گفت و گو با مدیر مدرسه معرفت در مالزی

شاید یکی ازدغدغه های خانواده های ایرانی هنگام سکونت در خارج از کشور یافتن یک مدرسه مناسب برای تحصیل فرزندانشان باشد. مدرسه ای که کیفیت فضای آموزشی وتحصیلی را توام با حفظ فرهنگ پرورشی ایرانیان دربر گیرد.
شاید یکی ازدغدغه های خانواده های ایرانی هنگام سکونت در خارج از کشور یافتن یک مدرسه مناسب برای تحصیل فرزندانشان باشد. مدرسه ای که کیفیت فضای آموزشی وتحصیلی را توام با حفظ فرهنگ پرورشی ایرانیان دربر گیرد.

شاید به صراحت بتوان گفت که تاسیس مجتمع آموزشی غیردولتی امام خمینی(ره) (معرفت) در راستای پاسخ به این دغدغه فکری خانواده های ایرانی بوده است. این مجتمع با فضایی مناسب و با امکانات کمک آموزشی لازم برای اولین بار توسط یک مدیریت ایرانی بطور غیردولتی در خارج از کشور تاسیس گردیده است. این مجتمع آموزشی با زیربنای ۴۵۰۰ مترمربع در۳ طبقه، ۹ ۳ کلاس هر یک به ظرفیت ۲۰ دانش آموز در کلیه سطوح تحصیلی و۲۷۰۰مترمربع فضای تفریحی سرپوشیده و۳۰۰ مترمربع سالن غذاخوری، نمازخانه و اطاق کامپیوتر را دارا می باشد و مکان مناسبی را برای تحصیل دانش آموزان ایرانی درکلیه سطوح فراهم نموده است. این مجتمع دارای ورودی اختصاصی جهت دانش آموزان است و در جالان ایپوی شهر کوالالامپور مالزی واقع شده است.

تاسیس مدرسه غیردولتی امام خمینی (ره) (معرفت) توسط سرکارخانم میرحسینی انجام شده است.خانم میرحسینی که فوق لیسانس مدیریت اموزشی و برنامه ریزی می باشند ۹ ۲ سال سابقه کار تدریس و مدیریت در مدارس ایران را در مناطق مختلف و همچنین در خارج ازکشور در پرونده خود دارد مضافا اینکه از همراهی و همفکری چندین نفر از صاحبنظران و دست اندرکاران امر آموزشی و پرورشی که عموما از مدیران ارشد وزارت آموزش وپرورش بوده و در بسیاری از استانها و همچنین در چندین کشور خدمات شایانی در بخش آموزش داشته اند بهره مند می باشند. اگرچه دایرنمودن فضای آموزشی که حایز کلیه استانداردهای جاری فضای آموزشی مورد تایید شهرداری و سیستم آموزش و پرورش دولت مالزی و همچنین منطبق با قوانین و مقررات نظام آموزش وپرورش ایران باشد چندان کار آسانی نیست اما زمانی که حس مسئولیت پذیری و علاقه نسبت به بخش آموزش آن هم برای دانش آموزان ایرانی که خارج از کشور خود می خواهند مشغول به تحصیل باشند پدید بیاید سختی کار را برای ایشان تسهیل کرده است.

این مجتمع در سال تحصیلی جاری فعالیت خود را آغاز نموده است و این امر ما را بر آن داشت تا جهت اطلاع ایرانیان مقیم در کوالالامپور گزارشی از این مدرسه و نیز گفت وگویی با موسس مدرسه داشته باشیم.

آنچه در پی می آید حاصل دو ساعت گفت وگوی گزارش گر مجله توریست با سرکار خانم میرحسینی مدیر و موسس مجتمع آموزشی است که به گرمی ما را پذیرفتند و با خوشرویی و حوصله ای که حکایت از یک مدیر متبحر و با تجربه است با ما به گفتگو نشستند.

بعنوان اولین سوال ازسرکارخانم میرحسینی مدیرمدرسه، انگیزه ایشان و هیات موسس را در تاسیس یک مدرسه غیردولتی در کوالالمپور جویا شدیم.

