ساختمان سلطان عبدالصمد ( Sultan Abdul Samad Building)

توریست مالزی – ساختمان نمادین سلطان عبدالصمد رو به روی داتاران مردکا(میدان مردکا) و کلوپ رویال سلانگور، در امتداد جالان تونکو عبدالرحمان واقع شده است. ساختمان سلطان عبدالصمد توسط...
توریست مالزی – ساختمان نمادین سلطان عبدالصمد رو به روی داتاران مردکا(میدان مردکا) و کلوپ رویال سلانگور، در امتداد جالان تونکو عبدالرحمان واقع شده است.

ساختمان سلطان عبدالصمد توسط A.C.و در سال ۱۸۹۷ تکمیل شد. در زمان حکومت بریتانیا در مالایا، این ساختمان مرکز چندین اداره دولتی به شمار می رفت. امروزه دیوان و عدالت عالی در این ساختمان تاریخی واقع شده اند. بازدیدکنندگان زیادی که از مرکز شهر بازدید می کنند از طراحی های مغربی منحصر به فرد آن و نیز از برج ساعت عکس می اندازند.

در مناسبت های مهم، این ساختمان را با نورها و پرچم های رنگارنگ تزیین می کنند. میدان تاریخی مردکا، جاییکه در ۳۱ آگوست ۱۹۵۷، برای اولین بار پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و پرچم مالزیایی را برافراشتند، درست رو به روی ساختمان سلطان عبدالصمد است.

جاذبه های محبوبی که در فاصله کوتاهی از این ساختمان واقع شده اند میدان مردکا، چایناتان (با بازارها و معابد معروفش) و سنترال مارکت هستند.

تاریخچه عمارت سلطان عبدالصمد
در روبروی میدان استقلال کوالالامپور ساختمان های با شکوه سلطان عبدالصمد قرار گرفته شده است که با سبک معماری اندلسی ، بهترین اثر معماری در نوع خود است ، این بنا که بین سال های ۱۸۹۴ الی ۱۸۹۷ ساخته شده است و نکته جالب اینجاست که ساختمان دیوان عالی کشور مالزی نیز بوده و سابقا به عنوان مرکز اداری دولت استعماری مورد استفاده قرار می گرفته است. این ساختمان که به عمارت سلطان عبدالصمد نیز نامبرده می شود ، نخستین بنا به سبک معماری اندلسی در مالزی بود که به وسیله دو تن از معماران انگلیسی معروف وزارت امور عامه احداث گردید .

همانطور که از قدیم دهان به دهان پیچیده شده تا به امروز اینکه به گمان این دو معمار که مدتی را در هندوستان زندگی می کردند که این موضوع در ساخت این عمارت تاثیر بسزایی داشته است فکرش این بوده است که نوعی سبک معماری با مضامینی از معماری اندلسی ، هندی و عربی می توانست مناسب ترین سبک معماری در یک کشور اکثرا مسلمان نشین باشد ، غافل از اینکه مالایی ها در آن زمان سبک معماری بسیار پیشرفته خودشان را داشتند و این به وضوح در آثارشان دیده می شود.

لازم به ذکر است که ” سرچارلز میچل ” فرماندار قلمرو استعماری تنگه ملاکا در آن زمان ، ساخت این بنا را نوعی اسراف کاری می دانست و لازم نمی دانست اما بدون شک این گونه معماری بناها امروزه در مقایسه با سازه های عظیمی چون برج های دوقلوی پتروناس با هزینه های چند میلیونی قطعا ناچیز به نظر می رسند . این بنا به طور کامل از آجر ساخته شده است و دارای معماری گوتیک ، غربی و تاثیری از سبک اهالی شمال آفریقا به همراه ایوانی با ابهت ، طاق های قوسی ظریف ، ستون های منحنی با گنبد های مسی براق و یک برج ساعت ۴۱.۲ متری می باشد که در نوع خود بی نظیر است .

عمارت زیبای سلطان عبدالصمد یکی از اولین ساختمان ها به سبک آفریقایی موجود در شهر کوالالامپور می باشد که در شرق میدان مردکا ( به زبان محلی داتاران مردکا ) و رویال سلانگور کلاب ، در طول خیابان جالان سلطان حسام الدین واقع شده است . همچنین این ساختمان در سال ۱۸۹۷ میلادی بنا نهاده شد و نام حاکم وقت سلانگور بروی آن گذاشته شد و این مشخصه برجسته شهر کوالالامپور در اصل محل استقرار دبیرخانه دولت استعماری انگلیس نیز بود و توسط ” ای سی نورمن ( AC Norman ) ” معمار مسجد جامک همان مسجد جامع طراحی شده است که بسیار هنرمندانه کارش را انجام داده است این را خودتان در سفر به مالزی و مشاهده این جاذبه کاملا حس می کنید.

پس از آن این بنای تاریخی مدت ها ساختمان دادگاه عالی مالزی یا همان دادگاه فدرال مالزی قبل از انتقال آن به پوتراجایا بوده است و اینکه ساختمان سلطان عبدالصمد هم اکنون مکان استقرار وزارت اطلاعات ، ارتباطات و فرهنگ مالزی قرار گرفته و در کنار ایستگاه قدیمی کی ال واقع شده است .

محل تلاقی رودخانه Gombak و Klang در پشت این عمارت می باشد و شهر کوالالامپور نام خود را از همین جا گرفته است و جالب است بدانید که کوالا به معنی ” مدخل رود ” و لامپور به معنی ” گل آلود ” می باشد .

رسیدن به اینجا
خط آهن سریع Light Rapid Transit (LRT)
این بنای مشهور رو به روی میدان مردکا قرار دارد و به راحتی در دسترس است. خط PUTRA را سوار و در پاسار سنی یا مسجد جامع پیاده شوید. و نشانی این ساختمان را از دیگران سوال کنید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفده − 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!