اجاق‌های گازی به اندازه «دود دخانیات» سمی هستند

توریست مالزی – براساس مطالعه‌ای جدید، اجاق‌های گازی با نقض آستانه آلودگی هوا در خانه خطر ابتلا به مشکلات سلامتی برای کودکان را افزایش می‌دهند. به گزارش یورونیوز، گزارش...
توریست مالزی – براساس مطالعه‌ای جدید، اجاق‌های گازی با نقض آستانه آلودگی هوا در خانه خطر ابتلا به مشکلات سلامتی برای کودکان را افزایش می‌دهند.

به گزارش یورونیوز، گزارش سازمان غیردولتی بهره‌وری انرژی سی‌ال‌ای‌اس‌پی (CLASP)، اتحادیه بهداشت عمومی اروپا (EPHA) و سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند (TNO) نشان می‌دهد که پخت و پز با اجاق‌های گازی و بدون تهویه باعث می‌شود که سطح دی‌اکسید نیتروژن (NO2) داخلی به طور مرتب از دستورالعمل‌های کیفیت‌های هوای سازمان جهانی بهداشت و استانداردهای آلودگی اتحادیه اروپا فراتر رود.

اجاق‌های گازی همچنین مونوکسیدکربن و سایر آلاینده‌هایی را تولید می‌کنند که می‌توانند اثرات شدید سلامتی در کودکان و به ویژه بیماری‌های ریوی در آنها ایجاد کنند. این گزارش می‌گوید که بیش از ۷۰۰ هزار مورد آسم کودکان در اتحادیه اروپا در سال گذشته با پخت و پز با اچاق گازی در خانه‌ها مرتبط بوده است.
گروه‌های فعال در زمینه بهداشت و سلامت ابراز نگرانی کرده‌اند که بحران انرژی اروپا می‌تواند این وضعیت را بدتر کند، چرا که مردم برای صرفه‌جویی در گرما و هزینه، کمتر به دنبال تهویه هوا هستند.

اجاق گاز به اندازه «دود دست دوم» آلودگی تولید می‌کند
کریستین ایگان، مدیر اجرایی سی‌ال‌ای‌اس‌پی می‌گوید: «مردم بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند. کیفیت هوای داخل خانه می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت و رفاه ما داشته باشد.» تعداد کمی از مردم از مضرات وسایل پخت و پز گازی آگاهی دارند؛ پختن شام می‌تواند شما را به اندازه «دود دست دوم» در معرض آلودگی قرار دهد. «دود دست دوم» همان دودی است که از سوزاندن دخانیات ایجاد می‌شود و باعث بیماری و مرگ زودرس افرادی می‌شود که خود سیگار نمی‌کشند اما در نزدیکی افراد سیگاری به سر می‌برند.

او ادامه داد: «وسایل پخت و پز گازی نیاز به برچسب هشدار بهداشتی دارند، مانند آنچه روی پاکت سیگار درج می‌شود. مقامات اتحادیه اروپا هم موظند این خطرات بهداشتی را در نظر بگیرند.» انجمن پزشکی آمریکا اخیرا اشاره کرده است که اجاق گازها آلودگی هوای خانگی به علاوه ریسک ابتلا و شدت آسم کودکان را افزایش می‌دهند.

تحقیقات گذشته هم استفاده از اجاق گاز خانگی را با اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD ) در کودکان خردسال و تاثیرات منفی بر سیستم تنفسی و عصبی بزرگسالان مرتبط دانسته بود. نویسندگان این گزارش نگرانند که افزایش سرسام‌آور قیمت نفت و گاز ناشی از جنگ اوکراین، مشکل را بدتر کند.

دکتر ملیکا سوکولوویچ، مدیر کل اتحادیه بهداشت عمومی اروپا می‌گوید: «ما می‌ترسیم که کیفیت هوای داخل در زمستان امسال در خانه‌هایی که از اجاق گاز استفاده می‌کنند بدتر شود؛ چرا که که مردم کمتر از سیستم تهویه استفاده می‌کنند و برای صرفه‌جویی در گرما و هزینه در طول بحران انرژی از باز کردن پنجره‌ها اجتناب می‌کنند.»

آیا دولت‌ها باید در مورد خطرات اجاق‌های گازی هشدار دهند؟
مواجهه با آسیب‌های بهداشتی و زیست محیطی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث شده که دکتر سوکولوویچ معتقد باشد دولت‌ها «مسئولیت» دارند چارچوب‌هایی را ایجاد کنند تا خانواده‌ها بتوانند به وسیله آن، از اجاق‌های گازی به سمت آشپزی «برقی پاک» حرکت کنند. سی‌ال‌ای‌اس‌پی و اتحادیه بهداشت عمومی اروپا می‌گویند که مقامات اتحادیه اروپا موظف هستند هنگام تنظیم مقررات، سلامت مردم را در نظر بگیرند، اما استانداردهای داخلی فعلی در مورد اجاق‌های گازی این هدف را دنبال نمی‌کند.

طبق معاهده‌ای در اتحادیه اروپا، قانونگذاران اروپایی باید همزمان با اتخاذ سیاست‌های زیست محیطی، حفاظت از سلامت انسان‌ها را هم هدف قرار دهند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود سال آینده قوانینی در این باره در نظر گرفته شود. این دو سازمان تاکید می‌کنند که اجاق‌های گازی باید طبق مقررات جدید حذف شوند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!