تلاش برای خوشبختی ممکن است باعث احساس بدبختی شود

توریست مالزی – پژوهشی جدید نشان می‌دهد جستجو برای خوشبختی می‌تواند مفهوم زمان را برای افراد تحت تاثیر قرار دهد. مشاهدات اخیر این نظریه را تقویت می‌کند که جستجو...
توریست مالزی – پژوهشی جدید نشان می‌دهد جستجو برای خوشبختی می‌تواند مفهوم زمان را برای افراد تحت تاثیر قرار دهد. مشاهدات اخیر این نظریه را تقویت می‌کند که جستجو برای خوشبختی برعکس عمل می‌کند و باعث ایجاد حس بدبختی ‌می‌شود.
یه گزارش دویچه وله، به نظر می‌رسد افرادی که دائم در تلاش و تقلای رسیدن به خوشبختی هستند، احساس می‌کنند به اندازه کافی در طول روز وقت ندارند و همین باعث می‌شود احساس کنند خوشبخت نیستند. به گزارش وب‌سایت اکونومیک تایمز، محققان دانشگاه روتگر آمریکا و دانشگاه اسکاربرو تورنتو در کانادا چهار پژوهش مختلف انجام دادند تا مشخص کنند جستجوی مداوم  برای خوشبختی و احساس خوشبخت بودن می‌تواند مفهوم زمان را برای افراد تحت تاثیر قرار دهد.




تحقیقات آنها نشان داد که تلاش برای یافتن خوشبختی به شرکت کنندگان این احساس را تلقین می‌کند که زمان کمی در اختیار دارند.  در این پژوهش از داوطلبان خواسته شده بود لیستی از کارهایی که آنها را خوشحال‌تر می‌کند تهیه کنند یا در‌حالی‌که یک فیلم کسل‌کننده را درباره ساختن یک پل تماشا می‌کنند، احساس خوشبختی کنند.

از دسته‌ای دیگر از داوطلبان خواسته شد هم‌زمان به یک کمدی تماشا کنند و به خوشبختی به عنوان هدفی که به آن دست یافته‌اند، نگاه کنند یا اینکه مواردی را لیست کنند که تا به‌حال آنها را خوشحال کرده است.  بعد از این آزمایش‌ها، از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد به این سؤال پاسخ دهند که در حین انجام آزمایش حس می‌کردند چقدر زمان در اختیار دارند.

یافته‌ها در پایان نشان دادند تلاش و تقلای فشرده  برای دستیابی به خوشبختی، باعث می‌شود افراد فکر کنند در مضیقه زمانی قرار دارند.  مشاهدات این پژوهش‌گران به غنای مطالعاتی می‌افزاید که باور دارند “جستجو برای خوشبختی می‌تواند متناقض عمل کند و باعث ایجاد حس بدبختی شود”.

نتایج این پژوهش اخیر که در مجله Psychonomic Bulletin & Review چاپ شده است تلویحا اشاره می‌کند به اینکه تقلا برای  خوشبختی می‌تواند احساسات مثبت را از بین ببرد.  در عوض، اگر شخصی احساس کند به خوشبختی رسیده است، آن وقت تصور می‌کند وقت کافی دارد که از آن لذت ببرد.



پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!