وقایع تاریخی کشور مالزی

کشور مالزی در گذر زمان
توریست مالزی – تقویم وقایع تاریخی مهم مالزی:

قرن ۱۴th آغاز گرایش مردم مالزی به اسلام
۱۸۲۶ – شهرهای بندری مالاکا، پنانگ و سنگاپور با یکدیگر یکی شده و یک تنگه مستعمراتی را شکل می دهند تا بریتانیا بتواند از طریق آنها سلاطین مالایی را تحت کنترل درآورد و نفوذ خود را در این شبه جزیره گسترش دهد.
۱۸۹۵ – چهار ایالت مالزی با یکدیگر ایالات فدرال مالایی را شکل دادند.
۱۹۴۲۱۹۴۵ – اشغال توسط ژاپن.
۱۹۴۸ – مناطق زیر سلطه بریتانیا تحت عنوان دولت فدرال مالایا با یکدیگرمتحد شدند.
۱۹۴۸۱۹۶۰ – اعلام وضعیت اضطراری برای مقابله با شورشیان کمونیست محلی
۱۹۵۷ – دولت فدرال مالایا در زمان نخست وزیری توانکو عبدالرحمان از سلطه بریتانیا به استقلال می رسد.
۱۹۶۳ – صباح، ساراواک و سنگاپور(از مستعمرات بریتانیا) با پیوستن به فدرال مالایا, دولت فدرال مالزی را شکل می دهند.
۱۹۶۵ – سنگاپور از مالزی جدا شده و تعداد ایالت ها به ۱۳ کاهش می یابد؛ شورش کمونیست ها در ساراواک آغازمی شود.
۱۹۶۹ – مالایی ها به دلیل موفقیت های اقتصادی روزافزون چینی ها, ضد آنها دست به شورش می زنند.
۱۹۷۰ – پس از استعفای عبدالرحمن, تون عبدالرزاق نخست وزیر مالزی می شود وائتلاف جبهه ملی (BN) را تشکیل میدهد.
● تبعیض به نفع نژاد مالایی :
۱۹۷۱ – دولت سهمیه ای را برای مالایی ها درزمینه کسب و کار، آموزش و پرورش و خدمات اجتماعی تعیین می کند.
۱۹۷۷ – اخراج وزیر ارشد کلانتان از حزب اسلامی پان-مالزی (PAS) سبب ایجاد ناآرامی و بوجود آمدن یک وضعیت اضطراری در کشور می شود که به اخراج PAS از ائتلاف جبهه ملی می انجامد.
۱۹۷۸۱۹۸۹ – پناهندگان ویتنامی از پناهندگی نامحدود بهره مند شوند.
۱۹۸۱ – ماهاتیر محمد نخست وزیر می شود.
۱۹۸۹ – شورشیان کمونیست محلی با دولت توافق نامه صلح امضا می کنند.
۱۹۹۰ – شورشیان کمونیست ساراواک با دولت به توافق می رسند.
۱۹۹۳ – سلاطین مصونیت قانونی خود را از دست می دهند.
● بحران اقتصادی
۱۹۹۷ – بحران مالی آسیا به یک دهه رشد اقتصادی قابل توجه خاتمه می بخشد.
۱۹۹۸ – ماهاتیر محمد معاون و جانشین خود، انور ابراهیم را به اتهام سوء رفتار جنسی برکنار می کند و ابراهیم دستگیر میشود.
۲۰۰۰ – انور ابراهیم که به دلیل فساد مالی و پس از یک محاکمه جنجالی در سال ۱۹۹۹ به شش سال زندان محکوم شده بود اینبار به جرم لواط به نه سال زندان محکوم میشود.
۲۰۰۱ -در پی شدیدترین درگیری های قومی بین مالایی ها و هندی ها ده ها تن دستگیر می شوند; پس از بازداشت بدون محاکمه انور ابراهیم, عده ای ازحامیانش علیه قانون امنیت داخلی تظاهرات می کنند; سنگاپور برای حل و فصل اختلافات طولانی مدت خود با مالزی، موافقت خود را برای ساخت یک پل و تونل جدید اعلام می نماید.
● ماهاتیر کنار میکشد
۲۰۰۲ آگوست – قوانین سخت جدید علیه مهاجران غیر قانونی به اجرا در می آید، مجازات شلاق و زندان برای مجرمین در نظرگرفته میشود واین قوانین خروج کارگران خارجی را تسریع میکند.
