Bitter melon

همه ما هر روز در مراکز خرید این کشور استوایی با انواع و اقسام سبزیجات متفاوت از آن چه در تمام عمرمان در ایران دیده ایم برخورد می کنیم.
توریست مالزی – همه ما هر روز در مراکز خرید این کشور استوایی با انواع و اقسام سبزیجات متفاوت از آن چه در تمام عمرمان در ایران دیده ایم برخورد می کنیم.

هر کدام از این سبزیجات با توجه به جغرافیا و آب و هوای موجود، خواص مخصوصی دارند که عدم توجه به آن ها مترادف با از دست دادن موهبت های خدادادی است.

خربزه تلخ یا کدو تلخ گونه ای از سبزجات است که بی شک در تمام مراکز فروش سبزیجات در مالزی یافت می شود. این گیاه بوته ای که از خانواده کدو (Cucurbitaceae) بوده و جزو تلخ ترین اعضای این خانواده به حساب می آید، به طور گسترده ای در آسیا، آفریقا و حوزه کارائیب رشد می کند.

خربزه تلخ برای اولین بار در هند دیده شد و از قرن ۱۴ به چین آورده شده است. گونه چینی این گیاه که در مالزی نیز متداول است شبیه خیارِ ۲۰ تا ۳۰ سانتی با سطحی ناصاف با برآمدگی ها منظم است. این گونه بیشتر به رنگ سبز کمرنگ بوده و از داخل میان تهی است، چیزی شبیه فلفل سبز.

البته نوع مینیاتور آن نیز که بین ۶ تا ۱۰ سانت طول داشته و پررنگ تر از نوع چینی آن است در مالزی یافت می شود. به طور کلی پخته شده خربزه تلخ در انواع غذاها استفاده می شود.

خربزه تلخ در بین مردم جنوب شرقی آسیا بسیار متداول است. این گیاه در پخت و پز چینی به خاطر عطر و مزه تلخش به طور معمول با سیب زمینی، گوشت (به خصوص خوک) و داخل سوپ استفاده می شود. همچنین چینی ها از آن در تهیه نوعی آبجو نیز بهره می برند. در شمال هند علاوه بر استفاده از آن در کنار سیب زمینی، از مخلوط خربزه تلخ و ماست (که تلخی آن را تا حدودی می گیرد) به عنوان کنار غذا استفاده می کنند.

خربزه تلخ خواص دارویی فراوانی برای بدن دارد به طوری که در گستره وسیعی از جهان از آسیای شرقی تا ترکیه و طب سنتی آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد.

ضد سرطان: ترکیبات این گیاه ضد سرطان بوده و روغن آن در بهبود سرطان روده بزرگ موثر است. همچنین محققان دانشگاه سنت لوئیس عصاره خربزه تلخ را در از بین بردن سرطان پستان بسیار موثر دانسته اند.

آنتی بیوتیک: در طب آفریقایی این گیاه برای درمان بیماری های گوارشی و میکروبی استفاده می شود.

ضد مالاریا: در آسیا، آفریقا، پاناما و کلمبیا از خربزه تلخ به روش های مختلف در بهبود بیماری مالاریا استفاده می کنند.

ویروس کش: این گیاه در برطرف کردن آبله مرغان و سرخک مفید است. همچنین تست های آزمایشگاهی نشان داده خربزه تلخ برای درمان عفونت HIVموثر است.

قلب: تحقیقات نشان داده دانه خربزه تلخ در تنطیم ضربان قلب کارساز است.

دیابت: خربزه تلخ گیاهی بسیار مفید و موثر در تنظیم قند خون بوده و برای بیماران دیابتی بسیار پرفایده است. این گیاه حساسیت انسولین را افزایش می دهد.

لاغری: خربزه تلخ نشان داده در ترکیب با سیب زمینی شیرین چینی کاهش دهنده وزن است. در یک رژیم غذایی ۲۳ هفته ای، مصرف کنندگان این ترکیب ۷ کیلو وزن از دست داده اند.

سایر خواص: خربزه تلخ در طب سنتی برای درمان اسهال، تب، سوختگی، قاعدگی های دردناک، گال و دیگر مشکلات پوستی استفاده می شود. این گیاه برای کمک به وضع حمل نیز مفید است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!