بنام خدا، دو سال قبل که برای ادامه تحصیل خودم و فرزندم به این کشورسفرکردم باتوجه به سالها سابقه کارتدریس و مدیریت مراکز آموزشی برای همکاری با مدرسه دولتی امام خمینی (ره) کوالالامپور از من دعوت شد که مسئولیت دبیرستان و راهنمایی مدرسه دخترانه را بعهده بگیرم که در طول انجام وظیفه همیشه این احساس به بنده القا می شد که جامعه دانش آموزان ایرانی مقیم مالزی لایق امکانات و شرایط بهتری نسبت به وضعیت کنونی می باشند و بعلاوه مدرسه در منطقه مسکونی واقع شده بود که همسایگان از همجواری با مدرسه بسیار شاکی بودند و اعتراضات و شکایات زیادی صورت می گرفت که بعضا تعطیلی مدرسه در مقاطعی را نیز بدنبال داشت. پیامدهایی از این دست سبب شد تا بدنبال گرفتن مجوز تاسیس یک مدرسه غیردولتی با امکاناتی مطلوب دانش آموزان باشم. اگرچه قبل از من اشخاص دیگری نیز در فکر گرفتن مجوز بوده اند ولی ظاهرا سختی کار آنها را در همان پله اول متوقف کرده بود. اما با توجه به علاقه و نیازی که برای تاسیس این مدرسه احساس می کردم مرا مصمم به پیگیری تا رسیدن به اخذ مجوز و تاسیس مدرسه کرده بود و سرانجام توانستم مجوز تاسیس مدرسه ای را که ملاحظه می کنید اخذ نمایم.

 آیا در تاسیس این مجتمع آموزشی سفارت ایران هم مساعدتی با شما داشته است؟

مسلما در این مسیرسفارت طبق وظایف ذاتی خود اقداماتی در جهت پیگیری و تایید مدارک ارسالی از وزارت آموزش و پرورش ایران انجام داده و همکاری لازم را داشته است که جا دارد از همکاریهای بعمل آمده تشکر کنم.

آیا برنامه آموزشی و دروس مورد تدریس و برگزاری امتحانات تماما پیرو نظام آموزش وپرورش ایران است؟

کلیه دروسی که تدریس می شود در تمامی مقاطع هماهنگ با سیستم آموزشی ایران وتوسط کادر آموزشی با تجربه ارایه می شود و کلیه مدارک صادره به تایید اداره آموزش وپرورش ایران می رسد.

 نحوه گزینش معلمین چگونه است وآیا درتدریس بعضی دروس ممکن است ازمعلمین غیرایرانی نیز استفاده کنید؟

کلیه معلمین مشغول بکار در این مدرسه دارای سابقه کاری تایید شده هستند که برخی از آنها توسط اداره آموزش و پرورش ایران معرفی می شوند و تعدادی دیگر از میان معلمین با سابقه مقیم در مالزی گزینش می شوند که البته این گروه اخیر می بایست مدارکشان توسط هیات کارشناسی مدرسه بررسی و تایید گردد و اما در مورد بخش دوم سوالتان یعنی استفاده از معلمین غیر ایرانی این احتمال هست که در کلاسهای تدریس زبان انگلیسی که در حال حاضر نیز دایر می باشد از معلمین غیرایرانی نیز دعوت به همکاری داشته باشیم.

 ممکن است از نحوه پوشش دانش آموزان خصوصا دانش آموزان دختر برایمان بگویید که آیا از فرم خاص و تایید شده ای می بایست تبعیت کنند؟

این مجتمع نمی تواند خارج از قوانین نظام آموزشی ایران اداره شود و تماما تابع مقررات پوشش مطابق الگویی که ارایه می شود می باشد. نوع پوشش به دانش آموز و خانواده های آنها توصیه می شود که برای دانش آموزان دختر پوشش مانتو و مقنعه و برای پسران هم فرم مخصوصی در نظر خواهیم گرفت که رعایت آن در محیط مدرسه الزامی است.

سرکار خانم میرحسینی چه عاملی سبب انتخاب مکان فعلی برای دایرکردن مدرسه بوده است؟

انتخاب و بکارگیری محل هایی خصوصا برای آموزش می بایست استانداردهای خاص شهرداری و آتش نشانی را داشته باشند که پس از تحقیق و بررسی و بازدید از مکان های متعددی توانستیم چند مکان را انتخاب کنیم که نهایتا محل فعلی از نظر استانداردهای لازم برای فضای آموزشی مورد تایید مراجع قرار گرفت و توانستیم مجوز استفاده از این فضا را داشته باشیم. البته لازم است این نکته را هم اضافه کنم که اختصاص فضای ورزشی برای محیط های آموزشی از الزامات می باشد که این مهم هم در جنب همین ساختمان پیش بینی شده که در آینده نزدیک برای ورزش دانش آموزان از این فضا استفاده خواهد شد.

