آیا سرنوشت جودو در انتظار شطرنج ایران است؟

توریست مالزی – آرین غلامی، شطرنج‌باز ایرانی، در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در هند مقابل نماینده اسرائیل حاضر نشد و از ادامه مسابقات انصراف داد. ممانعت از رویارویی با...
توریست مالزی – آرین غلامی، شطرنج‌باز ایرانی، در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در هند مقابل نماینده اسرائیل حاضر نشد و از ادامه مسابقات انصراف داد. ممانعت از رویارویی با اسرائیل دلیل محروم شدن جودوی ایران از رقابت‌های جهانی بوده است.

به گزارش بی بی سی، آرین غلامی، شطرنج‌باز ۱۸ ساله ایرانی، در دور چهارم مسابقات قهرمانی جوانان جهان در مقابل نماینده اسرائیل حاضر نشد و در نهایت مجبور شد که از ادامه مسابقات انصراف دهد. خودداری غلامی از قرار گرفتن در برابر حریف اسرائیلی با واکنش منفی مسئولان برگزاری این مسابقات که با میزبانی هند در شهر دهلی برگزاری می‌شود، روبه‌رو شد و ‌شطرنج‌باز ایرانی در نهایت از این مسابقات انصراف داد.

در رقابت‌های امسال شطرنج قهرمانی جوانان جهان که تا روز سوم آبان ادامه دارد، مجموعا ۱۸۹ شطرنج‌باز دختر و پسر از سراسر جهان شرکت کرده‌اند. این دومین باری است که غلامی در چند ماه گذشته حاضر به رویارویى با حریف اسرائیلی خود نشده است. این شطرنج‌باز جوان ایرانی در رقابت‌هاى شطرنج سوئد در دی‌ماه سال گذشته (۱۳۹۷) نیز در مقابل حریف اسرائیلی خود حاضر نشده بود.

“نگرانی” از محرومیت
آرین غلامی که مقام “استاد بزرگ” را در شطرنج کسب کرده، گفت که “در حمایت از مردم مظلوم فلسطین” از رویارویی با حریف اسرائیلی سر باز زده است. او افزود: «در آن لحظه برگزارکننده مسابقه و سرداور مسابقات خیلی ناراحت شدند؛ حتی رئیس فیده تماس گرفت و در مورد اتفاقی که رخ داده توضیح خواست. من هم با توجه به شرایط تصمیم گرفتم تا از حضور در ادامه مسابقات انصراف دهم.»

این ‌شطرنج‌باز جوان همچنین درباره واکنش احتمالی فدراسیون جهانی شطرنج به اقدام خود گفت: «من و افرادی که دست به چنین اقدامی زده‌ایم تمام زندگی خود را صرف شطرنج کرده‌ایم. اگر بخواهیم محروم شویم، خیلی سخت خواهد بود. قطعا نگرانی‌هایی داریم، اما امیدوارم مسئولان ورود کنند تا موضوع حل شود. متاسفانه مسئولان استان پس از این اتفاق هیچ تماسی با من نگرفتند.»

غلامی در پاسخ به این پرسش نیز که “آیا فدراسیون ایران نفوذی در فدراسیون جهانی دارد که مانع محرومیت‌اش شود” گفت: «فکر نمی‌کنم ایران نفوذ زیادی در فیده داشته باشد. دورکوویچ، رئیس فیده هم فردی یهودی است و این موضوع شاید کار را برای ما سخت‌تر کند.»

هنوز روشن نیست که فدراسیون جهانی شطرنج چه واکنشی به اقدام اخیر شطرنج‌باز جوان ایرانی نشان خواهد داد. روز گذشته خبر تعلیق فدراسیون جودوی ایران از تمامی رقابت‌ها تایید شد.

هم‌زمان و در ادامه رسانه‌ای شدن فشار مقام‌های جمهوری اسلامی بر جودوکاران برای انصراف از بازی مقابل حریف‌های اسرائیلی، فدراسیون جهانی جودو نیز اعلام کرد که جودوی ایران را موقتا به حالت تعلیق در آورده است. بر اساس این تصمیم نهایی، این نهاد بین‌المللی ورزشی “پس از اتفاقی که در مسابقات جهانی جودو در توکیو در سال ۲۰۱۹ رخ داد، ایران را از کلیه رقابت‌ها، فعالیت‌های اداری و اجتماعی مرتبط با فدراسیون جهانی جودو محروم” کرده است.

طبق این حکم، این فدراسیون جهانی از مداخله فدراسیون جودوی ایران و مقام‌های ایرانی برای جلوگیری از روبه‌رو شدن سعید ملایی، جودوکار ایرانی، مقابل حریف اسرائیلی مطلع شده است. سعید ملایی در ۲۸ اوت ۲۰۱۹ در مسابقات قهرمانی جودوی جهان در توکیو ناگزیر شده بود تا از رویارویی با حریف اسرائیلی خود خودداری کند. ستاره جودوی ایران پس از این “باخت اجباری” از آلمان تقاضای پناهندگی کرد.

بر اساس حکم اخیر فدراسیون جهانی جودو، تا زمانی که مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی تضمین ندهند که رقابت ورزشکاران ایرانی با حریف‌های اسرائیلی را بایکوت نخواهند کرد، محرومیت جودوی ایران پا برجا خواهد ماند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!