۲۰۰۳ اکتبر – ماهاتیر محمد پس از ۲۲ سال از نخست وزیری کناره گیری می کند وعبدالله احمد بداوی جانشین او می گردد.
۲۰۰۴ – عبدالله بداوی در انتخابات عمومی با اکثریت آرا به پیروزی میرسد; معاون نخست وزیر سابق انور ابراهیم پس ازلغو محکومیتش از زندان آزاد می شود; تعداد کثیری از مردم مالزی در فاجعه سونامی آسیا می میرند; مالزی برنامه اخراج بسیاری از مهاجران غیر قانونی که بسیاری از آنها اندونزیایی بودند را به تاخیر می اندازد.
۲۰۰۵ – مالزی و سنگاپور مناقشات خود بر سر احیا زمین درحاشیه آب های مرزی را خاتمه می دهند. جمع آوری مهاجران غیر قانونی و به دنبال آن یک عفو چهار ماهه, خروج صدها هزار نفر از کارگران غیر قانونی خارجی را سرعت می بخشد. بقیه کسانی که باقی ماندند ریسک جریمه شدن, زندانی یا شلاق خوردن را دارند.
۲۰۰۶ – مالزی ساخت پل به سنگاپور را به تعویق می اندازد; بیش از شصت هزار نفر بر اثر سیل در جنوب مالزی آواره می شوند.
۲۰۰۷ – حدود هفتاد هزارنفر از مردم در پی موج دوم سیل در جنوب مالزی این منطقه را تخلیه کردند; مالزی، اندونزی و برونئی به منظور محافظت از ۲۰۰،۰۰۰ کیلومتر مربع از جنگل های استوایی در جزیره بورنئو توافقنامه امضا می کنند; حزب Keadilan Rakyat به رهبری انورابراهیم درانتخابات شکست می خورد و در پی آن ضربه شدیدی به تلاش های او برای احیای فعالیت های سیاسی اش وارد میشود.
۲۰۰۸ – ائتلاف جبهه ملی به رهبری عبدالله احمد بداوی نخست وزیر وقت, بدترین نتیجه انتخاباتی در طول یک دهه را بدست می آورد و در پی آن دو سوم اکثریت پارلمانی و کنترل بر پنج مجلس ابالتی را از دست می دهد. انور ابراهیم رهبر مخالفان به اتهام لواط بازداشت میشود که به تنش های سیاسی بیشتر دامن می زند.
● رکود اقتصادی
۲۰۰۹ – مالزی برای جلوگیری از بیکاری شهروندان خود در زمان رکود اقتصادی استخدام کارگران خارجی را ممنوع می کند. دومین دادگاه انور ابراهیم آغاز می شود. دولت از یک طرح محرک اقتصادی ۱۶ بیلیون دلاری در جهت مقابله با رکود اقتصادی پرده برداری می کند. بدوی از نخست وزیری کناره گیری می کند و معاون او، نجیب عبدالرزاق جایگزین او میشود.
۲۰۱۰ – در پی تصمیم یک دادگاه مبنی بر اجازه استفاده از کلمه الله توسط غیر مسلمانان, تنش ها مذهبی افزایش می یابد. سه زن مالایی به جرم داشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج شلاق می خورند که اولین مورد اجرای این مجازات اسلامی در کشور مالزی محسوب می شود. گروه های حمایت از زنان به موافقت ایالت مالاکا با قانون ازدواج قبل از سن قانونی انتقاد می کنند.
۲۰۱۱ – پلیس از گاز اشک آور و آب پاش برای متفرق کردن هزاران نفر تظاهر کننده استفاده میکند که در کوالالامپور خواستار انجام اصلاحات انتخاباتی بودند; نجیب خبر از راه اندازی یک کمیته پارلمانی برای بررسی اصلاحات انتخاباتی می دهد.
۲۰۱۲ ژانویه – دادگاه عالی انور ابراهیم رهبر مخالفان را از اتهام لواط تبرئه می کند.
۲۰۱۲ فوریه – سه هزارنفر از فعالان محیط زیست به ساخت پالایشگاه عناصر خاکی کمیاب در ایالت پهنگ اعتراض می کنند.