با توجه به دور بودن مکان مدرسه به محل سکونت برخی از دانش آموزان آیا سرویس های لازم برای رفت و آمد در نظر گرفته شده است؟

مدرسه برای مناطق امپنگ و دامنسرا سرویس هایی در نظر گرفته است و با توجه به روند افزایش دانش آموزان مدیریت مدرسه سعی خواهد کرد شرکتهای تایید شده در امر سرویس مدارس را به والدین معرفی کند.

زمان شروع کلاسهای درس و اتمام آن در طول روز و نیز تعطیلات پایان سال چگونه است و آیا تعطیلات نوروز و تعطیلات رسمی کشور مالزی در تعطیلات مدرسه لحاظ شده است؟

شروع کلاسها از ۸.۵ صبح تا ۲ بعدازظهر است و تعطیلات پایان سال نیز تقریبا مطابق تعطیلات مدارس ایران است مضافا اینکه برخی تعطیلات رسمی در ایران را نیز لحاظ می کنیم خصوصا تعطیلات نوروز و تعطیلات رسمی کشور مالزی را مطابق آنچه که به ما ابلاغ می شود ملزم به رعایت آنها خواهیم بود.

 آیا سوالات امتحانی درمقاطع مختلف و خصوصا پایان سال توسط معلمان مجتمع طرح می شوند یا ازایران برای شما ارسال می شود؟

کلیه سوالات نهایی را از ایران دریافت می کنیم و در امتحانات نهایی بازرس اعزامی از ایران خواهیم داشت فقط سوالات ارزیابی دانش آموزان که بصورت امتحانات کلاسی است توسط معلمان طرح خواهد شد.

 برنامه های فوق درسی مانند مسابقات ورزشی علمی وتورهای تفریحی هم برای دانش آموزان در طول سال تحصیلی پیش بینی شده است؟

با توجه به اهمیت زبان انگلیسی فوق برنامه های آموزش زبان و در آینده دو زبانه کردن تدریس برخی دروس پایه (حداقل یک درس) را در برنامه ریزی آموزشی در نظرگرفته ایم و بر اجرای آن تاکید داریم، همچنین مسابقات علمی و کلیه برنامه هایی که در جهت توانمندشدن دانش آموزان الزامیست سعی شده دربرنامه ریزی آموزشی لحاظ وپیگیری و اجرا شود.

 آیا برای اخذ ویزای تحصیلی دانش آموزان اقدام خاصی ازطرف مجتمع معرفت صورت خواهد پذیرفت؟

در زمینه اخذ ویزای تحصیلی برای دانش آموزان درخواستی به اداره مهاجرت مالزی ارایه شده است ولی هنوز قولی به والدین دراین راستا نمی توانیم بدهیم ولی امیدواریم با اقدامات انجام شده بزودی این امر میسر شود.

برای آن دسته از دانش آموزانی که تمایل به شرکت در امتحانات متفرقه دارند آیا این امکان برای آنها از طریق این مجتمع فراهم است؟

مسلما برای آن دسته از دانش آموزانی که امکان حضور در کلاسها را ندارند و تمایل به شرکت در امتحانات متفرقه را دارند امکان ثبت نام می باشد.

 آیا شرایط خاصی برای پذیرش دانش آموز در مقطع پیش دانشگاهی قایل هستید؟

هیچگونه شرایط خاصی برای پذیرش این دسته از دانش آموزان وجود ندارد و با فضای آموزشی در نظر گرفته شده اصولا مجتمع آمادگی و امکانات لازم را برای تمامی مقاطع تحصیلی دارا می باشد.

