کوچینگ، شهر گربه ها در مالزی

توریست مالزی – کوچینگ در مالزی، شهری است پر از مجسمه‌های گربه که سراسر آن را فراگرفته و باعث شهرت این شهر شده‌اند. گویا اهالی این شهر، تب گربه...
توریست مالزی – کوچینگ در مالزی، شهری است پر از مجسمه‌های گربه که سراسر آن را فراگرفته و باعث شهرت این شهر شده‌اند. گویا اهالی این شهر، تب گربه دارند!

به گزارش تیترشهر : شهر کوچینگ در ایالت ساراواک کشور مالزی قرار دارد که پر از گربه است. در پیاده‌روهای این شهر، در چهارراه‌ها و چراغ‌های راهنمایی، در پارک‌ها، داخل فلکه‌ها و پشت بام‌ها گربه‌ وجود دارد. اما برخلاف سایر شهرها، اکثر جمعیت گربه‌های این شهر را مجسمه‌ها و تندیس‌هایی تشکیل داده‌اند که مردم عاشق گربه‌ی آن، در همه جا نصب کرده‌اند.
این علاقه از نام شهر نشات گرفته است. به نظر می‌رسد «کوچینگ» از یک کلمه‌ی مالایی به نام «kucing» گرفته شده باشد که به معنی گربه است. اما احتمال این هم وجود دارد که نام شهر از کلمه‌ی چینی «cochin»، به معنی بندر گرفته شده شده باشد. برخی دیگر اعتقاد دارند که نام شهر از نام یک میوه به اسم «mata kucing» ریشه گرفته است که به طور گسترده در مالزی و اندونزی رشد می‌کند.

تاریخ محلی نیز نشان می‌دهد که شهر بعد از جریان یافتن رودخانه‌ای به نام «Sungai Kuching» به معنی «رودخانه گربه» در شهر به این اسم خوانده شده است. این رودخانه قبلا در شهر جاری بود اما امروزه آن را بسته و روی آن ساخت و ساز انجام داده‌اند.

ساراواک زمانی (حدود ۲ هزار سال قبل) بخشی از قلمروی سلطان برونئی بود، اما پادشاه این کشور، ساراواک را به عنوان هدیه‌ای به یک ماجراجوی بریتانیایی به نام جیمز بروک هدیه کرد چون این فرد ماجراجو در سرکوب کردن قیامی به این سلطنت کمک کرده بود و این منطقه را به عنوان ملک شخصی اداره می‌کرد. حکومت بروک تحت‌الحمایه‌ی فرمانروایی راجا چارلز بروک، راجاها و شاهزاده‌های قرار گرفت. بروک پادشاهی خود را با افتخار پیش برد، سیستم بهداشتی ساکنان قلمروی خود را بهبود بخشید و پیشرفت‌های مختلفی در شهر ایجاد کرد، از جمله ساخت بیمارستان، قلعه، زندان و چندین ساختمان دیگر. خانواده‌ی بروک تا زمان اشغال ساراواک توسط ژاپن در دسامبر سال ۱۹۴۱، بر این منطقه حکومت می‌کردند.

طبق یک افسانه‌ای که بارها تکرار شده، جیمز باروک زمانی که اولین بار به کوچینگ رسید، از راهنمای محلی خود اسم شهر را پرسید. راهنما هم گویا فکر کرده که جیمز باروک به گربه‌ای اشاره می‌کند، پس می‌گوید «کوچینگ» (یعنی گربه). اما گفته می‌شود این داستان جعلی است و دلیل این امر آن است که قوم مالایی در ساراواک، گربه را به جای کلمه‌ی مالایی کوچینگ، «پوساک» (pusak) می‌نامند. علاوه بر این، نام «کوچینگ» از زمان ورود بروک در سال ۱۸۴۱، به این شهر اطلاق می‌شود.

گربه در سراسر این شهر پیدا می‌شود. یک گردشگر در مورد این شهر می‌نویسد: یک فواره‌ی گربه (در مقابل هتل گرند مارگریتای کوچینگ)، پایه‌ی گربه با گل‌های زیبا، مجسمه‌های خانواده‌ی گربه در نورث سیتی هال، تمامی این‌ها نشان می‌دهد که کوچینگ از تب شدید گربه رنج می‌برد!

یک مجسمه‌ی گربه‌ی ۱/۵ متری در کوچینگ به عنوان گربه‌ی بزرگ مورد احترام همگان قرار گرفته است. گربه‌ی سفید با سبیل‌های سیمی که «نیک» نامیده می‌شود، لباس‌های سفید به تن‌اش کرده‌اند، در طول جشن‌های بزرگ (لباس قرمز برای سال نوی چینی، لباس سبز در عید فطر، لباس‌ بابانوئل در کریسمس و در جشنواره‌ی برداشت محصول، لباس سنتی Iban) با لباس مختلف، با رنگ متفاوت ظاهر می‌شود.

روی دیوارهای شهر، دیوارنگاری‌هایی به شکل گربه کار شده، مغازه‌ها پر از سوغاتی‌هایی به شکل گربه هستند، تی‌شرت‌هایی با طرح گربه در مغازه‌ها پر است و حتی در این شهر کافه‌ای را می‌توانید ببینید با اسم Meow Meow Cat!

دانشگاهی در کوچینگ با نام I-CATS وجود دارد که اختصار دانشگاه بین‌المللی تکنولوژی پیشرفته‌ی ساراواک (International College of Advanced Technology Sarawak) است. نام رادیوی محلی این شهر نیز Cats FM است.

معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری کوچینگ با موضوع گربه، موزه‌ی گربه است که شامل بیش از ۴ هزار اثر هنری، از جمله نقاشی‌ها و یادبودهای مربوط به گربه‌ها می‌شود. در این موزه مومیایی یک گربه از یونان باستان به نمایش گذاشته شده است. اینجا همچنین می‌توانید گالری تبلیغات مربوط به گربه‌ها و ۵ گونه از گربه‌های وحشی که در بورنئو یافت می‌شود را نیز ببینید.

داستانی وجود دارد که می‌گوید در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی، مردم بورنئو به علت نیش مالاریا می‌مردند. بنابراین مقامات این جزیره حشره‌کش‌های DDT بسیاری را در آن منتشر کردند. با این که این حشره‌کش‌ها به از بین بردن مالاریا کمک می‌کرد اما باعث مرگ تعداد بسیار زیادی از گربه‌های جزیره نیز شد. در نتیجه، جمعیت موش‌های منطقه بسیار افزایش یافت و طاعون گریبان ملت را گرفت.

برای حل مشکل طاعون، نیروی هوایی سلطنتی انگلستان، ۱۴ هزار گربه را به بورنئو منقل کرد و نام این ماموریت را «عملیات بار ریزی گربه» گذاشتند. اگرچه داستان گربه احتمالا یکی از داستان‌های جعلی دیگر باشد، اما بارها و بارها منتشر شد و گفته می‌شود نقش مهمی در ممنوعیت استفاده از DDT توسط سنای آمریکا در سال ۱۹۷۲ داشت.

 










پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!