سالروز تولد مالزی

توریست مالزی- مردم مالزی در حالی سالروز تولد این کشور را جشن گرفتند  که در نیم قرن عمر خود در شکل فعلی توانسته است، نسبت به سایر کشورهای همجوار...
توریست مالزی- مردم مالزی در حالی سالروز تولد این کشور را جشن گرفتند  که در نیم قرن عمر خود در شکل فعلی توانسته است، نسبت به سایر کشورهای همجوار (به جز سنگاپور) در مسیر توسعۀ مناسب تری قرار گیرد.

روز مالزی که به آن به روز ملی این کشور نیز گفته می شود ( مالایی : Hari Merdeka، هم چنین به عنوان Hari Kebangsaan یا «روز ملی» شناخته می‌شود) مصادف با ۱۶ سپتامبر است. در سال ۱۹۶۳ کشور مالزی حدود ۶ سال پس از کسب استقلال از انگلستان، با تجمیع فدراسیون مالایا، برونئو شمالی (صباح)، ساراواک و سنگاپور شکل گرفت.

اگرچه در ابتدا قرار بود طرح اعلام تشکیل مالزی از بخش های فدراسیون مالایا، برونئو شمالی (صباح)، ساراواک و سنگاپور روز اول ژوئن سال ۱۹۶۳ انجام شود، اما این تاریخ به ۳۱ اوت منتقل و سپس به دلیل همزمانی با روز استقلال این کشور از سلطه استعماری انگلستان به ۱۶ سپتامبر موکول شد.

طی سال های گذشته و از سال ۲۰۰۹ مردم مالزی فقط جشن روز استقلال خود را در روز ۳۱ اوت گرامی می داشتند، اما در این سال و پس از ۴۶ سال از همراه شدن صباح، ساراوک، سنگاپور و فدراسیون مالزی، دولت این کشور روز ۱۶ سپتامبر را به عنوان روز مالزی معرفی کرد و در مالزی شرقی نیز این روز تعطیل عمومی اعلام شد. اعلام تعطیلی در بخش شرقی مالزی باعث برخی تنش ها شد و در نهایت از سال ۲۰۱۰ دولت این روز را در سراسر این کشور جنوب شرق آسیا تعطیل اعلام کرد.

با توجه به اینکه مالزی در آخرین روز ماه اوت مراسم استقلال خود را جشن می گیرد، برگزاری مراسم روز مالزی در ۱۶ سپتامبر این سئوال را مطرح می کند که چرا این کشور که از یک قدرت استعماری رهایی یافته، دو روز را به عنوان روز ملی خود در نظر گرفته است.

نگاهی به تاریخ مالزی فعلی نشان می دهد که این کشور تا پیش از سال ۱۹۵۷ اتحادیه مالایا نامیده می شد و این اتحادیه پس از پایان جنگ جهانی دوم در اول آوریل سال ۱۹۴۶ میلادی با به هم پیوستن ایالت های خودمختار این شبه جزیره شکل گرفت.

این اتحادیه سپس در اول فوریه ۱۹۴۸ از اتحادیه مالایا به فدراسیون مالایا تغییر نام داد و با تلاش فعالان سیاسی مالایا به ویژه حزب اتحادیه ملی مالایی تباران متحد در ۳۱ اوت سال ۱۹۵۷ به صورت یکی از کشورهای مشترک المنافع به استقلال رسید.

اما کشور فدراسیون مالزی در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۶۳ میلادی با اتحادیه فدراسیون مالایا، بندر سنگاپور واقع در منتهی الیه شبه جزیره مالایا و دو ایالت صباح و ساراواک شکل گرفت. بندر سنگاپور نیز در ۱۶ اوت سال ۱۹۶۵ از این فدراسیون خارج شد و به طور مستقل به حیات سیاسی خود ادامه داد.

در واقع معرفی روز مالزی در سال ۲۰۰۹ را شاید بتوان به گونه ای همسو با سیاست های ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی دانست که با شعار ‘مالزی واحد’ که در زبان محلی به آن ‘ساتو مالزیا’ گفته می شود، روی کار آمد. این شعار در حدود ۹ سال گذشته همواره مورد تاکید نخست وزیر سابق مالزی بوده و حتی شرکت ‘توسعه مالزی واحد’ نیز که زیر نظر مستقیم ‘نجیب تون رزاق’ اداره می شد با هدف کمک به توسعه و انسجام اتحاد بین مالزیایی ها شکل گرفت. این شرکت اما در بیش از دو سال گذشته منشاء برخی اختلافات داخلی بین دولتمردان مالزی شد و مسیر برخی از آنها را که برای حدود چهار دهه در کنار یکدیگر بوده اند، را از یکدیگر جدا کرده است.

‘ماهاتیر محمد’ نخست وزیر اسبق مالزی که نقش مهمی در گذار مالزی از یک جامعه سنتی به یک جامعه صنعتی با تکیه بر فناوری ها و تاکید بر درآمد بالا داشت، به دلیل آنچه که رسوایی مالی ‘نجیب تون رزاق’ نامیده می شود، به حزب مالایی تباران متحد پشت کرد و حزب جدیدی بنام ‘بومی تباران متحد مالزی’ تشکیل داد.

تلاش ‘ماهاتیر’ و همراهان او برای تشکیل دولت جدیدی که با بدنه حاکم بر این کشور، ‘نجیب’ و همراهان او، تفاوت های بسیاری دارد را شاید بتوان به گونه ای پایان حاکمیت ۶ دهه ای حزب مالایی تباران متحد و آغاز حاکمیت حزب ‘بومی تباران متحد مالزی’ دانست.

چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی، میدان کسب تایید و یا عدم تایید عملکرد ‘نجیب تون رزاق’ و ‘ماهاتیر محمد’ دو رقیب بود که کرسی نخست وزیری این کشور را برای یک دور پنج ساله در اختیار پیروز این میدان قرار داد، تا سرنوشت مالزی به طیف ماهاتیر محمد با تفکرات نسبتا متفاوت محول شود.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 + 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!