گران‌ترین شهرهای جهان و رکوردشکنی تهران

توریست مالزی – مجله اکونومیست اخیرا در گزارش سالانه خود فهرستی از گران‌ترین شهرهای جهان را منتشر کرد. در این فهرست نام تهران نیز قرار دارد؛ به عنوان شهری...
توریست مالزی – مجله اکونومیست اخیرا در گزارش سالانه خود فهرستی از گران‌ترین شهرهای جهان را منتشر کرد. در این فهرست نام تهران نیز قرار دارد؛ به عنوان شهری که در یک سال گذشته بیشترین جهش قیمت‌ها نسبت به دیگر شهرهای جهان را داشته است.

به گزارش دویجه وله به نقد از اکونومیست، تهران در فهرست پرهزینه‌ترین شهرهای جهان رتبه ۷۹ را به خود اختصاص داده است. در گزارش سال گذشته این نشریه، تهران در رتبه ۱۰۶ قرار داشت. در سالی که گذشت هیچ کلان‌شهر دیگری در جهان این افزایش شدید هزینه زندگی و گرانی را که تهرانی‌ها تجربه کرده‌اند، نداشته است. اکونومیست افزایش قیمت‌ها را بر مبنای نرخ دلار آمریکا محاسبه کرده است.

اکونومیست بالا رفتن هزینه‌های زندگی در تهران را متأثر از تحریم‌های آمریکا و همچنین بحران کرونا دانسته است. همه‌گیری کرونا موجب افزایش قیمت‌ کالاهای مصرفی در شهرهای مختلف جهان طی یک سال گذشته شده، اما ساکنان تهران بیش از شهروندان سایر کلان‌شهرهای جهان تحت تأثیر مشکلات اقتصادی قرار گرفته‌اند.

مرکز آمار ایران مهرماه امسال گزارش داد قیمت برخی کالاهای خوراکی نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد سه ‌رقمی داشته است. در تازه‌ترین مورد، قیمت هر کیلو مرغ در ایران روز دوشنبه (۳ آذر / ۲۳ نوامبر) تنها در عرض یک روز شاهد تورم ۵۲ درصدی بود. قیمت هر کیلو مرغ فروردین امسال ۱۲ هزار تومان، تیرماه ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان و آبان‌ماه به حدود ۳۵ هزار تومان رسیده است.

در گزارش اکونومیست پاریس‌، هنگ‌کنگ و زوریخ مشترکا به عنوان گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند. پاریس و زوریخ نسبت به سال گذشته جهش چهار پله‌ای در این جدول داشته‌اند. در این رتبه‌بندی قیمت‌ کالاهای مصرفی و خدمات در ۱۳۳ شهر جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

سنگاپور چهارمین شهر گران دنیا در طی سال گذشته بوده است. این شهر در رتبه‌بندی سال گذشته همراه با اوساکا و هنگ‌کنگ رتبه اول را داشت. به نوشته اکونومیست کاهش هزینه‌ها در سنگاپور بازگشت کارگران خارجی به خانه‌هایشان به دلیل همه‌گیری کرونا بوده است.

اوساکا و تل‌آویو مشترکا در رتبه پنجم گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند. یکی از دلایل کاهش هزینه‌ها در اوساکا به نسبت سال گذشته، کمک هزینه دولت در ژاپن در بخش حمل و نقل عمومی بوده است.

ژنو و نیویورک به طور مشترک رتبه هفتم گران‌ترین شهرهای جهان در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. به نوشته اکونومیست نوسانات ارزی، مشکلات زنجیره تأمین کالاها، اقدامات دولتی نظیر کنترل قیمت‌ها، رفتار محتاطانه مصرف‌کنندگان به دلیل ترس از ضربه‌خوردن درآمدهایشان و تغییر در سبک زندگی پنج عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت‌ها بوده است.

نهمین و دهمین شهر گران جهان که رتبه مشترکی در فهرست اکونومیست داشته‌اند، کپنهاگ و لس‌آنجلس بوده‌اند. این گزارش اشاره می‌کند دید مصرف‌کنندگان نسبت به کالاهای ضروری در سال گذشته تغییر کرده و آنها آگاهانه گزینه‌های ارزان‌تر را انتخاب می‌کنند. همین امر نیز موجب شده تا رقابت برای کالاهای ارزان‌قیمت افزایش یابد.

به نوشته اکونومیست تنباکو، اقلام و خدمات تفریحی، کتاب و دستگاه‌های الکترونیکی خانگی در سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. تنها دسته کالا که با شدیدترین کاهش قیمت در این بازه زمانی مواجه شده، پوشاک بوده است. عاملی اصلی این امر نیز کاهش تقاضا به دلیل قرنطینه و تعطیلی چندین هفته‌ای فروشگاه‌ها ذکر شده است.

اکونومیست می‌نویسد انتظار می‌رود روند قیمت‌ها در سال ۲۰۲۱ نیز مشابه امسال باقی بماند، زیرا به احتمال زیاد وضعیت اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از همه‌گیری کرونا باز نخواهد گشت.




پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!