غافلگیری بزرگ تویوتا برای دنیای خودروها

توریست مالزی – شرکت تویوتا در اقدامی بی‌نظیر در جهان خودرو، هم‌زمان ۱۵ خودرو جدید خود معرفی کرد. این کار از آن جهت اهمیت بیشتر دارد که تمامی این...
توریست مالزی – شرکت تویوتا در اقدامی بی‌نظیر در جهان خودرو، هم‌زمان ۱۵ خودرو جدید خود معرفی کرد. این کار از آن جهت اهمیت بیشتر دارد که تمامی این خودروها برقی هستند.

به گزارش رادیو فردا، شرکت تویوتا در سال‌های گذشته بسیار محافظه‌کارانه به عرصه خودروهای برقی وارد شده بود و شرکت‌های ژاپنی هم به پیروی از تویوتا چندان در توسعه خودروهای برقی جدی نبودند، اما معرفی ۱۵ خودرو برقی ادامۀ داستان صنعت خودرو جهان را دچار یک تحول اساسی خواهد کرد.

تا کنون پرچمدار توسعه خودروهای برقی در جهان شرکت تسلا بوده و شرکت هایی مانند رنو، فولکس‌واگن و حتی مرسدس‌بنز چندان در توسعه و رقابت با تسلا موفق نبوده‌اند، اما حالا گویا داستان در حال تغییر است. این ۱۵ خودرو برقی تویوتا در کلاس‌های متفاوت هستند، ضمن آن‌که این شرکت قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از سی مدل خودرو برقی معرفی کند و تولید خودروهای برقی را سالانه به بیش از ۳.۵ میلیون دستگاه برساند. این شرکت در برند لوکس خود، لکسوس، نیز از سال ۲۰۳۵ به بعد فقط محصول برقی تولید خواهد کرد.

تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان است و هر تغییر بزرگی به یک تحول در صنعت خودرو جهان ختم خواهد شد. تویوتا بود که خودروهای هیبریدی را در جهان همه‌گیر کرد و استاندارد تولیدی این شرکت در زمینه کیفیت هم‌اکنون در بیشتر شرکت‌های خودروسازی اجرا می‌شود. این شرکت همچنان با دوام‌ترین خودروهای جهان را می‌سازد که هزینه نگهداری کمی دارند. تمام این سابقه سبب می‌شود ورود این شرکت به‌صورت جدی در ساخت خودروهای برقی داستان این صنعت را در جهان متحول کند.

در حال حاضر خودروهای برقی با مشکلات فنی بسیاری روبه‌رو هستند؛ این خودروها دیر شارژ می‌شوند، پیمایش آن‌ها کم است، عمر باتری‌شان زیر ۱۰ سال است و در شرایط گرمسیری احتمال آتش گرفتن باتری‌هایشان وجود دارد. اما سرمایه گذاری گسترده تویوتا در این زمینه احتمالاً سبب خواهد شد بسیاری از این مشکلات حل شود.

تویوتا همچنین برای شارژ شدن خودروها ایده استفاده از پنل‌های خورشیدی در سقف خودرو را هم در دستور کار دارد. علاوه براین‌ها، این شرکت به‌جز استفاده از موتورهای برقی به‌جای موتورهای بنزینی یا دیزلی، ایده جایگزین کردن بسیاری از قطعات مکانیکی را به قطعات الکترونیکی دارد. برای مثال در بیشتر خودروهای الکتریکی کنونی سیستم فرمان همچنان مکانیکی یا نیمه‌مکانیکی است اما تویوتا سعی می‌کند تا این سیستم را بیشتر برقی کند و تا جایی که می‌تواند از قطعات مکانیکی استفاده نکند. این عامل هزینه تولید را کاهش می‌دهد و امکان هوشمند‌تر شدن خودرو را هم فراهم می‌کند.

شرکت تویوتا اولین شرکتی است که توانسته است یک خودرو سواری پیلی سوختی را به تولید انبوه برساند. خودرو تویوتا میرای که از سوخت هیدروژن استفاده می‌کند، در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. این خودرو با یک باک پر هیدروژن قادر است ۵۰۲ کیلومتر را طی کند و قدرت موتور الکتریکی این خودرو ۱۵۲ اسب بخار است.

در این خودرو هیدروژن که در مخازنی با فشار ۷۰ مگاپاسکال (۷۰۰ برابر فشار هوا) ذخیره شده، به سمت واحد پیل سوختی حرکت می‌کند، در این واحد هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف می‌شود وآب هم از اگزوز خودرو خارج می‌شود. در هنگام فشار بر روی پدال گاز در حالت درجا، اگر لیوانی را جلوی اگزوز خودرو بگیرید، بعد از مدتی از آب پر می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۹ ثانیه و قیمتش ۶۰ هزار دلار است.

این شرکت همچنین برنامه گسترده‌ای برای ساخت خودروهای تجاری مانند کامیون پیل سوختی دارد و قصد دارد اولین کامیونی را که با پیل سوختی‌ هیدروژنی کار می‌کند، به بازار عرضه کند. این کامیون از دو واحد پیلی سوختی استفاده خواهد کرد. در این محصول واحد‌های پیل سوختی برق لازم را برای موتور الکتریکی ۶۷۰ اسب بخاری این کامیون تأمین می‌کنند. این موتور الکتریکی ۱۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. با این قدرت و گشتاور، این کامیون می‌تواند ۳۶ تن بار را جابه‌جا کند. با هر بار سوخت گیری هیدروژن نیز این کامیون می تواند ۳۲۰ کیلومتر را طی کند.

با ورود تویوتا به عرصه تولید خودروهای برقی و پیل سوختی که بازه بسیاری از محصولات از خودروهای کوچک ‌تا بزرگ، سدان تا شاسی‌باند، وانت و حتی کامیون را شامل می‌شود، از این پس چالش بزرگی برای شرکت تسلا ایجاد خواهد شد.

شرکت تسلا در سال‌های اخیر در نبودِ خودروهای برقی به رشد قابل‌توجهی دست پیدا کرده است، ولی تویوتا احتمالا بتواند این مسیر را تغییر دهد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!