اگر بخواهیم ویژگی خاصی را برای این مدرسه ذکر کنیم آن ویژگی چه می تواند باشد؟

برای بیان ویژگی خاص این مدرسه شاید کمی زود باشد و فکر می کنم باید قضاوتش را بعهده خانواده ها و خصوصا دانش آموزانی گذاشت که تجربه تحصیل در مراکز آموزشی دیگر را داشته اند. اما حساسیت ها برای انتخاب کادر آموزشی که سعی شده از میان معلمین با مدارج تحصیلی بالا و سابقه تدریس طولانی باشند را نمی توان در نظر نگرفت که در کنار آنها امکانات آموزشی و فضای مناسب و نیز امکانات کارگاهی و دسترسی آسان به اینترنت و اهمیت دادن به آموزش زبان انگلیسی برای هرچه بهتر ارتباط برقرارکردن دانش آموزان با جامعه ای که در آن زندگی می کنند را هم نمی توان بعنوان یک امتیاز مهم برای این مجتمع آموزشی مد نظر نداشت و طبق اطلاع رسانی قبلی ما، همه دانش آموزان این امکان را خواهند داشت که بطور آزمایشی مدت دوهفته از امکانات این مجموعه استفاده نمایند تا در تصمیم گیری و انتخاب با یقین بیشتری اقدام نمایند.

تا به الان استقبال ایرانیان مقیم ازمدرسه جدید را چگونه دیده اید و چه توقع و انتظاری از والدین دارید؟

همانطورکه می دانید ازشروع به فعالیت مجتمع آموزشی غیردولتی معرفت مدت زیادی نگذشته است و از والدین محترم دانش آموزان می خواهیم که بازدیدی از مجتمع داشته باشند و کیفیت آموزش را در تفاوتهایی که این محیط آموزشی برای هرچه بهترکردن آن پدید آورده است را با دیگرمحیط های آموزشی مقایسه کنند.

ذکراین نکته مهم است که دانش آموزان و تازه واردین به محیط های آموزشی خارج از کشور بیشتر تمایل دارند در کنار هم وطنان خود ادامه تحصیل دهند و یک محیط آموزشی استاندارد می تواند موجبات راحتی روحی و روانی بیشتری را برای دانش آموزان فراهم کند و از این میان والدینی بوده اند که پس از بازدید از مدرسه از ثبت نام فرزندشان در مدرسه اینترنشنال منصرف شده اند و ثبت نام و ادامه تحصیل فرزندشان را در این محیط ترجیح داده اند.

و اما صحبت آخری که ممکن است برای خوانندگان مجله توریست داشته باشید؟

همانطورکه قبلا به آن اشاره کردم پیگیری و اجازه تاسیس مدرسه غیردولتی در خارج از کشور از طرف وزارت آموزش و پرورش ایران دشواریهایی را داشته است مضافا اینکه سخت گیری ها و مقررات مربوط به دایرکردن فضای آموزشی در کشور مالزی از دیگر مشکلاتی بود که همگی به لطف الهی بر طرف و علیرغم گرفتاریهای جدیدی که از گوشه و کنار پدید آمد نتوانست خللی در تاسیس مجتمع آموزشی ایجاد نماید. و از باب شهریه های ثبت نام این مجموعه ملزم به رعایت تعرفه ثبت نام دانش آموزان همانند سال گذشته مدرسه دولتی می باشد و علیرغم هزینه های بالای راه اندازی و تعهدی که برکیفیت فضای آموزشی داریم اما هزینه ثبت نام هیچ تفاوتی با مدرسه دولتی ندارد و امید داریم بتوانیم همکاریهایی از طرف مسئولین امر در هرچه بهتر کردن این فضا با حفظ تمامی فرهنگ و اصالت ایرانی را برای دانش آموزان عزیز داشته باشیم .

هدف مجتمع آموزشی غیردولتی امام خمینی ره(معرفت) تحویل دانش آموزانی پرافتخاربه جامعه دانشگاهی است که این آرزوی تمامی خانواده های ایرانی می باشد.

یک یادداشت

پاسخی ارسال کنید

*

*

6 − یک =

  • عبدالرسول اسدی
    ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ at ۱۳:۵۳

    سلام ، اینجانب عبدالرسول اسدی دارای مدرک فوق لیسانس فیزیولوژی جانوری متولد ۱۳۴۴ دبیر بازنشسته درس زیست شناسی هستم . شرایط انتخاب دبیر برای مدرسه شما چگونه است ؟ آیا بنده که الان ساکن ایران هستم می توانم به عنوان دبیر زیست شناسی به مالزی بیابم و در خدمت شما باشم . لطفا برایم اعلام بفرمایید .متشکرم

    پاسخی ارسال کنید
  • آخرین اخبار

    زیر آسمان کوالالامپور

    ^
    error: Content is protected !!