رقص فولکلوریک جوگت (Joget Dance)

Joget یکی از محبوب ترین رقص های سنتی و فولکلوریک در مالزی و اندونزی است که معمولا درجشنواره های فرهنگی، جشن های عروسی و دیگر برنامه های اجتماعی اجرا میشود.
HARIAN JOGJA/TALCHAH HAMID BUDAYA MELAYU: Penari menarikan tari Joget Negeri Sembilan pada acara Milad Melatu Online ke II di Taman Budaya Yogyakarta, (20/1). Dalam acara tersebut dipertunjukkan berbagai kesenian melayu dan dihadiri oleh Raja melayu se kalimantan barat, Sultan Palembang Darussalam, Sultan serdang dan Sri Sultan Hamengkubuwono X.
توریست مالزی – Joget یکی از محبوب ترین رقص های سنتی و فولکلوریک در مالزی و اندونزی است که معمولا درجشنواره های فرهنگی، جشن های عروسی و دیگر برنامه های اجتماعی اجرا میشود. رقص جوگت که ریشه پرتغالی دارد برای اولین بار توسط پرتغالی هایی که در قدیم برای تجارت ادویه به بندر ملاکا می آمدند مرسوم شد.

این رقص که الهام گرفته از رقص Branyo می باشد در ملاکا Chakunchak نامیده میشود و معمولا توسط گروهی از رقصندگان اجرا میشود که در لباس های سنتی زیبا بصورت دو نفره با هم می رقصند. موسیقی این رقص توسط انواع سازهای سنتی محلی و غربی نواخته میشود که شامل ساز غربی ویولن و سازهایی محلی مانند طبل کوبه ای gong, فلوت و حداقل دو ساز Rebana ( دایره زنگی) و gendang ( تنبک ) می باشد.

ضرباهنگ این رقص تقریبا تند است و ریتمی هیجان انگیز دارد و رقصندگان درحین اجرا با شیطنت سر به سر یکدیگر می گذارند و رقصی شاد را به نمایش می گذارند که معمولا با آواز های محلی به سبک مناطق شمالی شرقی مالزی همراه است.

در واقع می توان گفت رقص جوگت نمونه خوبی از ادغام عناصر فرهنگ های مختلف در قالب یک رقص فولکلوریک و سنتی مالایی است : رقصی محلی با ریشه ی پرتغالی که در آن ساز غربی ویولن, ساز عربی rebana , ساز آسیایی Gong و آوازهای محلی شمال شرق مالزی با یکدیگر هماهنگ شده اند و هنری زیبا و دیدنی را به نمایش می گذارند.

یکی از رایج ترین انواع رقص جوگت “Joget Lambak” نام دارد که معمولا توسط عده زیادی از مردم در برنامه های اجتماعی و مراسم عمومی به اجرا در می آید. جالب است بدانید در اندونزی اصطلاح joget معمولا به رقص های معروف خیابانی اطلاق میشود مانند ‘دانگدوت’ که شهرت زیادی در این کشور دارد.

در کلیپ زیر میتوانید نمونه ای از رقص مالایی جوگت را تماشا کنید :



jogetjoget dance

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!