دادگاه نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی را در پرونده فساد مالی مجرم شناخت

توریست مالزی – نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی حکم ۱۲ سال حبس با جریمه نقدی  ۲۱۰mil رینگت را دریافت کرده است. به گزارش بی بی سی، نجیب رزاق، نخست‌وزیر...
توریست مالزی – نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی حکم ۱۲ سال حبس با جریمه نقدی  ۲۱۰mil رینگت را دریافت کرده است.

به گزارش بی بی سی، نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی در پرونده فساد مالی چندین میلیون دلاری مجرم شناخته شد. دادگاه مالزی او را در خصوص هر هفت اتهامش مجرم تشخیص داد. او با اتهام‌هایی از جمله خیانت در امانت، سوء استفاده از قدرت و همچنین پولشویی مواجه بود.

این پرونده عملا به شکل آزمایشی برای حاکمیت قانون در مالزی و اراده این کشور برای مبارزه با فساد مطرح شده بود. نجیب رزاق در انتخابات مالزی از ماهاتیر محمد شکست خورد. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی در زمان انتخابات نجیب رزاق را به “دزدیدن میلیون‌ها دلار” متهم کرده بود. ماهاتیر محمد با متهم کردن دولت نجیب رزاق به فساد و با شعار مبارزه با فساد مالی بار دیگر به صحنه سیاست بازگشت. نجیب رزاق می‌گوید بیگناه است و مشاوران مالی‌اش به ویژه “جو لو” او را گمراه کرده‌اند. “جو لو” یک سرمایه‌گذار فراری است که در ایالات متحده و مالزی محکوم شده.

پرونده رسوایی مالی صندوق توسعه ملی مالزی (۱MDB) در خصوص کلاهبرداری و فساد ابعاد جهانی داشت. این صندوق در سال ۲۰۰۹ برای انجام برنامه‌های عمده جدید اقتصادی و اجتماعی در مالزی تاسیس شد. نجیب رزاق در چند سال گذشته با رسوایی فساد مالی درگیر بود و آمریکا نیز برای ضبط دارایی‌های نزدیکان او اقدام کرده بود. از دو سال هم آقای رزاق و همسرش از خروج از کشور منع شده بودند.

پیش از اعلام حکم نجیب رزاق گفته بود اگر مجرم شناخته شود تقاضای تجدید نظر می‌دهد. اتهام‌هایی که او برای آنها مجرم شناخته شده می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ سال زندان به دنبال داشته باشد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 + 19 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!