برگی از آرشیو – گفتگو با علی طبسی مدیر ارشد شرکت YES

توریست مالزی – شرکت YESیکی از اپراتورهای بخش ارتباطات مالزی است که خدمات موبایل و اینترنت آن از کیفیت و ثبات بهتری برخوردار است. علاوه بر این، شرکت YESیکی...
توریست مالزی – شرکت YESیکی از اپراتورهای بخش ارتباطات مالزی است که خدمات موبایل و اینترنت آن از کیفیت و ثبات بهتری برخوردار است. علاوه بر این، شرکت YESیکی از پیشتازان نوآوری در عرصه ی ارتباطات مالزی محسوب می شود و جالب تر آن که مدیر ارشد آن یک ایرانی است.
علی طبسی که مجله ی The Peak نیز او را به عنوان یکی از شخصیت های برجسته ی مالزی برگزیده و پیامی از او را در خود جای داده، در شمار ایرانیان موفقی است که بی تردید در آینده ی تکنولوژی ارتباطات جهان نقش مهمی خواهد داشت.
وی در مورد سوابق کاری و این که چگونه مالزی را برای کار و زندگی انتخاب کرده می گوید: متولد تهران هستم.دیپلم گرفتنم همزمان شد با وقوع انقلاب ایران وانقلاب فرهنگی وبسته شدن دانشگاه ها.به همین دلیل، مجبور شدم برای ادامه تحصیل ایران را ترک کنم. در ابتدا راهی اروپا شدم تا با برخی ازکشورها و فرهنگ آنها آشنا شوم. در اروپا خیلی ساده سفرکردم. با قطار و اتوبوس از کشورهای ترکیه، اسپانیا، پرتقال، فرانسه و انگلیس دیدار کردم و بعد از دوسال به آمریکا رفتم تا ادامه تحصیل دهم. در دانشگاه مریلند دانشجو شدم ودر طی سه سال موفق شدم دو مدرک کارشناسی در ریاضیات ومهندسی برق والکترونیک را همزمان اخذ کنم و سپس فوق لیسانسم را درضمن کار در رشته مدیریت گرفتم، چون می خواستم تکنولوژی ومدیریت پروژه ها را باهم توام کنم. در زمان دانشجویی به عنوان تکنیسین برق با شرکت AmtraKکه شرکت راه آهن آمریکاست کارمی کردم، ولی بعداز اتمام تحصیلاتم به شرکت LCC International رفتم و شروع به کارکردم. درآن زمان کارش سرویس ومشاوره دادن به دیگر شرکت ها در زمینه راه اندازی سلولارسیستم ها بود.
درسال ۱۹۸۰ به شرکت AlterMobil رفتم و بازهم با سمت مهندس مشاور کار کردم. پس از آن، در شرکت SkyTel اولین کسی بودم که کمک کردم سیستم “پیجر” که درآن زمان فقط یک طرفه پیام ارسال می کرد، بصورت دوطرفه عمل کند. درآن زمان که هنوز سیستم “اس ام اس” وجود نداشت، این ویژگی برای مشترکین خیلی مهم ومفید بود. سپس با MobileStarهمکاری کردم که کارش توسعه دسترسی راحت به شبکه اینترنت بدون کابل بود. ما این طرح را اولین باردرآمریکا و در کافی شاپ های”استارباکس” اجرا کردیم وسپس در فرودگاه ها وهتل ها این خدمات ارایه شد. هم اکنون این خدمات، جهانی شده است. سپس به Nextel فرستاده شدم که چهارمین شرکت آمریکایی درزمینه توسعه ونوآوری برای دسترسی گسترده به فضای اینترنت وایرلس بود. شرکتی که بعدها تبدیل به شرکت Sprint –Nextelشد، سومین شرکت Wireless Telecommunication Network با بیش از شصد میلیون مشترک درآمریکاست.
من به عنوان مدیربخش ارایه کننده طرح ها و ایده های نو با آنها همکاری می کردم. کار من روی Mobile-Broadbandبود. سیستم WiMaxرا برای اولین بار در آمریکا با سامسونگ وموتورولا و اینتل اجرا کردیم که بعدها دراروپا گسترش یافت. درسال ۲۰۰۸ ، شرکتYTL Communication مالزی شرکتی بود که مجوز ایجاد این سیستم با اینترنت پرسرعت را گرفته بود . نمایندگان این شرکت با گروه من در آمریکا ملاقاتی داشتند وعلاقمند بودند که آن را اجرا کنند و از ما خواستنند که کنفرانسی در مالزی در رابطه با ویژگی ها و امکانات Mobile-Broadbandداشته باشیم. درآن سال من برای اولین بار برای دو هفته به مالزی آمدم تا ویژگی های این سرویس جدید را درقالب سمیناری برای آنها ارایه دهم و تیمی متشکل ازمتخصصین را که در خرید تجهیزات لازم مشاوره می دادند، به همراه داشتم. قرار بر این شد که در طراحی و اجرای این سیستم به آنها کمک کنیم.
در سال ۲۰۰۹ من به عضویت در شورای مدیران شرکتYTL مالزی درآمدم تا این شرکت را در اجرای پروژه with Voice 4G Internetکه سریع ترین نسل اینترنت وایرلس با خط تلفن اینترنتی همراه است کمک کنم. این ایده جدیدی بود و همین تازگی مرا به خود جلب کرد و باعث شد درسال ۲۰۱۰ به عنوان مدیر اجرایی پروژه به مالزی بیایم وبعدازاجرایی شدن طرح، این سیستم را در کشورهای دیگر هم اجرا کنیم. این سیستم ویژگی هایی دارد که بسیار جدید است وبه نوعی در دنیا پیشتاز است. در هر کجا که در پوشش اینترنت قرار بگیرید، نه تنها اینترنت دارید، بلکه خط تلفن اینترنتی با پیش شماره …۰۱۸ ویک ایمیل آدرس …@Yes.comهم خواهید داشت. این به شما کمک می کند باهزینه ای اندک تماس تلفنی وایمیلیداشته باشید. تنها کافیست یک لپ تاپ کوچک با یک دیوایس کوچک داشته باشید تا بتوانید از خدمات ارتباطی بهره مند شویدازجمله دانلودکردن فیلم وموزیک وغیره باسرعت بالا. این ویژگی سبب منحصربه فرد شدن این پروژه شده است. علاوه بر این، با شناختی که از کار با شرکت YTLمالزی پیداکردم، مطمئن شدم که شرکتی قدرتمند با برنامه توسعه و نوآوراست. شرکتی با تنوع فعالیت های اقتصادی وزیربنایی است و هیچیک از پروژه هایی را که اجرا می کند، طرح هایی کپی شده نیستند. این شرکت می کوشد با نوآوری خدمات بهتری به متقاضیان ارایه دهد وهم اکنون برند” Yes”جدیدترین نسل اینترنت پرسرعت است که این شرکت در بخش ارتباطات ارایه می کند.

