ساخت پارچه ای شگفت انگیز که کرونا و سایر تهدیدهای بیولوژیکی را خنثی می‌کند!

توریست مالزی – گروهی از پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا موفق شدند پارچه ای شگفت انگیز را بسازند که می‌تواند کرونا و سایر تهدیدهای بیولوژیکی را خنثی کند. به گزارش...
توریست مالزی – گروهی از پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا موفق شدند پارچه ای شگفت انگیز را بسازند که می‌تواند کرونا و سایر تهدیدهای بیولوژیکی را خنثی کند.

به گزارش گجت نیوز، از زمان شیوع کرونا ماسک‌های زیادی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تولید و به بازار عرضه شدند، اما به تازگی پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern University) آمریکا توانستند پارچه ای شگفت انگیز را بسازند که کاملا تطبیق‌پذیر بوده و قادر است تهدیدهای بیولوژیکی از جمله کرونا و سایر تهدیدهای شیمایی که در جنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود را غیر فعال سازد. این دستاورد از آن جایی حائز اهمیت است که تاکنون ماده‌ای برای خنثی‌سازی هر دو گروه از تهدیدها ساخته نشده است.

این پارچه شگفت انگیز به گونه‌ای طراحی شده تا بتوان مجددا از آن استفاده کرد؛ در واقع امکان شستشوی این پارچه با یک سفیدکننده ساده برای استفاده مجدد وجود دارد. در آینده نزدیک از این پارچه در ماسک‌ها و سایر پوشاک محافظت استفاده خواهد شد. عمر فرحا (Omar Farha)، متخصص در حوزه چارچوب‌های فلزی – آلی (MOF) و یکی از پژوهشگران حاضر در این پروژه عنوان کرد دسترسی به به یک ماده دو کاره برای غیر فعال کردن عوامل سمی شیمیایی و بیولوژیکی یک دستاورد بسیار مهم محسوب می‌شود؛ چرا که ترکیب کردن مواد مختلف یک فرایند بسیار پیچیده خواهد بود.

عمر فرحا و گروهش با ترکیب چارچوب‌های فلزی – آلی توانستند نانوماده‌ای را به وجود آورند که از قابلیت غیر فعال کردن عوامل عصبی شیمیایی بهره می‌برد. این پژوهشگران با اعمال تغییرات کوچک موفق شدند در ساخت این ماده از عوامل ضد ویروس و ضد باکتری نیز استفاده کنند.

فرحا در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به اینکه چارچوب‌های فلزی – آلی مشابه اسفنج‌های ویژه شستشو هستند گفت این مواد در ابعاد نانو طراحی شده و با حفره‌های متعدد خود قادرند به همان شکلی که اسفنج آب را جذب می‌کند، این مواد نیز گازها، بخارها و سایر عوامل را جذب خواهند کرد. در ساخت این پارچه جدید محققان حفره‌های چارچوب‌های فلزی – آلی را به کاتالیزورهایی مجهز کردند که از توانایی غیر فعال کردن مواد شیمیایی، ویروس‌ها و باکتری‌ها بهره می‌برند. همچنین این نانوماده به آسانی روی پارچه‌ها قرار خواهد گرفت.

محققان در بررسی‌هایی که روی این پارچه انجام دادند دریافتند این پارچه در مقابل ویروس کرونا، باکتری گرم-منفی اشریشیا کلی (E. coli) و باکتری گرم-مثبت استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) فعالیت بسیار سریعی دارد. گفتنی است نانوحفره‌های چارچوب‌های فلزی – آلی که روی پارچه قرار می‌گیرند آنچنان بزرگ و دقیق طراحی شدند تا بتوانند عرق و آب را خارج کنند.

فرحا در ادامه به قابلیت مقیاس‌پذیر بودن این ماده اشاره کرد و گفت این ماده فقط به تجهیزات ابتدایی پردازش پارچه نیاز خواهد داشت که هم‌اکنون در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که از این ماده در ماسک استفاده شود می‌تواند به دو شکل عمل کند؛ اول اینکه از کاربر در برابر ویروسی که در هوا قرار دارد محافظت کرده و دوم از افرادی در برابر شخص آلوده‌ای که از این ماسک را استفاده می‌کند محافظت خواهد کرد. از این رو ماسک ساخته شده با این ماده می‌تواند در پیشگیری از کرونا بسیار موثر باشد. این مقاله اخیرا در Journal of the American Chemical Society منتشر شده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار + 11 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!