۲۰۱۲ ژوئن – یک دادگاه مالزی با درخواست تایلند برای استرداد مسعود صداقت زاده متهم به توطئه بمب گزاری علیه مقامات اسرائیلی, موافقت می کند.
۲۰۱۳ مارس – نیروهای مالزی به شورشیان فیلیپینی که در منطقه داتو لحد ۳۰ نفر را به قتل رسانده بودند حمله می کنند. این ۱۸۰ فیلیپینی خواستار جدا کردن بخش هایی از ایالت صباح و روی کار آوردن سلطنت از بین رفته سولو بودند.
۲۰۱۳ می – ائتلاف حاکم جبهه ملی در انتخابات سراسری با آرایی کمتر ازگذشته به پیروزی می رسد اگر چه مخالفان ادعا می کنند که در این رای گیری تقلب صورت گرفته است.
۲۰۱۳ اکتبر – دادگاه تجدید نظر قانون اجازه بکاربردن کلمه الله توسط غیر مسلمانان که درسال ۲۰۰۹ به تصویب رسیده بود را لغو می کند.
۲۰۱۴ ژانویه – دولت حقوق مدنی ائتلاف Comango(ائتلاف سازمان های غیر دولتی مالزی) را به بهانه ترویج حقوق ضد اسلامی مانند همجنسگرایی, سلب می کند.
۲۰۱۴ مارس – دولت و شرکت هواپیمایی مالزی به خاطر ماجرای ناپدید شدن مرموز پرواز MH370 درمسیر چین مورد انتقاد شدید بین المللی قرار می گیرند. گمان می رفت که این هواپیما در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است اما با وجود جستجوهای گسترده, هیچ نشانه ای ازبقایای این هواپیما پیدا نشد.
۲۰۱۴ ژوئن – دادگاه عالی مالزی درخواست تحریم مسیحیانی که از کلمه “الله” برای اشاره به خدا استفاده می کنند را رد می کند.
۲۰۱۴ جولای – پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی از آمستردام به کوالالامپور, در شرق اوکراین و نزدیک مرز روسیه سقوط می کند و تمام ۲۹۸ سرنشین آن کشته میشوند. طرفین مجادله دردرگیری های اوکراین یکدیگر را متهم می کنند و این حادثه و مسائل پس از آن خشم بین المللی را برمی انگیزد.
۲۰۱۴ سپتامبر – مالزی اعلام می کند که بر اساس یافته های یک گزارش از هلند, پرواز خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین بر اثر شلیک منهدم شده است.
۲۰۱۵ فوریه – درخواست تجدید نظر انور ابراهیم رهبر مخالفان در زمینه محکومیت لواط به شکست می انجامد و او به پنج سال زندان محکوم می شود.
۲۰۱۵ مارس -حزب اسلامی پان مالزی (PAS) تلاش می کند تا گسترش قوانین “حدود” را به تصویب مجلس برساند; مجازات های سخت اسلامی نظیر شلاق، سنگسار و اعدام در ملاعام در ایالت کلانتان اجرا میشود.
۲۰۱۵ مارس – پلیس مالزی Nurul Izzah، دختر ارشد انور ابراهیم رهبر مخالفان را به اتهام ایجاد اغتشاش بواسطه یکی از سخنرانی هایش در پارلمان دستگیرمی کند.
۲۰۱۵ آوریل – درخواست عفو سلطنتی انور ابراهیم رد می شود و او جایگاه خود را به عنوان یک عضو پارلمان را از دست می دهد; مجلس نمایندگان لایحه ضد تروریسم بحث برانگیزی را تصویب می کند که مجازات فتنه گری را سخت تر کرده و اجازه می دهد مظنونان بدون هیچ محاکمه ای بازداشت شوند.
۲۰۱۵ می پس از هفته ها بحران, مالزی و اندونزی به توافق می رسند تا مهاجرانی که توسط قایق از میانمار فرار کرده بودند را نجات داده و سرپناهی موقت در اختیار آنها قرار دهند.
۲۰۱۵ آگوست– نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی به فساد مالی و انتقال بیش از ۲.۶۷ میلیارد رینگت از حساب صندوق توسعه استراتژیک دولت (۱MDB) به حساب های بانکی شخصی خود متهم میشود. این رویداد موجب انتقادات گسترده و برپایی تظاهرات متعدد در پایتخت مالزی می شود.

 
منبع : سایت خبری BBC

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!