اصفهانی دیگر در استان ترنگانوی مالزی

استان ترنگانو شاید آنقدر که به واسطه دو جزیره زیبای "ردانگ" و "پرهانتین" شهرت دارد، به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی خویش شهره نباشد.
استان ترنگانو شاید آنقدر که به واسطه دو جزیره زیبای “ردانگ” و “پرهانتین” شهرت دارد، به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی خویش شهره نباشد. گردشگران بسیاری هر ساله به ویژه در ماه‌هایی از سال که دریا در معرض “مون سون” (Monsoon)قرار ندارد (بین ماه‌های نوامبر تا ژانویه این استان در معرض بارش‌های سیل‌آسا قرار دارد و دیدار از آن توصیه نمی‌شود) از داخل و خارج مالزی به این استان سفر می‌کنند تا از زیبایی کم‌نظیر سواحل این استان لذت ببرند و تن به افسون زلال آبی بیکران دریا بسپارند.

اما شاید دیدنی‌های این استان برای ما شهروندان سرزمین آریایی کمی بیشتر از این‌ها باشد خاصه آنکه ردپایی از سرزمین کهن خود را در آن بیابیم. دیدنی‌هایی از بنای کوچک شده “مسجد شیخ لطف‌الله ” اصفهان در تپه تمدن اسلامی شهر “کوالا ترنگانو” تا مجموعه تصاویری از دیدار رسمی آخرین شاه ایران از مالزی در سال ۱۹۶۸ و حتا نوشیدنی‌های تولید ایران در رستوران‌های این شهر.

اما در این میان یکی از مدیران ارشد سازمان گردشگری ترنگانو از پروژه ساخت شهرکی با عنوان “اصفهان تاون” نیز خبر می‌دهد که البته به دلایل مختلفی متوقف شده است.

“حاجی حشام‌الدین” می‌گوید: “در دوران تحصیل در امریکا دوستان زیادی از ایران داشتم. زمانی که از امریکا بازگشتم قصد داشتیم که یک شهر بر اساس معماری ایرانی در این استان بسازیم. سه سروزیر قبلی همگی به ایران سفر کرده بودند و بنابود این شهر را “اصفهان شهر” (Isfahan town) بنامیم. اما به دلیل نوع خاک و زمین این پروژه انجام نشد. این طرح بر اساس خانه‌ها، خیابان‌ها و فضاهای معماری اصفهان بود که هرچند اجرایی نشد اما هنوز راجع به آن صحبت می‌کنیم.”

او از اینکه تاکنون نتوانسته از ایران دیدن کند، ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید که بسیار علاقمند به دیدار از ایران است؛ کشوری که می‌داند دارای معماری غنی و منبع نفت فراوان است.

اما استان ترنگانو هر چند که بنا به گفته آقای حشام‌الدین، اغلب میزبان گردشگران خارجی از کشورهای چین، فرانسه،آلمان، استرالیا و انگلیس بوده،این بار قصد دارد تا بازار جذب گردشگر خود را در دیگر کشورهای آسیایی هم‌چنین کشورهای اسلامی گسترش دهد. سنگاپور، فیلیپین، اندونزی، ژاپن، سوئد،هلندو ایتالیا نیز در شمار بازارهای مورد نظر این استان قرار دارند و مسولان گردشگری ترنگانو به جذب بیشتر گردشگر از کشورهای خاورمیانه و ترکیه نیز می‌اندیشند.

وی در این زمینه می‌گوید:”ما درخواست‌های بسیاری از کشورهای عربی داریم و این منطقه را به عنوان بازار مدنظر داریم اما باید تحقیق زیادی در این زمینه انجام دهیم تا بتوانیم یک حرکت اسلامی در مورد آنها انجام دهیم. شما در برخی اقامت گاه‌های ساحلی استان می‌بینید که برروی گردشگران خاورمیانه متمرکز شده‌اند و امکاناتی را برای آنان فراهم کرده‌اند مثل استخرهای جدا در محل اقامتشان و غذای حلال که البته در همه جا فراهم است.”

او می‌افزاید: “جای شگفتی است که در نمایشگاه برلین درخواست‌های زیادی از کشورهای عربی داشتیم. همینطور ترک‌ها علاقمند به سفر به این استان بودند که قطعا روی آن کار می‌کنیم. در واقع نیمی از مشکلات حل است چراکه ما همه مسلمان هستیم و یک درک مشترک داریم. مسایل دیگر نیز به زودی رفع می‌شود و فکر می‌کنم به زودی به این بازار دست یابیم حتا شاید پیش از ۵ کشور مورد نظر برای امسال. اما به هر حال باید ببینیم در زمینه گردشگری اسلامی چه موقعیتی می‌خواهیم داشته باشیم. در این زمینه باید بسیار دقت داشته باشیم. اصول اسلام باید در آن ملاحظه شود تا هرچیزی در جای خود قرار گیرد. ما باید درک خوبی از آن در دست اندکاران گردشگری و هم‌چنین مردم ترنگانو ایجاد کنیم. گاهی مردم یا حتا ما خیلی در راستای آن عمل نمی‌کنیم. بنابراین ما نمی‌خواهیم به برادران و خواهرانمان از کشورهای اسلامی بیان بدی ارائه دهیم. قطعا آنها خواهند آمد اما در این زمینه آموزش لازم است. برای مثال در برگزاری همین جشنواره ماهی مرکب (اسکوئید) روی قایق نیاز به توالت هست. باید دید چگونه باید در این زمینه عمل کرد؟ بسیار موارد ریزی هست که برای ما به عنوان مسلمان مهم است و باید در این زمینه به آن توجه کرد.

همان مساله را در مورد ساخت پارک موضوعی با عنوان “تپه تمدن اسلامی” داشتیم که درواقع باید ببینیم چطور می‌خواهیم خود را به دیگر مردم نشان دهیم و همینطور به مردم مسلمان. و در عین حال می‌خواهیم تعادل را حفظ کنیم.”

استان ترنگانو امسال برای نخستین بار جشنواره صید ماهی مرکب (Squid Jigging) را با حضور اهالی رسانه از سراسر جهان برگزار کرد تا تبلیغی نو برای این استان باشد و قصد دارد اجرای آن را در سال‌های آتی نیز ادامه دهد.

به گفته مدیر ارشد سازمان گردشگری این استان، این جشنواره نه تنها گامی است در جهت ارتقای گردشگری استان بلکه تلاشی است از سوی دولت در جهت ارتقای سطح زندگی مردم با منافعی که از چنین برنامه‌هایی به آنها می‌رسد. ضمن آنکه زمینه‌های اکوتوریسم، محیط زیست و میراث فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.

استان ترنگانو از استان‌های شرقی مالزی سال گذشته میزبان چهار میلیون گردشگر بوده که نیمی از آنها ‘محلی و نیمی دیگر از کشورهای مختلف بوده‌اند. در کنار جاذبه‌های دیدنی در مرکز این استان و جزیره‌های “ردانگ” و “پرهانتین”، بزرگترین دریاچه مصنوعی جنوب شرقی آسیا با عنوان Lake Kenyirبا جاذبه‌های طبیعی متنوع در کنار آبشارها، پروژه اقامت خانگی و محصولات جدید گردشگری که یکی یکی از راه می‌سند، فرصت خوبی را برای برای بهره بردن از ترکیبی از میراث، فرهنگ و طبیعت فراهم می‌آورد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پانزده + بیست =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!