ایران به برخورد ‘غیر قابل پذیرش’ با مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو اعتراض کرد

توریست مالزی – فرودگاه‌ بین‌المللی ونوکووا در جنوب غربی مسکو واقع شده است به گزارش بی بی سی، سفارت ایران در روسیه در اطلاعیه‌ای شیوه رفتار با بعضی از...
توریست مالزی – فرودگاه‌ بین‌المللی ونوکووا در جنوب غربی مسکو واقع شده است
به گزارش بی بی سی، سفارت ایران در روسیه در اطلاعیه‌ای شیوه رفتار با بعضی از مسافران ایرانی در یکی از فرودگاه‌های مسکو را “غیر قابل پذیرش” خوانده و از مقام‌های روسیه خواسته “احترام شهروندان ایرانی” را حفظ کنند.
اطلاعیه سفارت ایران در مسکو در شش بند صادر شده که پنج بند اول شامل توصیه‌هایی به شهروندان ایران برای سفر به روسیه و بند آخر حاوی اعتراض به نحوه برخورد با مسافران ایرانی است.
این بند گفته شده که سفارت ایران “ملاقات‌های متعدد با مقامات مختلف روسیه در وزارت امور خارجه این کشور و دیگر نهادهای ذیربط” داشته و در “چندین یادداشت اعتراض‌آمیز، مراتب اعتراض و گله‌مندی خود را اعلام کرده است.” در این اطلاعیه به جزییات و چگونگی برخورد با ایرانی‌ها در فرودگاه مسکو اشاره‌ای نشده است.
دو روز پیش گزارشی به نقل از شاهدان عینی در سایتی به نام “پرسش” منتشر شد که حاکی از “برخورد ناشایست و موهن پلیس مسکو با مسافران ایرانی” بود.

“شرایط شبه بازداشت”
در این گزارش گفته شده مسافرانی که روز شنبه پنج مرداد با پرواز ماهان وارد فرودگاه‌ ونوکووای مسکو شده‌اند “با تحمل پنج ساعت شرایط شبه بازداشت، توقیف گذرنامه‌ها، بازجویی‌های غیر متعارف و رفتار توهین‌آمیز ماموران فرودگاه” روبرو شده‌اند.
بنا بر این گزارش ماموران فرودگاه هنگام بررسی پاسپورت مسافران ایرانی “گذرنامه اکثر آنها را توقیف و آنها را به سالنی محصور فرستاده‌اند و سپس بعد از رفتارهایی تحقیرآمیز… به صورت تک‎‌تک از همه آنها بازجویی کرده‌اند.”
به نوشته این گزارش “شاهدان و مسافران و گردشگران ایرانی می‌گویند این رفتار همواره با مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو صورت گرفته و می‌گیرد.”

هشدار به مسافران ایرانی
سفارت ایران در مسکو در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه هشت مرداد منتشر کرده به مسافران ایرانی هشدار داده است که “طبق قوانین روسیه، صدور ویزا برای شهروندان دیگر کشورها به معنای ایجاد حق برای آنان جهت ورود به خاک روسیه نیست.”
از این مسافران خواسته شده که ” گذرنامه معتبر، روادید معتبر، رزرو هتل به تعداد روزهای روادید و بلیط برگشت به کشور” را با خود داشته باشند.
در این اطلاعیه همچنین به شهروندان ایرانی توصیه شده “از تردد به مناطق شمالی و جنوبی روسیه که شائبه خروج غیرقانونی آنان از مرزهای روسیه وجود دارد، خودداری کنند.”
سفارت ایران در مسکو همچنین از مسافران ایرانی خواسته زمانی که “در فرودگاه‌های روسیه مورد سوال قرار می‌گیرند که با چه هدفی به روسیه سفر کرده‌اند باید به نوع روادید صادر شده در گذرنامه خود دقت کنند.”

پاسخی ارسال کنید

*

*

10 − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!