اگرچه شاید زندگی در مالزی برای شما یک توقف کوتاه باشد، این کشور را در مقایسه با آمریکا چگونه ارزیابی می کنید؟
شاید اوایل که آمده بودیم امکانات رفاهی اجتماعی وامنیتی ودقت دراجرای قوانین دراین کشور تا حدی آزاردهنده بود، ولی با گذشت زمان خودمان را تطبیق دادیم وسعی کردیم بیشتربه دنبال خوبی هایش باشیم. اگرچه خانواده ما هم به نوعی چند فرهنگی واینترنشنال است، چون سه پسرم در آمریکا بدنیا آمده و بزرگ شده اند. همسرم اهل ونزوئلاست و خودم ایرانی هستم. ما همه نوع غذایی دوست داریم ومی خوریم و به همه رستوران ها چه چینی باشند، چه هندی یا مالایی می رویم. از رستوران ایرانی هم لذت می بریم. از روز اول هم با همسرم قرار گذاشتیم که رسم رسومات فرهنگی مان را حفظ کنیم و به فرزندانمان هم بیاموزیم. همسر و فرزندانم به خوبی فارسی صحبت می کنند وفرزندانم به اینکه پدرشان ایرانی و متعلق به یک سرزمین کهن است، افتخار می کنند.
کار بخش اصلی زندگی من بوده است، اما ورزش هم همیشه برایم اهمیت داشته است. کاراته را که از ایران شروع کرده بودم، در آمریکا هم ادامه دادم ودرسال ۱۹۷۸ هم درآمریکا قهرمان کاراته شدم. البته برادران بزرگتر من هم در زمانی که در ایران بودند، جزو تیم ملی کاراته ایران بودند، علاوه بر ورزش های رزمی به ادبیات ایران وشاعران به نام ایران هم علاقمندم. در خانه هم گاهی غذای ایرانی درست می کنم.

خلاصه ای از مصاحبه توریست یا مهندس علی طبسی در سال ۲۰۱۲

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!