نشست بزرگ بازرگانان مالزی برای توسعه مناسبات با ایران

مالزی برای عقب نماندن از قافله نشستی با حضور صدها بازرگان و دست اندركار امور صنعتی این كشور به منظور تشویق این گروه برای ورود به بازار ایران برگزار كرد.
مالزی پس از تلاش کشورهای مختلف جهان و منطقه جنوب شرق آسیا برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در دوران پساتحریم، برای عقب نماندن از این قافله روز سه شنبه نشستی با حضور صدها بازرگان و دست اندرکار امور صنعتی این کشور به منظور تشویق این گروه برای ورود به بازار ایران برگزار کرد.

سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) این نشست را حدود دو هفته پس از سفر ‘محمدجواد ظریف’ رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به چند کشور همسایه مالزی از جمله اندونزی، سنگاپور، برونئی و تایلند برگزار کرد تا این کشور از تجارت با ایران به نسبت با کشورهای همسایه عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) عقب نماند.

محور مذاکرات وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه، توسعه مناسبات به ویژه در بخش های اقتصادی و سرمایه گذاری بود.

در این نشست که در محل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) برگزار شد، ‘ذوالکیفلی محمود’ مدیر عامل ماترید، ‘مرضیه افخم’ سفیر کشورمان در کوالالامپور و فعالان تجاری مالزی در بخش های مختلف از جمله نفت و گاز حضور داشتند تا با فرصت‌های تجاری در ایران آشنا شوند.

نشست ‘فرصت های تجاری جدید در ایران’ که همزمان با نزدیک شدن سفر یک هیات تجاری – اقتصادی مالزی به تهران برگزار شد، بیش از حد انتظار مقامات ماترید مورد استقبال قرار گرفت، به طوری که به گفته برخی مقامات این سازمان، بیش از دو برابر حد پیش بینی شده، شرکت های مختلف مالزیایی در این نشست حضور یافتند.

مدیر عامل ماترید و سفیر کشورمان در این نشست در خصوص راه های توسعه همکاری ها و ظرفیت های دو کشور برای توسعه مناسبات سخن گفتند و ‘اسماعیل تکیه سادات’رایزن اقتصادی سفارت ایران، ‘اردلان معمار ضیا’ مدیر عامل یک موسسه مشاوره جهانی، ‘راجنیش ماتو’ مدیر بخش توسعه صادرات یک شرکت مالزیایی ‘محمد یوسف’ مدیر یک موسسه مالی این کشور نیز در خصوص ظرفیت های ایران برای سرمایه گذاری و توسعه روابط سخنرانی کردند.

سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی در حالی حدود سه ماه پس از لغو تحریم ها نسبت به برگزاری این نشست اقدام کرده است که کشورهای دیگر حوزه جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی ویتنام، سنگاپور و تایلند پس از توافق هسته ای ایران با قدرت های غربی، زمینه توسعه روابط تجاری خود با ایران را فراهم کردند.

بر اساس آمار سازمان توسعه صادرات مالزی، کل صادرات این کشور به ایران در سال گذشته با کاهش ۱۰.۶ درصدی به یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون رینگیت (حدود ۴۸۷ میلیون دلار) رسید، در حالی که این رقم در سال پیش از آن دو میلیارد و ۱۸۰ میلیون رینگیت (بیش از ۵۵۰ میلیون دلار) گزارش شده بود.

کل واردات مالزی از ایران نیز سال گذشته میلادی با کاهش ۲۵.۶ درصدی به ۱۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار رینگیت (حدود ۳۴ میلیون دلار) کاهش یافت که این رقم در سال پیش از آن ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار رینگیت (حدود ۴۶ میلیون دلار) بود.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!