مراسم ازدواج در کشور مالزی

مراسم جشن ازدواج در مالزی آمیزه ای از آداب و سنن قومی این کشور است که با فرهنگ اسلامی درهم آمیخته شده است.
توریست مالزی – مراسم جشن ازدواج در مالزی آمیزه ای از آداب و سنن قومی این کشور است که با فرهنگ اسلامی درهم آمیخته شده است. این مراسم یکی از بزرگترین جشن ها در فرهنگ مالایی است که معمولا در طی چند روز برگزار می شود و عروس و داماد جدید, در نقش پادشاه و ملکه این جشن باشکوه هستند. به طور کلی می توان تمامی مراحلی که برای انجام مراسم ازدواج در مالزی صورت می گیرد را به سه بخش اصلی تقسیم بندی نمود :

بخش اول کارهایی است که قبل از جشن عروسی انجام می شود که شامل: تحقیقات (merisik)، مراسم نامزدی (meminang), فرستادن هدیه برای خانواده عروس و پرداخت مقداری پول (wang belanja) از طرف خانواده پسراست که صرف هزینه های جشن عروسی خواهد شد. مبلغ این پول معمولا چند هزار رینگت است و با مهریه(mas kahwin) که آن هم توسط مرد به همسر آینده اش پرداخت می شود تفاوت دارد. مقدارمهریه معمولا رقم ثابتی است که توسط شورای اسلامی هر ایالت تعیین می شود اما داماد می تواند مقدار بیشتری از مهریه رسمی را به عروس بپردازد.

بخش دوم از مراسم ازدواج شامل حنابندان و برگزاری مراسم خواندن خطبه عقد(akad nikah) می باشد.
در نهایت مجلس عروسی با آداب و رسوم سنتی آن و استقبال خانواده ها از تازه عروس و داماد (sambut menantu) برگزار می گردد. مراسم ازدواج در مناطق مختلف کشور مالزی دارای یک سری شباهت های کلی و برخی تفاوت هاست که از سنت های قومی هر ایالت نشات می گیرد. در اینجا به معرفی آداب و رسوم رایج در ازدواج مالایی می پردازیم :

مرحله تحقیقات پیش از ازدواج (merisik) :
هنگامی که پسری به سن ازدواج می رسد خانواده او به جستجو برای پیدا کردن همسری مناسب و لایق می پردازند. پس از انتخاب فرد واجد شرایط معمولا یک یا چند نماینده (یا به اصطلاح وکیل) از جانب خانواده پسر به دیدار خانواده دختر می روند تا با آنها بیشتر آشنا شوند. این مراسم یک خواستگاری رسمی نیست بلکه صرفا یک میهمانی دوستانه است که طی آن دو خانواده آشنا شده وعکس العمل طرفین سنجیده می شود. پس از مراسم تحقیقات و بررسی جدی تر, خانواده پسر تصمیم می گیرند که به خواستگاری رسمی بروند یا همچنان به تحقیقات خود برای پیدا کردن شخص مناسب دیگری ادامه دهند.

مراسم نامزدی (Meminang) :
پس از خواستگاری رسمی و توافق دو خانواده نوبت به اجرای مراسم نامزدی میرسد. در این زمان خانواده داماد به همراه تعدادی از بزرگان فامیل, با تعیین زمان و وقت قبلی به دیدار خانواده دختر میروند تا در مراسم نامزدی شرکت کنند.
پیش از جشن نامزدی, خانواده دختر زمان و مکان جشن نامزدی, میزان هدایا و میزان مخارج عروسی (wang belanja) که از طرف خانواده پسر باید پرداخت شود را تعیین کرده و به خانواده او اعلام می کنند. همچنین خانواده ها از قبل جریمه ای را تعیین می کنند که طرفین در صورت لغو عروسی یا زیر پا گذاشتن تعهدات خود ملزم به پرداخت آن هستند.

پس از این که دو خانواده به توافق رسیدند به مسایل دیگری همچون تعیین زمان جشن عروسی, تعداد میهمان های طرفین و تعداد سینی های هدایا در جشن نامزدی می پردازند. بر طبق رسوم در زمان جشن نامزدی, خانواده ها به عروس و داماد جدید سینی هایی پر از هدایای گوناگون اهدا می کنند. هدایای خانواده داماد به عروس معمولا شامل : حلقه طلا یا الماس, یک ست کامل لباس وکیف و کفش و شال و روسری، سینی های میوه و شیرینی و sirih meminang یا ظرفی پراز برگهای سبز فوفل است که تعداد این هدایا باید عددی فرد مثل ۷ یا بیشتر باشد.

در مقابل خانواده عروس نیز یک دست لباس مردانه رسمی، کلاه سنتی Songkok، جانماز و کادوهای دیگری را برای داماد تدارک می بینند که تعداد آنها معمولا بیشتر از هدایایی است که به عروس داده می شود.

در روز جشن نامزدی خانواده داماد هدایای تعیین شده را درسبد ها و سینی های گل زده به خانه عروس می آورند. همه این هدایا به جز حلقه ازدواج در سفره ای زیبا چیده می شود. حلقه طلا معمولا طی مراسمی توسط خاله یا خواهر بزرگتر داماد به عروس اهدا میشود. سپس خانواده عروس از میهمانان پذیرایی کرده و درآخر کادوهای داماد را به نمایندگان آنها اهدا میکنند.

