مسجد ملی کوالالامپور Masjid Negara

توریست مالزی – مسجد ملی مالزی که به عنوان مسجد نگارا (Masjid Negara) هم شناخته می شود، نماد ملی اسلامی این شهر و البته کشور مالزی است. این ساختمان...
توریست مالزی – مسجد ملی مالزی که به عنوان مسجد نگارا (Masjid Negara) هم شناخته می شود، نماد ملی اسلامی این شهر و البته کشور مالزی است. این ساختمان آبی رنگ واقع در میان باغ های دریاچه کوالالامپور بوده و سالن نمازخانه اصلی با ۴۸ گنبد کوچک، مناره ای با ارتفاع ۷۳ متری و سقف اصلی بتنی ستاره ای ۱۶ نقطه ای دارد. تفسیر های معاصری از هنر اسلامی و خوشنویسی سنتی اسلامی به شکل انتزاعی و شبکه های هندسی در سقف و سیستم های تاسیساتی این بنا گنجانده شده است، در حالی که دیوارهای تالار بزرگ آن به زیبایی با آیه های قرآن تزئین شده اند. در میان مساجد کوالالامپور این مسجد تنها روزهای خاصی برای بازدیدکنندگان غیرمسلمان باز است. همچنین لباس پوشیده نیز به گردشگران قرض داده می شود.
این مسجد گنجایش ۵۰۰۰ نیایشگر را دارد و در میان ۱۳ هکتار باغ واقع شده‌است.این مسجد در ۱۹۶۵ تأسیس شد اما اخیراً بازسازی‌هایی در آن صورت گرفت و کاشی‌های مرمر و حوضچه‌های زیبا به شکوه آن افزوده‌است. در نزدیکی این مسجد آرامگاه بزرگان مالزی به نام مقام پهلوان قرار دارد.
کار ساخت مسجد نگارا که یک میراث ملی در کشور مالزی محسوب می‌شود، در سال ۱۹۶۵ به اتمام رسید. پیشنهاد نام مسجد، در ماه مارس ۱۹۵۸ توسط وزرای اصلی ۱۱ ایالت مالزی در فدراسیون مالایا مطرح شد. در ابتدا اعضای فدراسیون نام نخست وزیر این کشور «توکونو عبدالرحمان پطره الحاج» را برای این مسجد انتخاب کردند، اما او نپذیرفت. توکونو پیشنهاد داد که مسجد به نام «مسجد نگارا» نامگذاری شود تا نماد وحدت فرهنگ‌های مختلف درون کشور و همچنین راهی برای تشکر از خداوند برای استقلال صلح آمیز کشور مالزی باشد.
فرآیند طراحی این مسجد حدود سه سال به طول انجامید و در ساخت آن از مساجد هند، پاکستان، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسپانیا الهام گرفته شد. طراحی منحصر به فرد سقف نماز اصلی، تصور ایستادن در زیر یک چتر باز غول پیکر را به شما القا می‌کند. در وسط سقف، نقش‌هایی از آیات قرآنی روی فلز «آلومینیوم» وجود دارد که از مسجد آبی استانبول الهام گرفته شده است.
آدرس: Jalan Perdana, Kuala Lumpur

پاسخی ارسال کنید

*

*

9 − سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!