چطور ۹ حاکم مالایی، تاج و تخت را باهم شریک هستند؟

چطور 9 حاکم مالایی، تاج و تخت را باهم شریک هستند؟
توریست مالزی – چطور ۹ حاکم مالایی، تاج و تخت را باهم شریک هستند؟  در صلح و صفا. برخلاف آنچه در جنگ رز در انگلستان رخ داد، پادشاهان مالایی با کمال میل به نوبت بر  اریکه قدرت تکیه می زنند.

درحال حاضر، مالزی، جزو حکومت های پادشاهی واقعا انتخاباتی است. هر ۵ سال- و البته سال ۲۰۱۶- رای گیری مخفی با حضور خانواده های سلطنتی انجام شد تا Yang di-Pertuan Agong بعدی انتخاب شود.

تعیین رئیس عالی دولت یا همان Yang di-Pertuan Agong
پست Yang di-Pertuan Agong در سال ۱۹۵۷ و پس از استقلال فدراسیون مالایی (مالزی کنونی) از بریتانیای کبیر، ایجاد شد. Yang di-Pertuan Agong براساس ارشدیت انتخاب می شود و این پست بین حاکمان ایالات به صورت چرخشی تغییر می کند.

شاید بپرسید چرا فقط ۹ حاکم در انتخابات نقش دارند و نه ۱۳، به تعداد ایالات مالزی؛ جواب این است: ۴ ایالت پینانگ، مالاکا، Sabah، و Sarawak- و ۳ منطقه فدرال، حاکمان سلطنتی ندارند و نمی توانند Yang di-Pertuan Agong داشته باشند. پینانگ، مالاکا، Sabah، و Sarawak؛ هریک Yang di-Pertua Negeri یا همان حاکم دارند و مناطق فدرال یک وزیر منطقه ای.
طبق مصوبه کمیته قانون اساسی، “سیستم چرخشی براساس سیاست های داخلی و تفاهم کنفرانس حاکمان تعیین می شود.”

چرخه ارشدیت به این شرح است:

  • Yang di-Pertuan Besar (از Negeri Sembilan)

  • سلطان Selangor

  • Raja of Perlis

  • سلطان Kedah

  • سلطان Kelantan

  • سلطان Pahang

  • سلطان Johor

  • سلطان Perak


زمانی که در سال ۱۹۵۷، پست Agong  ایجاد شد، ملاک ارشدیت، مدت زمان حکومت بر ایالت مربوطه بودو بعد از آن به همین منوال ادامه پیدا کرد.

انتخاب حاکم بعدی هر ایالت هم خود روشی مجزا دارد، مثل وقتی که بخواهند پاپ جدید انتخاب کنند. شخص تعیین کننده در این پروسه، متولی مهر حاکم (Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja) است. متولی مهر حاکم، کسی است که مسئولیت نگهداری وحق استفاده از  مهر حاکم مالزی را از طرف کنفرانس حاکمان دارد.

مهر حاکمان، سمبل قدرت سنتی موسسات سلطنتی در مالزی-Yang di-Pertuan Agong- و حکومت موروثی ایالات مالزی است. متولی مهر حاکم، مسئول اعلام آغاز ماه رمضان و تعطیلات مذهبی مسلمانان است.

روند انتخابات

  • ۹ حاکم ایالات مالزی در کنفرانس حکام (Majlis Raja-Raja) در Istana Melawati دور هم جمع می شوند. کنفرانس حکام، شورایی است متشکل از حاکمان ۹ ایالت و فرمانداران ۴ ایالت دیگر.

  • متولی مهر حاکم کاندیدای ارشد را اعلام می کند و حاکمان در مورد شایستگی او برای تصدی پست Yang di-Pertuan Agong تصمیم گیری می کنند.

  • شمارش آراء برعهده متولی مهر حاکم و جوان ترین حاکم است. کاندیدا باید حداقل ۵ رای موافق داشته باشد. درصورتی که به این حد نصاب نرسد، این مراحل برای کاندیدای ارشد بعدی تکرار خواهد شد.

  • و در نهایت، حاکم این پست را پذیرفته و اعضاء کنفرانس به صورت رسمی او را به عنوان Yang di-Pertuan Agong معرفی می کنند و برگه های رای گیری نابود می شود.


وظیفه Yang di-Pertuan Agong چیست؟

حکومت مالزی سلطنت مشروطه است وهرچند  Yang di-Pertuan Agong قدرت زیادی دارد، نمی تواند آزادانه عمل کند. در برخی موارد باید تحت مشاوره نخست وزیر یا نهاد دیگری اعمال قدرت کند.

اگر هیچ یک یک احزاب مجلس اکثریت را بدست نیاورند، Yang di-Pertuan Agong می تواند نخست وزیر را از میان اعضاء پارلمان انتخاب کند.

Yang di-Pertuan Agong در قصر ملی در کوالالامپور،در Jalan Duta، زندگی می کند قصر جدید در سال ۲۰۱۱ افتتاح و قصر قدیمی به همراه Jalan Istana، تبدیل به موزه سلطنتی شد. دیگر قصر سلطنتی در Putrajaya است. درهمین قصر است که سرنوشت حاکم بعدی رقم می خورد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 + 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!