محدودیت سن هواپیماها به ۲۱ سال افزایش یافت

توریست مالزی – بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهایی که سن ساخت آن‌ها ۱۵ سال به بالا بود، امکان ورود به ناوگان هوایی کشور را نداشتند؛ اما اکنون...
توریست مالزی – بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهایی که سن ساخت آن‌ها ۱۵ سال به بالا بود، امکان ورود به ناوگان هوایی کشور را نداشتند؛ اما اکنون طبق مصوبه‌ی جدید این عدد به ۲۱ سال افزایش یافت.

به گزارش کجارو، وزیر وقت راه و شهرسازی در روزهای پایانی آذرماه ۹۳ از دستورالعمل جدید‌ «تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی»‌ در سازمان هواپیمایی کشوری ‌رونمایی کرد. از همین‌رو برای تأسیس یک ایرلاین، اعضای هیئت مدیره‌ی آن شرکت‌‌ هواپیمایی باید سابقه‌ی فعالیت در صنعت حمل‌ونقل هوایی یا مشاغل تخصصی و مرتبط با این صنعت را داشته باشند؛ همچنین آن زمان، ‌کفایت سرمایه‌ی مالی حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تأسیس شرکت هواپیمایی جدید مطابق با نوع فعالیت در نظر گرفته شد.

پس از رونمایی از این دستورالعمل جدید‌، سازمان هواپیمایی کشوری در ۲۴ دی‌ماه‌ ۹۳ اعلام کرد‌ که از این تاریخ به بعد، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند برای خرید یا اجاره‌ی هواپیما، از هواپیماهایی با سن ساخت کمتر از ۱۵ سال استفاده کنند و به هواپیماهای بالای ۱۵ سال مجوز ورود به ناوگان داده نمی‌شود.

هرچند به‌گفته‌ی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی،‌ استثناهایی نظیر نوع، تایپ‌ و توانمندی هواپیما و همچنین میزان ساعت پرواز وجود دارد که طبق آن، سقف این محدودیت سنی به ۲۰ سال می‌رسد. علاوه بر این، طبق دستورالعمل الزامات اخذ گواهی‌نامه‌ی بهره‌برداری هوایی AOC، شرکت‌های هواپیمایی ‌برای آغاز فعالیت باید حداقل دارای پنج فروند هواپیما‌ از یک نوع باشند که دو فروند آن می‌تواند اجاره‌ای باشد‌.

دو شرط «محدودیت سنی ۱۵ سال برای هواپیماهای ورودی» و «الزام داشتن پنج فروند هواپیما‌ برای شرکت هواپیمایی تازه‌تأسیس» به‌منظور ارتقای کیفیت خدمات و کاهش سن ناوگان هوایی لحاظ شده بود، هرچند ظاهراً ‌سازمان هواپیمایی کشوری خود در رعایت این موارد کم‌کاری کرده است و برای برخی شرکت‌های هواپیمایی که شرایط فوق را هم رعایت نکرده‌‌اند، مجوز بهره‌برداری یا AOC ‌صادر کرده؛ نظیر جدیدترین شرکت هواپیمایی که با ۳ فروند هواپیمای حدود ۲۰ سال (سال ساخت ۱۹۹۹)، به‌تازگی وارد ناوگان هوایی مسافری کشور شده است. شرکت هواپیمایی «فلای‌ پرشیا» اخیراً در استان فارس و با مرکزیت شیراز کار خود را آغاز کرد.

یونس دقیق‌کیا، مدیرعامل‌ فلای پرشیا دراین‌باره گفته است: برای اخذ مجوز تأسیس این ایرلاین با سه فروند هواپیما آغاز به کار کردیم، این هواپیماها بوئینگ ۷۳۷-۳۰۰ با سایکل پروازی بسیار پایین هستند و سال ساخت آن‌ها ۱۹۹۹ میلادی است. از سال ۹۵ مقدمات تأسیس فلای‌ پرشیا آغاز و درخواست تأسیس این ایرلاین به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد. ‌اسفند‌ سال ۹۶، سازمان هواپیمایی موافقت اصولی را صادر کرد که پس از آن روند ورود هواپیما و آغاز پروازها ‌شروع شد. ‌سازمان هواپیمایی سخت‌گیرانه‌ترین شرایطی که می‌توانست را اعمال کرد؛ به‌طوری‌ که تقریباً ۱٫۵ سال هواپیماها زمین‌گیر بودند که مجبور بودیم هزینه‌ی پارکینگ و بیمه‌ی آن‌ها را پرداخت کنیم؛ نزدیک به دو سال زمان برد تا توانستیم مجوزهای مربوطه را از سازمان هواپیمایی کشوری بگیریم.

مسلماً توسعه‌ی حمل‌ونقل هوایی خصوصاً در فرودگاه‌‌های بین‌المللی کشور، امری ضروری است و این صنعت باید بتواند تا پایان سند چشم‌انداز، به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافر در منطقه تبدیل شود؛ اما با شرایط فعلی ناوگان هوایی کشور و متوسط سن ۲۰ سال برای هواپیماهای مسافری به نظر می‌رسد دستیابی به این هدف تا ۵ سال آینده دشوار باشد. علاوه بر این، یک‌سوم از کل هواپیماهای مسافری کشور همیشه زمین‌گیر هستند و این نشان از فرسودگی ناوگان دارد؛ بنابراین بهتر است برای ورود هواپیماهای جدید و کارکرده، حداقل شرط سنی رعایت شود تا به کاهش متوسط سن ناوگان هوایی کشور بینجامد‌.

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده + 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!