مراسم عقد (Akad Nikah) :
خواندن خطبه عقد آیینی مذهبی است که به مراسم ازدواج رسمیت می بخشد و بدون اجرای این سنت اسلامی، هیچ کدام از جشن ها و مراسم سنتی برگزار شده به معنای محرمیت طرفین و ازدواج رسمی آنها نخواهد بود. خطبه عقد توسط یک مقام مذهبی (kadhi) و پس از گرفتن رضایت طرفین خوانده می شود. در برخی موارد خطبه عقد توسط پدر عروس و در حضور مقامات مذهبی اجرا میشود. این مراسم شامل یک موعظه کوتاه است که حقوق شرعی و وظایف اسلامی زن و مرد را در امر ازدواج به آنها گوشزد می کند. دو شاهد رسمی باید در این مراسم حضور داشته باشند. پس از صدور سند ازدواج توسط kadhi یا نمایندگان شورای مذهبی, عروس و داماد و شاهدین باید آنرا امضا کنند و بدین ترتیب مراسم عقد رسمی به پایان می رسد.

مراسم حنابندان (Adat Berinai) :
مراسم سنتی حنابندان شامل طراحی و رنگ آمیزی دست عروس و داماد با حنا می باشد و در طی سه مرحله انجام می پذیرد :
● Berinai Curi : که سه شب قبل از مراسم عقد رسمی با مشارکت بستگان و دوستان نزدیک صورت می گیرد.
● Berinai Kecil : که دو شب قبل از مراسم عروسی با حضور اعضای خانواده، همسایگان و دوستان برگزار می شود.
● Berinai Besar : که بعد از خواندن خطبه عقد انجام می شود و بزرگترین و اصلی ترین جشن حنابندان بشمار می رود زیرا دو مراسم حنابندان قبلی, تنها با حضور زنان و به صورت خصوصی اجرا می شود.

در مراسم حنابندان Berinai Besar تازه عروس و داماد بروی صندلی های مخصوص و تزیین شده ای جلوس میکنند و اعضای خانواده دو طرف به نوبت بر دست های آنها نقش حنا می گذارند. در برخی مراسم برای خوشبختی و سعادت عروس و داماد، مخلوطی از آرد برنج بروی پیشانی و کف دست آنها قرار داده می شود. این عمل سمبلیک برای پاکسازی زوج جدید، آرزوی خوشبختی و حفاظت آنها از نیروهای شیطانی و بلایا انجام می پذیرد.

جشن عروسی (Hari Langsung) :
جشن عروسی در زبان محلی به hari langsung یا ‘روز به اتمام رسیدن’ معروف است. در این روز, تازه عروس لباس های ویژه خود را برای شرکت در این مراسم به تن می کند. این لباس عروسی می تواند از مدل های محلی و سنتی مانند مدل کلانتانی و Minangkabau و یا حتی از طرح های غربی الهام گرفته شده باشد. هنگامی که عروس آماده شد خانواده او یک برگ فوفل یا sirih latlat را به نشانه آمادگی برای داماد می فرستند. تا زمان دریافت این نشانه، داماد اجازه ورود به خانه عروس و دیدار او را نخواهد داشت.

پس از اعلام آمادگی خانواده عروس, داماد و جمعی از زنان خانواده اش به آرامی به سمت خانه عروس راه می افتند در حالی که پشت سر آنها گروهی با حمل دسته گل های بزرگ و با نواختن طبل و درام , ورود تازه داماد را اعلام می کنند. میهمانان پس از ورود به خانه عروس در جایگاه ویژه ای می نشینند تا از دیدن حرکات نمایشی و رقص مخصوصی که به نشانه خوشامدگویی به آنها اجرا می شود لذت ببرند. پس از مراسم خوشامد گویی، ورود عروس و داماد به سالن جشن گرفته می شود و آنها طی آداب خاصی به سمت جایگاه ویژه خود هدایت می شوند.

مراسم نمادین برکت بخشی به ازدواج با ریختن کمی آب معطر و قرار دادن حنا, خمیر چوب صندل و آرد برنج بروی دستان عروس و داماد اجرا می شود . پس ازاجرای این آیین های سنتی, عروس و داماد و میهمانان برای صرف غذا به سمت میزهای چیده شده هدایت می شوند تا با خوراکی های و نوشیدنی های خوشمزه محلی از خود پذیرایی کنند. در نهایت مراسم عروسی با آتش بازی و رقص سنتی جوگت (Joget) به اتمام می رسد.

مراسم خوشامدگویی به تازه عروس (Sambut menyambut) :
مراسم استقبال یا خوش آمد گویی به عروس جدید در خانه داماد و معمولا یک یا دو روز پس از جشن عروسی برگزار می گردد. گاهی اوقات این مراسم به صورت یک جشن عروسی دوم برگزار می شود تا کسانی که درجشن اول حضور نداشته اند بتوانند با شرکت در این مجلس، زوج جدید را ملاقات کرده و برای آنها آرزوی خوشبختی نمایند.

wedding  Malay_Customary_Wedding wedding-decoration-in-hdr-photography-tutorial-bahasa-malaysia malay wedding3malay wedding5 malay wedding6 malay wedding7

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

14 − چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!