میوه استوایی سیب رز (Rose Apple)

سیب رز که در زبان مالایی به جامبو ایر یا جامبو مدو نیز معروف است بر خلاف اسمش هیچ شباهتی به سیب های معمولی ندارد.
توریست مالزی – مالزی سرزمین میوه های استوایی عجیب و غریب و جالبی است که در شکل ها و اندازه های مختلف در بازارچه های میوه خودنمایی می کنند. برخی از این میوه های استوایی در تمام سال به وفور یافت می شوند و بعضی دیگر همچون نوعی سیب استوایی به نام سیب رز تنها در فصول خاصی در دسترس هستند.

سیب رز که در زبان مالایی به جامبو ایر یا جامبو مدو (Jambu Air/Jambu Madu) نیز معروف است بر خلاف اسمش شباهتی به سیب های معمولی ندارد. این میوه شبیه به یک گلابی کوچک قرمز رنگ است که پوستی نازک و چرب و براق دارد. داخل میوه سفید رنگ، ترد و بسیار آبدار می باشد و طعم آن تقریبا بی مزه و با کم شیرین است. نوع شیرین تر و مرغوب این میوه به سیب عسلی یا جامبو مدو معروف است که کمتر در بازارها یافت می شود و بسیار پرطرفداراست.

این نوع سیب استوایی در کشور های جنوب شرق آسیا مانند مالزی، سری لانکا و هند کشت می شود و فصل آن در مالزی بین ماه های مارچ تا می و آگوست تا نوامبر می باشد. در جنوب هند از این میوه در تهیه انواع سالاد و پخت غذاهای مختلف استفاده می شود. از سیب های رز همچنین ژله و دسرهای مختلف تهیه می کنند و یا آنرا با کمی آب لیمو و مخلوط میوه های دیگر مربا می کنند. جالب است بدانید محلی ها از این میوه عصاره ای معطر و خوشبو همچون گلاب تهیه می کنند که برای طعم دهی به شیرینی ها و دسرها استفاده می شود.

این میوه پرخاصیت منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین های A ، C و مواد معدنی مختلف می باشد و آب آن تونیکی مقوی و پرخاصیت بخصوص برای سلامت مغز و کبد است. به دلیل قند کم، این میوه مانند گریپ فروت و سیب معمولی برای افراد دیابتی بسیار مناسب و مفید است.

عصاره سیب رز خاصیت دیورتیک دارد و گفته می شود از دانه ها ی آن در درمان اسهال و از برگ های آن در درمان عفونت های چشمی می توان استفاده کرد گرچه هنوز مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. توجه داشته باشید که مصرف بیش از ۴ عدد سیب رز در روز ممکن است موجب ایجاد خارش در گلو و سرفه شود!

۱۰

apple rose5apple rose3apple rose2

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!