معماری با اعداد مذهبی در مسجد استقلال جاکارتا

توریست مالزی – مسجد جاکارتا با معماری منحصربفرد و نمادهایی از قبیل سال اعلام استقلال اندونزی (قطر گنبد مسجد ۴۵ متر به نشانه سال ۱۹۴۵ است) و تصریح به...
توریست مالزی – مسجد جاکارتا با معماری منحصربفرد و نمادهایی از قبیل سال اعلام استقلال اندونزی (قطر گنبد مسجد ۴۵ متر به نشانه سال ۱۹۴۵ است) و تصریح به یگانگی «الله» (با ساخت تنها یک مناره) از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اسلامی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رهبران اندونزی در دهه ۱۹۵۰ میلادی به دنبال ساخت یک بنای یادبود بودند تا هم نشانه از انقلاب آنها و هم نماد شعار ملی شان باشد که شکیبایی میان مذاهب مختلف است. این ایده فوق العاده، منجر به ساخت یکی از بزرگ ترین مساجد در جهان یعنی مسجد «استقلال» شد.

پرزیدنت «سوکارنو» همه تلاش ها را به سمت ساخت مسجد استقلال در باغی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری، کلیسای جامع جاکارتا و کلیسای ایمانوئل هدایت کرد. مسابقه ای برای دستیابی به بهترین طرح برگزار شد و در میان همه شرکت کنندگان، یک معمار مسیحی به نام «فردریچ سیلابان» از اندونزی، به عنوان برنده این مسابقه اعلام شد.

کار ساخت مسجد در آگوست سال ۱۹۶۱ آغاز شد و ۱۷ سال طول کشید تا در نهایت، سوکارنو در سال ۱۹۷۸ میلادی این مسجد را افتتاح کرد. معماری مسجد استقلال جاکارتا دارای ویژگی های منحصربفردی است که به سختی می توان آنها را در جای دیگری یافت. تعداد زیادی عدد نمادین مرتبط با اسلام و استقلال اندونزی به شکلی کاملا مناسب در این طرح گنجانده شده اند که باعث می شود این اثر معماری را تحسین کنید.

نمادهایی از قبیل سال اعلام استقلال اندونزی (قطر گنبد مسجد ۴۵ متر به نشانه سال ۱۹۴۵ است)، تصریح به یگانگی «الله» (با ساخت تنها یک مناره) ، تعداد جزء های قرآن (سر مناره فولادی ۳۰ متری به نشانه سی جزء قرآن) و بسیاری از عددها و نمادهای دیگر.

این مسجد پنج طبقه میزبان ۲۰۰ هزار نمازگزار است که آن را تبدیل به یکی از بزرگ ترین مساجد در منطقه آسیای جنوب شرقی کرده است. مسجد استقلال میزبان جمعیت عظیمی از مسلمانان است که از سراسر کشور در طول ماه مبارک رمضان هر سال برای افطار می آیند.

اتحاد و شکیبایی میان مذاهب مختلف در اندونزی می تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر کشورها باشد.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده − هفت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!