بشنوید. همچنین معبدی کهن در این دهکده وجود دارد که ارزش دیدن دارد. به خصوص به هنگام طلوع و غروب آفتاب مناظر زیبا و فوق العاده ای در این دهکده ایجاد می گردد که دیدن آن خالی از لطف نیست. می توانید ساعتی را به قدم زدن در دهکده و اسکله آن سپری کنید و از این پیاده روی لذت بخش به همراه بازدید از مناظر اطراف لذت ببرید. همچنین توجه داشته باشید که این دهکده هیچ گونه هزینه ورودی ندارد.

Chew Jetty بزرگترین میان هفت اسکله قبیله ای در کلان جتیس محسوب می گردد. قبیله ها به عنوان ساکنین هر اسکله با نام خانوادگی مشترک شناخته می شوند که از قرن ۱۹ در این مکان وجود داشته اند. خانه های چوبی آنها روی نرده ها تا دریا گسترش می یابد که در نوع خود منحصر به فرد است.

تاریخچه قبایل کاتن جتیس به طرز جدایی ناپذیری با تاریخ پنانگ پیوند خورده است. اسکله ها زمانی تاسیس شدند که تجارت دریایی پنانگ در حال رونق بود. بسیاری از مهاجران چینی که در اوایل قرن نوزدهم به پنانگ آمده بودند، به عنوان کارگر در اسکله کار می کردند و مسافران و کالاها را حمل می کردند. برای آنها طبیعی بود که خانه های خود را تا لبه آب نزدیک کنند چون نزدیک بندر بود. با ورود هر چه بیشتر خویشاوندانشان این کارگران از چین، به تدریج خانه های بیشتری ساخته شدند و اسکله های کلان جتیس به سوی دریا پیشروی نمودند. قدیمی ترین اسکله این دهکده، اسکله Chew، در اواسط قرن ۱۹ تاسیس شد در حالی که جدیدتریناسکله به نام پنگ عون در دهه ۱۹۶۰ تاسیس شد.

جریان زندگی در دهکده کلان جتیس
قبلیه های کوچک با سنت ها و عادات قدیمی مشخص می شوند، از شمع های بیرون درب منازل گرفته تا معابد عبادت داخل خانه. در کل شش قبیله ها در کلان جتیس مالزی وجود دارد که هر کدام معبد خاص خود را دارد! خانه ها از جنس چوب خاصی ساخته شده اند که باعث می شود آنها در مقابل نفوذ آب دریا مقاوم باشند. ساکنین این قبایل معمولاً با پیشه ماهیگیری گذران زندگی می کرده اند، اما از سال ۲۰۰۶ اکثر ساکنان کلان جتیس در شهرهای مجاور کار می کنند. بهترین زمان روز برای بازدید از دهکده در اوایل صبح (حوالی ساعت ۷ صبح) است. نه تنها توریست دیگری وجود ندارد بلکه می توانید شاهد باشید که افراد محلی قبایل چینی این منطقه مراسم روزانه صبحگاهی خود را انجام می دهند، از تهیه غذا گرفته تا عبادت در معبد در ورودی اصلی دهکده. دهکده کلان جتیس نزدیک به اسکله کشتی پنانگ واقع شده اند و در ورودی آن معبدی در کنار جاده واقع شده است.

واقعیت جالب: تا به امروز هیچ یک از خانواده ها مالیات خود را پرداخت نکرده اند، زیرا در زمین زندگی نمی کنند!

موقعیت مکانی کلان جتیس در جورج تاون
Clan Piers را می توان در امتداد منطقه Pengkalan یافت. این محل در حومه چاینا تاون، در امتداد پنگکالان در نزدیکی بندر Swettenham Pier قرار دارد. رسیدن به دهکده حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی از کومارار طول می کشد. می توانید از جورج تاون با اتوبوس های RapidPG شماره های ۳۰۷ و ۴۰۱E به این دهکده برسید.

 


پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!